۱۴۰۰ هکتار از شالیزارهای شهرستان از سد فخر آباد منتفع خواهند شد
۱۴۰۰ هکتار از شالیزارهای شهرستان از سد فخر آباد منتفع خواهند شد
فرماندار رشت با اشاره به لزوم مدیریت صحیح و ارتقاء بهره وری از منابع محدود آبی به عنوان گامی ضروری در توسعه کشاورزی، گفت: با آبگیری و بهره برداری از سد لاستیکی فخرآباد، حدود ۱۴۰۰ هکتار از شالیزارهای شهرستان از آن منتفع خواهند شد.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی فرمانداری شهرستان رشت، دکتر حمیدرضا امام پناهی پیش از ظهر  سه‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ و در بازدید از مراحل آغازین فصل کشاورزی در بخش لشت نشاء، ضمن اشاره به تجربه موفق مقابله با بحران کم آبی در سال زراعی گذشته و تاکید بر این نکته که خطر کم آبی همچنان ادامه دارد، اظهار داشت: همراهی کشاورزان در رعایت تقویم تنظیمی که با در نظر گرفتن وضع موجود ذخایر و آینده‌نگری نزولات تهیه گردیده؛ اتفاقی مهم در مدیریت بحران کم آبی در فصل جاری کشاورزی خواهد بود.

فرماندار رشت با اشاره به آبگیری سد لاستیکی فخرآباد و بهره مندی مستقیم هزار هکتار از اراضی پایین دست از آن، خاطرنشان کرد: با آبگیری این سد، حدود ۴۰۰ هکتار از شالیزارهای بالادست نیز به واسطه تقویت توان آبدهی ایستگاه های پمپاژ، از آن منتفع خواهند شد.

وی با تاکید بر این نکته که مدیریت صحیح در ذخیره، بهره برداری اصولی و ارتقاء بهره وری از منابع محدود آبی از ضروریات توسعه کشاورزی است؛ افزود: سرمایه گذاری در زیرساخت های بخش کشاورزی، مانند ایجاد سدهای لاستیکی در مناطق شمالی، در واقع تلاش برای تقویت یک از حوزه های مهم و زیربنایی در توسعه اقتصادی کشور است که آثار مثبتی بر دیگر حوزه های توسعه ای خواهد داشت.

امام پناهی با اشاره به لایروبی حدود ۱۱۰ کیلومتر انهار کشاورزی شهرستان از اوایل اسفند ماه گذشته تاکنون، ادامه داد: از مجموع ۶۳ ایستگاه پمپاژ نیازمند تعمیر در حیطه مسئولیت آب منطقه‌ای، تاکنون ۵۳ ایستگاه با اتمام مراحل آماده‌سازی، وارد مدار بهره‌برداری گردیده و روند آماده‌سازی ۱۰ ایستگاه باقیمانده نیز در جریان می باشد.

فرماندار رشت خاطرنشان کرد: با قبول کمبود در امر ذخیره و دسترسی به مقدار آب مورد نیاز کشاورزی و همچنین با مدیریت درست در استفاده از منابع موجود، ریسک مواجهه با بحران کم آبی به حداقل خواهد رسید.

  • منبع خبر : فرمانداری رشت