تامین اجتماعی گیلان بالاترین ضریب شیوع در میزان پرداخت کمک هزینه کفن و دفن را در کشور داشته است
تامین اجتماعی گیلان بالاترین ضریب شیوع در میزان پرداخت کمک هزینه کفن و دفن را در کشور داشته است
بر اساس اعلام مرکز آمار ، اطلاعات و محاسبات سازمان تامین اجتماعی ، استان گیلان بالاترین ضریب شیوع ( متوسط تعداد سند صادره و پرداختی به ازای هر هزار نفر مشمول ) در دریافت کمک هزینه کفن و دفن به عنوان یکی از تعهدات کوتاه مدت را در سال 1401 داشته است .

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل تامین اجتماعی استان گیلان ، کیوان مرتضوی مدیرکل سازمان با بیان اینکه بر اساس بند ۱۸ ماده ۲ قانون تامین اجتماعی ، کمک هزینه مراسم ترحیم ( کفن و دفن ) با هدف جبران هزینه های مالی مربوطه برای خانواده متوفی در قالب یکی از تعهدات کوتاه مدت این سازمان در نظر گرفته شده است و به بازماندگان پرداخت میگردد افزود : طبق قانون در صورت فوت بیمه شده یا مستمری بگیر اصلی و یا فوت همسر وی ( در صورتی که بیمه شده یا مستمری بگیر اصلی در قید حیات باشد ) کمک هزینه کفن و دفن به میزان حداقل حقوق سال فوت به مشمولین پرداخت خواهد شد .

وی با بیان اینکه بر اساس آمار منتشره از سوی مرکز آمار و اطلاعات و محاسبات سازمان ، در سال ۱۴۰۱ تعداد ۵۳۷۸۸ فقره کمک هزینه کفن و دفن در سطح کشور پرداخت شده است که ۹۷/۵ درصد آن مربوط به مردان و ۲/۵ درصد متعلق به زنان بوده است .

مدیرکل تامین اجتماعی گیلان افزود : از تعداد کل اسند قطعی صادره بیش از ۸۲۰۰ فقره را بیمه شده یا مستمری بگیر اصلی دریافت نموده که حدود ۱۵ درصد را شامل میگردد و در بیش از ۴۵۵۰۰ فقره یعنی ۸۵ درصد موارد افراد تبعی دریافت کننده وجه بوده اند .

کیوان مرتضوی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۱ مجموعاً مبلغ ۲۲۴ میلیارد تومان بابت این تعهد توسط سازمان به مشمولین پرداخت گردیده است خاطر نشان ساخت نکته حائز اهمیت اینکه متوسط ضریب شیوع در کشور برابر ۳/۳۵ سند به ازای هر هزار نفر مشمول دریافت این تعهد بوده که استان گیلان با ۵/۱۹ در این شاخص بیشترین رقم را به خود اختصاص داده و استان هرمزگان با ۱/۶۲ سند کمترین میزان استفاده را داشته است .

شایان ذکر است نزدیک به ۹۰ درصد یعنی بیش از ۴۸۰۰۰ سند تعهداتی این خدمت به صورت غیرحضوری و مابقی حضوری بوده و گروه سنی بالاتر از ۸۰ سال با ۹۲۳۰ فقره سند و پس از آن گروه سنی ۶۵ تا ۶۹ سال با ۷۹۱۷ فقره سند بیشترین میزان دریافت کنندگان را تشکیل میدهند .

  • منبع خبر : تامین اجتماعی گیلان