ارزش ۷۰ هزار میلیاردی تولیدات کشاورزی گیلان در سال جاری
ارزش ۷۰ هزار میلیاردی تولیدات کشاورزی گیلان در سال جاری
رئیس جهاد کشاورزی گیلان، تولید محصولات کشاورزی استان را بین سه تا سه و نیم تن در سال دانست و گفت: سال ۱۴۰۰ ارزش اقتصادی بخش کشاورزی استان ۴۷ هزار میلیارد تومان بوده و امسال پیش بینی می شود به ۷۰ هزار میلیارد تومان برسد.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از ایسنا – صالح محمدی رئیس جهاد کشاورزی گیلان،  استان گیلان را یکی از ۱۰ استان برتر کشور در حوزه کشاورزی دانست و اظهار کرد: سهم کشاورزی در تولید ناخالص ملی کشور ۱۱.۷ درصد است.

وی سهم گیلان در تولید ناخالص ملی بخش کشاورزی را ۱۸.۵ درصد دانست که به دلیل قابلیت های بالای اقلیمی و منابع پایدار آب و خاک است و افزود: ۳۰ درصد اشتغال استان و ۵۰ درصد اقتصاد استان هم مبتنی بر کشاورزی است؛ همچنین ۱۷۵ هزار نفر در واحدهای تولیدی مرتبط با کشاورزی استان اشتغال دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در گفت وگوی ویژه خبری باران، با بیان اینکه پتانسیل های بالای استان در بخش کشاورزی نقش مهمی در امنیت غذایی دارد، تصریح کرد: با توجه به ترسالی و خشکسالی تولید محصولات کشاورزی گیلان بین سه تا سه و نیم تن در سال است. سال ۱۴۰۰ ارزش اقتصادی بخش کشاورزی استان ۴۷ هزار میلیارد تومان بوده و امسال پیش بینی می شود به ۷۰ هزار میلیارد تومان برسد.

محمدی با اشاره به اقلیم منحصر به فرد گیلان، از قابلیت کشت بیش از ۸۰ نوع محصول کشاورزی خبر داد و خاطرنشان کرد: در ۲۰ محصول کشاورزی حائز رتبه های برتر کشوری هستیم که شامل تولید برنج، کشت چای، زراعت چوب، پرورش مرغ گوشتی، تولید فندق و گل گاوزبان، پرورش ماهیان گرم آبی و خاویاری، زنبورداری، صنعت طیور، باغداری و… می شود.

وی با اشاره به صادرات بیش از یک میلیون تنی محصولات کشاورزی گیلان به کشورهای مختلف به ویژه اوراسیا، اضافه کرد: بخش عمده صادرات مربوط به کیوی است که تاکنون ۷۲ هزار تن صادر شده است؛ موفق به صادرات ۹۰۰۰ تنی چای نیز شده ایم و صادرات مرکبات و زیتون نیز در دستور کار است.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان، برنج را یکی از محصولات مهم استان دانست و یادآور شد: زراعت برنج در گیلان غذای ۲۰ میلیون ایرانی را تامین می کند و هر هکتار شالیزار معادل غذای ۸۵ نفر در سال تولید دارد؛ اگرچه بیشترین سطح اراضی شالیزاری را داریم، اما حائز رتبه دوم در تولید برنج هستیم که ناشی از کشت ارقام با کیفیت بالای بومی توسط شالیکاران گیلان است.

وی از معرفی ارقام با کیفیت و پر پتانسیل برنج همچون آنام، گیلار، رش و گیلانه خبر داد و بیان کرد: خوشبختانه رقم آنام مورد توجه کشاورزان قرار گرفته است.

محمدی همچنین از افزایش هفت درصدی ضریب مکانیزاسیون اراضی کشاورزی خبر داد و اضافه کرد: سال ۱۴۰۰ شاهد نشاء مکانیزه در ۱۷۲ هزار هکتار و برداشت مکانیزه در ۱۷۹ هزار هکتار بودیم، اما امسال نشاء مکانیزه به ۱۸۲ هزار هکتار و برداشت مکانیزه به ۱۸۵ هزار هکتار رسید.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان، با اشاره به افزایش ۱۵ درصدی تولید برنج در گیلان با مدیریت منابع آبی استان، تاکید کرد: کشاورزان تقویم زراعی را رعایت و از روش های نوین آبیاری استفاده کنند.

وی تالاب ها و آب بندان ها را ریه های حیاتی کشاورزی دانست و متذکر شد: تالاب انزلی هم در بخش زیست محیطی و هم از نظر کشاورزی بسیار مهم است و لذا به دنبال تصویب طرح رفع تداخل اراضی ملی و مشتثنیات و سنددار کردن اراضی کشاورزی حاشیه تالاب هستیم.

محمدی در پایان از افتتاح ۲۹ طرح در بخش کشاورزی شامل ۱۹ طرح تولیدی – خدماتی و ۱۰ طرح عمرانی در ۱۳ شهرستان خبر داد و گفت: ۱۱۰۳ خانوار از این طرح ها بهره مند می شوند و برای ۸۹ نفر اشتغال دائم و برای ۲۰۰ نفر اشتغال موقت ایجاد خواهیم کرد.

  • منبع خبر : ایسنا