کارفرمایان ارسال لیست حق بیمه را به روزهای پایان ماه موکول ننمایند
کارفرمایان ارسال لیست حق بیمه را به روزهای پایان ماه موکول ننمایند
بر اساس مفاد قانونی کارفرمایان میتوانند از اولین روز هر ماه ، نسبت به ارسال لیست و پرداخت حق بیمه ماه قبل کارکنان خود اقدام نموده و بهتر است این مهم را به روزهای پایانی ماه که معمولاً با حجم و ترافیک بالای سامانه های کاری و یا اختلالات اینترنتی همراه است موکول نمایند .

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از روابط عمومی اداره کل تامین اجتماعی استان گیلان ، کیوان مرتضوی با اشاره به اینکه هر چند در قانون فرصت یکماهه برای کارفرمایان ( از ابتدا تا انتهای ماه ) بابت ارسال لیست و پرداخت حق بیمه پیش بینی گردیده است افزود : از آنجا که تجربه نشان میدهد بیش از ۸۰ درصد کارفرمایان در هفته پایانی ماه اقدام به ارسال لیست و پرداخت حق بیمه مینمایند این امر باعث ورود حجم زیادی از لیستها به ویژه در مورد کارخانجات و شرکتهای بزرگ در چند روز پایانی و زمانبر بودن عملیات ریاضی فنی به منظور کنترل ریالی حق بیمه و ایجاد سوابق بیمه شدگان می گردد در حالی که در سایر روزهای ماه تعداد اندکی لیست دریافت شده و فرصت مناسبی برای انجام امور داخلی سازمان وجود دارد .

وی با بیان اینکه ارائه مطلوب خدمات به جامعه هدف از جمله بیمه شدگانی که هر ماه لیست آنها ارسال میشود در زمینه هایی همچون استحقاق درمان و … نیازمند انجام اقدامات سیستمی مناسب اولیه است که موکول نمودن لیست به روزهای آخر سبب اختلال در این فرایند میگردد .

کیوان مرتضوی با تاکید بر اینکه متاسفانه حجم بالایی از لیستها دقیقا در دو روز پایانی ماه ارسال میگردد اظهار داشت این حجم بالا بعضاً سبب مشکلاتی در ارتباط با سامانه شده و یا بروز اختلالات در شبکه اینترنتی سبب میگردد که کارفرما دیگر فرصت جبران نداشته و جرائم عدم ارسال به موقع یا تاخیر پرداخت به او میخورد  .

مدیرکل تامین اجتماعی افزود : اگر کارفرما در اواسط ماه نسبت به ارائه لیست و پرداخت حق بیمه اقدام کند در صورتی که احتمالا با مشکلی نیز مواجه گردد فرصت پیگیری خواهد شد و رعایت حقوق بیمه شدگان نیز به جهت تداوم پذیری ارائه تعهدات راحت تر انجام میگردد .

وی همچنین با اشاره به حذف سقف پرداخت حق بیمه از طریق پرداخت آنلاین در سامانه خدمات غیر حضوری به نشانی es.tamin.ir ، اظهار امیدواری نمود تا کارفرمایان به عنوان یکی از ارکای شرکای اجتماعی سازمان در این حوزه نیز همچون همیشه یاریگر تامین اجتماعی باشند تا ارائه مطلوبتر تعهدات و خدمات میسر گردد .

شایان ذکر است در روزهای اخیر اطلاع رسانی های مکرری در این راستا در گروههای مجازی کارفرمایی انجام شده و برای حدود ۶۰۰۰ شرکت و واحد بزرگ که بخش عمده بیمه شدگان اجباری تامین اجتماعی در زمره کارکنان آنها هستند نیز بابت موکول ننمودن ارسال لیست حق بیمه به روزهای پایانی ماه پیامک ارسال شده است .

  • منبع خبر : تامین اجتماعی گیلان