ارزش ریالی پرونده‌های احتکار کالا در استان گیلان ۷۰۰ درصد افزایش یافت
ارزش ریالی پرونده‌های احتکار کالا در استان گیلان ۷۰۰ درصد افزایش یافت

سرهنگ ارحام عفت‌دوست با بیان اینکه برخی از سودجویان در جهت رسیدن به سود بیشتر کالاهای اساسی را در انبارهای خود نگهداری می‌کنند اظهار داشت: این اقدام منجر به کمبود کالا در سطح عرضه می‌شود و سپس افراد کالاها را به مبلغ گران‌تر در بازار به فروش می‌رسانند. رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان گیلان در […]

سرهنگ ارحام عفت‌دوست با بیان اینکه برخی از سودجویان در جهت رسیدن به سود بیشتر کالاهای اساسی را در انبارهای خود نگهداری می‌کنند اظهار داشت: این اقدام منجر به کمبود کالا در سطح عرضه می‌شود و سپس افراد کالاها را به مبلغ گران‌تر در بازار به فروش می‌رسانند.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان گیلان در تشریح اقدامات پلیس در جهت مبارزه با احتکار افزود: پلیس امنیت اقتصادی برای مقابله با احتکار و فروش خارج از شبکه کالاهای اساسی گشت‌های مشترکی با سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت گیلان و تعزیرات حکومتی استان دارد.

عفت‌دوست با بیان اینکه ورود و خروج کالاها از طریق سامانه رصد می‌شود و در طول نظارت‌ها با هرگونه عدم عرضه و توزیع خارج از شبکه کالای اساسی برخورد می‌کنیم خاطرنشان کرد: همه اصناف موظفند کالاهایی که وارد انبار خود می‌کنند را در سامانه جامع «انبار» ثبت کنند.

وی عنوان داشت: خوشبختانه در جهت مقابله با احتکار هماهنگی خوبی بین پلیس امنیت اقتصادی گیلان و سازمان صنعت، معدن و تجارت، دستگاه قضایی و تعزیرات حکومتی استان وجود دارد و در گیلان اقدامات لازم در جهت مقابله با احتکار انجام می‌شود.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان گیلان گفت: ارزش ریالی پرونده‌های تشکیل شده توسط پلیس امنیت اقتصادی گیلان در حوزه احتکار از ابتدای سال تاکنون بیش از ۷۵۰ میلیارد ریال در سطح استان است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۷۰۰ درصد افزایش دارد.

عفت‌دوست از افزایش ۷۲ درصدی میزان تشکیل پرونده در حوزه احتکار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد و افزود: ۵۴ تن آرد، ۴۵ تن روغن خوراکی، ۹۵ هزار قلم تجهیزات پزشکی، ۷۶ تن شکر و ۳۰۰ هزار لیتر روغن خودرو و سایر اقلام از ابتدای سال تاکنون توسط پلیس امنیت اقتصادی گیلان کشف شده است.

وی درباره بازدارندگی مجازات‌ها در برخورد با محتکران گفت: بر اساس قانون برای مبارزه با محتکران، مجازات‌هایی نظیر تذکر در مراحل ابتدایی و سپس ضبط کالا، جزای نقدی و حبس در نظر گرفته شده است و شدت مجازات‌ها به تعداد ارتکاب جرم و نوع اقدام محتکر بستگی دارد..

عفت‌دوست افزود: در بسیاری از پرونده‌های تشکیل شده جرم فرد در پرونده‌های نخست احتکار است اما بسته به افزایش ارزش ریالی اقلام احتکار شده و نوع اقدام فرد پرونده‌ای‌ تحت عنوان اخلال در نظام اقتصادی برای آن محتکر تشکیل و محتکر جهت برخوردهای شدیدتر به دادسرا معرفی می‌شود.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان گیلان با اشاره به نقش مردم در مقابله با احتکار کالا تصریح کرد: بهترین همکار ما در مبارزه با احتکار، مردم و شهروندان هستند که می‌توانند با گزارشات خود بیشترین کمک را در این زمینه به پلیس امنیت اقتصادی داشته باشند.

عفت‌دوست اظهار داشت: همچنین در برخی از موارد که کسبه با عدم توزیع مناسب و به اندازه کالا توسط توزیع‌کنندگان در بازار مواجه می‌شوند می‌توانند مراتب را به پلیس امنیت اقتصادی اطلاع‌رسانی کنند تا در اسرع وقت با متخلفان برخورد شود.

وی بیان کرد: پل ارتباطی پلیس امنیت اقتصادی با مردم شماره ۱۱۰ است که مردم می‌توانند با این شماره تماس حاصل کرده و اعلام کنند که می‌خواهند موارد  تخلف نظیر احتکار را به پلیس امنیت اقتصادی گزارش دهند؛ این گزارشات ثبت و برای رسیدگی به پلیس امنیت اقتصادی گیلان ارجاع داده می‌شود.

  • منبع خبر : تسنیم