کرونا بهانه ای برای تنها گذاشتن سالمندان نباشد
کرونا بهانه ای برای تنها گذاشتن سالمندان نباشد
مدیرکل بهزیستی گیلان، با اشاره به واکسیناسیون بیش از ۵۰ درصدی جمعیت هدف کشور، عنوان کرد: کرونا نباید بهانه ای برای تنها گذاشتن سالمندان شود و باید با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از بوسیدن و بغل کردن سالمندان از آنان سرکشی کنیم.

حسین نحوی نژاد، سالمندی را بیشتر یک پدیده اجتماعی دانست؛ نه پزشکی و اظهار کرد: آن دیدگاهی که قبلا درباره سالمندی و افزایش سن و درگیری انسان با بیماری های خاص و مشکلات روحی – روانی و ناتوانی وجود داشت، اکنون از بین رفته است.

وی با بیان اینکه افراد می توانند سالمندی سالم را تجربه کنند، افزود: سالمندانی که تعاملات اجتماعی خوبی دارند و شکاف بین نسلی را با جسارت و آمادگی های روانی خود از بین می برند، از سلامت روان برخوردارند.

مدیرکل بهزیستی گیلان، با اشاره به شیوع بیماری کرونا و تحت تاثیر قرار گرفتن جمعیت سالمند، عنوان کرد: اوایل که اطلاعات کافی درباره ویروس کرونا وجود نداشت، تصور می شد که فقط افراد با سن بالا به این بیماری مبتلا می شوند و در معرض خطر هستند، زیرا بیماری های مزمن همچون فشار خون و دیابت و انواع سرطان ها بیشتر در سنین بالا دیده می شود.

نحوی نژاد، قرنطینه سالمندان را راهکاری برای حفظ سلامت آنان دانست و ادامه داد: اگرچه همچنان خانه ماندن و پرهیز از دورهمی و میهمانی برای سالمندان توصیه می شود، اما تنها گذاشتن مطلق افراد سالمند، زمینه بروز افسردگی و مشکلات روحی – روانی را برای آنان ایجاد می کند و ایمنی بدنشان را پایین می آورد که بیشتر در معرض خطر قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه فرد سالمند نباید تصور کند رها شده و به تنهایی باید با مشکلاتش دست و پنجه نرم کند، گفت: سالمندان نیاز دارند که فرزندان و نوه ها و عروس ها و دامادها را ببینند و با همسالان خود ارتباط داشته باشند لذا با رعایت موازین بهداشتی می تواند با سالمندان ارتباط حضوری و کلامی و دیداری برقرار کرد.

مدیرکل بهزیستی گیلان، با اشاره به واکسیناسیون بیش از ۵۰ درصدی جمعیت هدف کشور، عنوان کرد: خوشبختانه درصد بالایی از سالمندان واکسینه شدند و جمعیت جوان نیز در حال واکسن زدن هستند لذا کرونا نباید بهانه ای برای تنها گذاشتن سالمندان شود و باید با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از بوسیدن و بغل کردن سالمندان از آنان سرکشی کنیم و ارتباط را قطع نکنیم.

وی با بیان اینکه نباید اجازه دهیم سالمندان آسیب روحی و روانی ببینند و پویایی اجتماعی خودشان را از دست بدهند، خاطرنشان کرد: شعار روز جهانی سالمند «استفاده عادلانه همه سنین از فناوری دیجیتال» بوده که نشان می دهد باید از فناوری برای ارتباط با سالمندان استفاده کنیم. یکی از کارکردهای خوب شبکه های اجتماعی می تواند همین برقراری ارتباط کلامی و دیداری مداوم با سالمندان باشد.

نحوی نژاد، با اشاره به پویایی جمعیت سالمند به ویژه در بحران ها، اضافه کرد: بسیاری از خانواده های درگیر با بیماری کرونا از کمک والدین سالمند خود برای نگهداری فرزندان و رسیدگی به امور خانه بهره بردند.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا