میزان حداقل حق بیمه قراردادهای حرف و مشاغل آزاد تامین اجتماعی در سالجاری اعلام گردید
میزان حداقل حق بیمه قراردادهای حرف و مشاغل آزاد تامین اجتماعی در سالجاری اعلام گردید
با توجه به اعلام حداقل دستمزد سال و مبنای کسر حق بیمه ، آخرین تغییرات میزان پرداخت حق بیمه برای بیمه شدگان گروه حرف و مشاغل آزاد تامین اجتماعی تشریح شد.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از  روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل تامین اجتماعی استان گیلان ، گروه بیمه شدگان حرف و مشاغل آزاد به عنوان بخشی از جامعه هدف این سازمان در راستای تحقق ماموریت توسعه و گسترش پوشش بیمه ای به اقشار مختلف ، با زیرگروههای زنان خانه دار ، دانشجویان ، کسبه و صاحبان حرف و … از گستره وسیعی برخوردار است .

بر اساس این گزارش ، در استان گیلان به واسطه فرهنگ غنی و درک بالای شهروندان برای آینده نگری و ایجاد امنیت خاطر و آرامش روانی ، انعقاد قراردادهای اختیاری و مشاغل آزاد برای تحت پوشش قرارداشتن با استقبال خوبی همراه بوده و نگاه سرمایه گذاری به جای هزینه دانستن این مقوله به ویژه در دو دهه اخیر و بدنبال سیاستهای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به جامعه رونق یافته است .

ورود گسترده بانوان خانه دار و تلاش والدین برای بیمه نمودن فرزندان بالای ۱۸ سال در سالهای اخیر از رشدی قابل قبول در تامین اجتماعی گیلان برخوردار بوده است بگونه ای که در دهه نود تعداد بیمه شدگان این گروه بیش از دو و نیم برابر شده و در پایان سال ۱۴۰۰ به ۹۶۰۰۰ نفر رسیده است .

با توجه به ابلاغ دستمزد روزانه ۱۳۹۳۲۵ تومان در سالجاری و از آنجا که بخش قابل توجهی از مخاطبین در گروههای دانشجویان و زنان خانه دار و صاحبان حرف و مشاغل آزاد در قراردادهای تامین اجتماعی بر مبنای حداقل دستمزد حق بیمه پرداخت مینمایند میزان حق بیمه ماهانه این قراردادها در سال جدید برای بازنشستگی ( نرخ ۱۲ درصد ) معادل ۵۱۸ هزار تومان ، برای بازنشستگی و بازماندگان ( نرخ ۱۴ درصد ) برابر با ۶۰۴ هزار تومان و جهت قراردادهای ۱۸ درصدی که هر سه مستمری بازنشستگی ، بازماندگان و ازکارافتادگان را در بر میگیرد ۷۷۷ هزار تومان خواهد بود .

برای آن دسته از افرادی که پوشش درمان را نیز در قرارداد خود انتخاب نموده اند سرانه درمان فعلاً رقم سال گذشته یعنی ۷۱۶۰۰ تومان بوده و در ماههای آتی و پس از اعلام مبلغ جدید ، تفاوت مربوطه در فیش بیمه شدگان لحاظ میگردد .

خاطر نشان میسازد رقم اعلامی برای افرادی است که مبنای حداقل حقوق را در قرارداد خود انتخاب نموده اند و سایر بیمه شدگانی که با برگزیدن مبنای بیشتر از حداقل در دامنه مجاز ، دستمزد بالاتری را تعیین نموده اند میزان حق بیمه پرداختی به نسبت بالاتر خواهد رفت .

شایان ذکر است حسب مقررات مربوطه بیمه شدگان این گروه حق بیمه هر ماه را میتوانند حداکثر تا دو ماه بعد از آن پرداخت نمایند یعنی به طور مثال حق بیمه فروردین ماه سال ۱۴۰۱ تا پایان خردادماه مهلت واریز خواهد داشت .

  • منبع خبر : تامین اجتماعی گیلان