هشت میلیون اصله نهال تا پایان سال در گیلان کشت می شود
هشت میلیون اصله نهال تا پایان سال در گیلان کشت می شود
سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان گفت: در اجرای طرح کاشت یک میلیارد اصله نهال، کشت هشت میلیون اصله نهال در سال جاری در این استان هدف‌گذاری شده‌است.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از ایرنا_ سید مازیار رضوی روز یکشنبه با بیان اینکه تولید نهال برای اجرای این طرح سال گذشته انجام شده و کاشت آن امسال انجام می‌شود، اظهار کرد: سهم تولید نهال ۹ میلیون اصله بوده که محقق شده‌است.

وی با بیان اینکه سالانه ۱۲ میلیون اصله نهال در استان گیلان تولید می‌شود، اضافه کرد: برای کاشت نهال در هر سال معمولا تولید درختچه سال قبل از آن انجام می شود از این‌رو سال گذشته هشت میلیون و ۲۵۳ هزار و ۴۰۰ اصله نهال در بخش خصوصی(مردمی) و چهار میلیون و ۳۳۲ هزار اصله نهال توسط بخش دولتی تولید شده‌است.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان خاطر نشان کرد: کاشت نهال در هر سال تقریبا از دیماه آغاز و تا اواخر فروردین ادامه می‌یابد بر این اساس کاشت هشت میلیون اصله نهال در اجرای طرح کاشت یک میلیارد اصله نهال در کشور از سال جاری در استان آغاز شده است.

وی با بیان اینکه سال جاری برای توسعه زراعت چوب کاشت هفت میلیون و ۴۰۰ هزار اصله نهال در استان گیلان پیش بینی شده‌است، خاطر نشان کرد: این میزان زارعت چوب در ۶ هزار و ۷۲۰ هکتار دولتی و خصوصی پیش بینی شده‌است.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان اظهار کرد: بیشتر تولید نهال و زراعت چوب استان در شهرستان‌های صومعه‌سرا و آستانه‌اشرفیه انجام می‌شود ضمن اینکه زراعت چوب و نهال‌های تولیدی استان ۸۰ درصد از گونه صنوبر بومی است.

وی با اشاره به اجرای طرح کشوری کاشت یک میلیون اصله نهال در تمام استان‌های کشور اضافه کرد: این طرح طی چهار سال “۱۴۰۶ – ۱۴۰۲” باید اجرایی شود که طی این مدت سهم گیلان کاشت ۳۲ میلیون اصله نهال است.

رضوی با بیان اینکه مردم در بخش زراعت چوب و کاشت و تولید نهال به صورت خودجوش مشارکت می‌کنند، اظهار کرد: از دستگاه‌های مختلف انتظار است که در اجرای این طرح همکاری لازم را داشته باشند.

وی با اشاره به امضاء تفاهمنامه با برخی از دستگاه‌ها برای توسعه فضای سبز خاطر نشان کرد: نهال از سوی اداره کل منابع طبیعی و اّبخیزداری رایگان در اختیار آنان قرار می‌گیرد البته حداقل قبل از شروع فصل کاشت نهال، محل مدنظر برای این کار را به منظور بارگذاری در سامانه اعلام کنند.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با اشاره به نقش مهم مردم برای حفاظت از منابع طبیعی و مشارکت آنان در امر مهم درختکاری اضافه کرد: درختکاری علاوه بر حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی هوا، توسعه فضای سبز و سرسبزی را به همراه دارد.

استان گیلان به عنوان خطه سرسبز کشور دارای حدود ۵۶۵ هزار هکتار جنگل و ۲۲۴ هزار هکتار مرتع است.

  • منبع خبر : ایرنا