مالکین واحدهای تجاری در هنگام فسخ یا اتمام دوره اجاره ، وضعیت دیون بیمه ای ملک خود را استعلام نمایند .
مالکین واحدهای تجاری در هنگام فسخ یا اتمام دوره اجاره ، وضعیت دیون بیمه ای ملک خود را استعلام نمایند .
تمامی صاحبان واحدهای تجاری و محل های کسب و کار باید در هنگام هرگونه معامله ، صلح و یا اجاره ، وضعیت دیون بیمه ای محل مورد نظر را از تامین اجتماعی استعلام نمایند .

محمود سبحانی رئیس اداره وصول حق بیمه تامین اجتماعی گیلان با بیان اینکه متاسفانه از آنجا که بسیاری از اجاره های واحدهای کارگاهی بصورت دستی و یا غیررسمی انجام میگردد بعضاً شاهد این اتفاق هستیم که بدهی های بیمه ای ناشی از عدم انجام تکالیف قانونی توسط کارفرمایانی که مکان مورد نظر را در اجاره دارند سبب میگردد تا مشکلاتی شکل گیرد ، افزود : از این رو مالکین واحدهای تجاری و صاحبان محل های کسب و کار و کارگاهها در هنگام هرگونه معامله ، صلح یا اجاره مکلفند تا نسبت به اخذ استعلام لازم در زمینه تعیین وضعیت دیون بیمه ای بابت نیروهای شاغل در آن مکان اقدام نمایند .

وی با استناد به ماده ۳۷ قانون تامین اجتماعی ، اذعان داشت : مطابق این ماده (( هنگام نقل و انتقال عین یا منافع موسسات و کارگاههای مشمول این قانون اعم از اینکه انتقال بصورت قطعی ، شرطی – رهنی ، صلح حقوقی یا اجاره باشد و اعم از اینکه رسمی یا غیررسمی انجام بگیرد انتقال گیرنده مکلف است گواهی سازمان را مبنی بر نداشتن بدهی معوق بابت حق بیمه و متفرعات از انتقال دهنده مطالبه نماید )) دفاتر اسناد رسمی مکلفند در موقع تنظیم سند از سازمان راجع به بدهی واگذارنده استعلام نمایند .

رئیس اداره وصول حق بیمه تامین اجتماعی گیلان خاطر نشان ساخت خوشبختانه این مهم در اکثر معاملات اجرا میگردد ولی در زمینه اجاره ، از آنجا که بصورت عرف و بین افراد توافق هایی به امضا رسیده و در مراجع رسمی ثبت نمیگردد شاهد مشکلاتی برای شهروندانی که مالک بوده و شخصاً بمنزله کارفرما عهده دار شغلی در محل نیستند بوجود می آید که موجبات نارضایتی این افراد را فراهم میکند .

محمود سبحانی همچنین اذعان نمود : متاسفانه غفلت و کوتاهی با عدم اخذ استعلام در هنگام واگذاری های بعدی و یا تنظیم نکردن اجاره نامه های معتبر و رسمی موجب میگردد که با ثبت اطلاعات غیرواقعی در پایگاههای هویتی کارفرمایی تامین اجتماعی ، مشکلاتی ایجاد شود .

وی در پایان از تمامی شهروندان خواست علاوه بر رعایت مقررات مذکور و کسب اطلاعات اولیه از قوانین بعنوان حقوق شهروندی خود ، در صورت نیاز به مشاوره در این زمینه با مرکز ارتباطات مردمی سازمان به شماره ۱۴۲۰ و یا مرکز ارتباطات مردمی اداره کل استان به شماره ۳۲۱۱۹۶۶۴ تماس حاصل فرمایند .

  • منبع خبر : تامین اجتماعی