از افتتاح ۵ پایگاه اورژانس تا انجام بیش از یکصد هزار ماموریت امدادرسانی
از افتتاح ۵ پایگاه اورژانس تا انجام بیش از یکصد هزار ماموریت امدادرسانی
مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث استان گیلان طی ۱۰ ماهه نخست سال ۱۴۰۱، علاوه بر افتتاح ۴ پایگاه جدید اورژانس و افتتاح یک پایگاه اورژانس ویژه بانوان، بیش از یکصد هزار ماموریت را به ثبت رساند.
به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (وب‌دا)؛ مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث استان گیلان طی ۱۰ ماهه نخست سال ۱۴۰۱، علاوه بر افتتاح ۴ پایگاه جدید اورژانس و افتتاح یک پایگاه اورژانس ویژه بانوان، بیش از یکصد هزار ماموریت را به ثبت رساند.
در ۱۰ ماهه نخست سال ۱۴۰۱، چهار پایگاه اورژانس شامل: شماره ۱۲ رشت، لولمان، بره سر رودبار و پاشاکی به مساحت مجموعاً ۳۹۰ متر مربع و اعتبار ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال احداث شده است، همچنین در این مدت، علاوه بر افتتاح ۴ پایگاه جدید، بازسازی ۴ پایگاه با مبلغ ۴ میلیارد ریال انجام شده است.
همچنین در این مدت ۱۰۸هزار و ۴۸۷ ماموریت شامل ۲۴ هزارو ۶۳۹ مورد تصادفی و ۸۳هزارو ۸۴۸ مورد غیر تصادفی توسط اورژانس پیش بیمارستانی استان به ثبت رسیده است که این میزان نسبت شاخص رشد در برابر مدت مشابه سال گذشته، ۲۵.۶۱٪ در ماموریت‌های تصادفی و ۱۷.۳۷٪ در ماموریت‌های غیرتصادفی است.
همچنین در ۱۰ ماهه نخست سال‌جاری، ۳۹ مورد احیای قلبی و ریوی موفق و ۵ مورد زایمان موفق در آمبولانس‌های اورژانس گیلان انجام شده است.
در این مدت، ۹ سورتی پرواز جهت انتقال ۹ بیمار توسط اورژانس هوایی استان گیلان ثبت شده و در طرح امداد نوروزی به صورت ۲۴ساعته در پایگاه‌های اورژانس گیلان، ۷ هزار و ۲۷ ماموریت انجام شده که تیم‌های کمیته پایش عملکرد پایگاه‌ها به صورت روزانه فعال بوده و ۱۲۰ مورد بازدید طی این مورد صورت پذیرفته است.
در طرح امداد ساحلی تابستان ۱۴۰۱ نیز ۳۹هزارو ۹۳۷ ماموریت در طول مدت اجرای طرح امداد ساحلی، انجام شده و با استقرار ۱۸ دستگاه آمبولانس در نقاط حادثه‌خیز و نوار ساحلی، ۱۴۶ مورد ماموریت غرق شدگی انجام شد که از این تعداد ماموریت، ۱۲۵ نفر نجات یافته به صورت سرپایی درمان و یا به مراکز درمانی منتقل شدند.
در ایام اربعین حسینی سال ۱۴۰۱ نیز ۳۲ نفر از پرسنل عملیاتی در قالب ۸ دستگاه آمبولانس، ۲ دستگاه موتورلانس و ۱ دستگاه اتوبوس آمبولانس به ارائه خدمت پرداختند.
همچنین در تاریخ ۲ آذر ماه نیز پایگاه شماره ۱ بانوان شهر رشت نیز افتتاح شد که از زمان افتتاح، ۱۸۱ مورد ماموریت شامل ۱۸ مورد تصادفی و ۱۶۳ مورد غیرتصادفی انجام شده است.
در ۱۰ ماهه نخست سال ۱۴۰۱، میزان ذخیره دوربین‌های مداربسته مرکز با افزایش مدت زمان ذخیره‌سازی اطلاعات به میزان ۱ ماه ارتقا یافت. همچنین بیش از ۴۸ دوربین مداربسته برابر استانداردهای سامانه پایش در بیش از ۲۵ پایگاه اورژانس شهر رشت و سایر شهرستان‌ها براساس اولویت با هزینه‌ای بالغ بر ۷ میلیارد ریال نصب و راه اندازی شد.
اورژانس پیش بیمارستانی گیلان همچنین در ۱۰ ماهه نخست سال جاری، ۴ مانور مشترک با سازمان‌های امدادی با عنوان «مانور تخلیه اضطراری» در مرکز آموزشی درمانی امیرالمومنین (ع) رشت، مانور پدافند غیرعامل در شهرستان آستارا، همکاری در اجرای مانور پدافند غیرعامل شهرستان رشت در ورزشگاه الغدیر و همکاری در مانورهای پدافند غیرعامل در بیمارستان‌های سطح استان در هفته پدافند غیرعامل را انجام داده است.
گفتنی است، در این مدت، چندین کارگاه و کلاس بازآموزی برای کلیه پرسنل عملیاتی و پزشکان دیسچ شامل مدیریت بحران، کارگاه PHCLS، مدیریت حوادث CBRNE، رانندگی تدافعی، کارگاه کنترل عفونت، دوره PHTM، کارگاه ۲۴۷ و ۷۲۴، غرق شدگی و حوادث محیطی (فصل گرما)، احیای قلبی و ریوی پیشرفته، مدیریت راه هوایی، فارماکولوژی، تجهیزات پزشکی، آزمون پروتکل‌های آفلاین، زنان و زایمان، سلامت روان، اورژانس هوایی و… در کنار چندین جلسه درون سازمانی و برون سازمانی برگزار شده است.
  • منبع خبر : علوم پزشکی گیلان