ارتقای ۲۱ درصدی کیفیت آب شرب روستاهای گیلان
ارتقای ۲۱ درصدی کیفیت آب شرب روستاهای گیلان
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان عصر سه شنبه 3 خرداد 1401 در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: پس از یکپارچه سازی شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی استان، کیفیت آب شرب روستاهای گیلان 21 درصد ارتقاء یافت.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از دفتر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب گیلان؛ مازیار علی پور با بیان اینکه شاخص کیفیت آب آشامیدنی روستاهای استان در اسفند سال ۹۸ حدود ۶۴ درصد بود، افزود: این رقم در حال حاضر به ۸۵ درصد رسیده است.

وی آب شرب روستاهای گیلان را فاقد عوامل بیماری زا دانست و گفت: کیفیت آب شرب شهرهای گیلان نیز ۱۰۰ در ۱۰۰ است.

وی با اشاره به اینکه در زمان حاضر ۱۷۲۱ روستا و ۵۲ شهر گیلان از نعمت آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برخوردارند، گفت: کیفیت آب شرب استان روزانه توسط کارشناسان شرکت آب و فاضلاب و مراکز بهداشت با انجام نمونه برداری های مختلف سنجیده می شود.

علی پور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ۹۹٫۹۶ درصد شهرها و ۸۴ درصد جمعیت روستاهای گیلان با جمعیتی بالغ بر ۹۷۰ هزار خانوار (۶۶۰ هزار خانوار شهری و ۳۱۰ هزار خانوار روستایی) از خدمات شرکت آب و فاضلاب بهره مندند، اظهار داشت: برای آبرسانی به این تعداد خانوار ۶۵۰ حلقه چاه و ۵۸۰ دهنه چشمه در مدار بهره برداری است.

وی با اشاره به فعالیت تصفیه خانه بزرگ آب گیلان با ظرفیت ۶ هزار لیتر بر ثانیه در دو مدول جهت تامین آب شرب شهرها و روستاهای استان تصریح کرد: گیلان دارای ۲ هزار و ۱۶۸ روستای بالای ۲۰ خانوار است که ۱۶۰۱ روستا تحت پوشش شبکه آبرسانی قرار دارند.

وی گفت: همچنین از ۴۰۰ روستای زیر ۲۰ خانوار نیز ۱۲۰ روستا از آب شرب بهداشتی بهره مندند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان با تاکید بر اینکه ۷۰۰ روستای استان فاقد منبع ذخیره آب شرب است، خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش آبدهی چاه ها و چشمه ها در فصل گرم سال، در روستاهای فاقد منبع ذخیره با چالش تامین آب شرب مواجه ایم.

علی پور افزود: جهت رفع این مشکل از تانکرهای سیار برای آبرسانی به این روستاها استفاده می شود.

وی طول خطوط آبرسانی شهری و روستایی گیلان را ۳۰ هزار کیلومتر اعلام و تصریح کرد: نگهداری و بهره برداری از این خطوط با توجه به شرایط جغرافیایی استان بسیار هزینه بر و دشوار است.

وی با اشاره به انعقاد قرارداد همکاری با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) جهت تامین و تقویت آب شرب ۷۱۱ روستای گیلان ظرف مدت ۳۰ ماه با اعتباری بالغ بر ۱۸۲۱ میلیارد تومان گفت: در قالب این قرارداد ۸۵ روستای فاقد، از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار و همچنین کمیّت و کیفیت آب شرب ۶۲۶ روستا ارتقاء می یابد که در سال گذشته اعتباری معادل ۱۴۰ میلیارد تومان برای اجرای این پروژه اختصاص یافت.

علی پور افزود: سازمان بسیج سازندگی و قرارگاه خاتم الانبیاء بعنوان معین قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) اجرای این پروژه بزرگ را در گیلان برعهده دارند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ۴۳۰ هزار خانوار معادل ۴۰ درصد جمعیت استان تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار دارند، گفت: هم اینک ۲ هزار و ۶۲۰ کیلومتر شبکه فاضلاب سنتی و بهداشتی در گیلان در مدار بهره برداری است و ۱۱ شهر استان در فاز اجرایی شبکه فاضلاب قرار دارند.

علی پور با اشاره به اینکه در سال گذشته ۱۹۰ میلیارد تومان برای توسعه شبکه فاضلاب گیلان اختصاص یافت، افزود: به منظور ساماندهی رودخانه های زرجوب و گوهررود، در سفر ریاست محترم جمهور به گیلان ۵۰۰ میلیارد تومان برای این کار تخصیص پیدا کرد.

وی با بیان اینکه ۲۶ هزار میلیارد تومان برای دفع بهداشتی فاضلاب کل استان گیلان نیاز است، خاطرنشان کرد: امیدواریم از منابع مختلف دولتی این اعتبار به شرکت آب و فاضلاب گیلان اختصاص یابد تا هرچه سریعتر در این بخش به شرایط مناسبی دست یابیم.

بنابراین گزارش؛ نشست خبری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان بطور زنده از صفحه اینستاگرام این شرکت پخش شد و خبرنگاران در همه شهرستان ها با حضور در دفاتر مدیران امور آب و فاضلاب به صورت ویدئوکنفرانس با مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گفتگو کردند.

همچنین با توجه به در پیش بودن فصل تابستان، پیام های آموزشی در حوزه مدیریت مصرف آب ارائه شد.

 

  • منبع خبر : آب و فاضلاب گیلان