مراسم پایانی نخستین جشنواره کالاها و محصولات فرهنگی گیلان برگزار شد.
مراسم پایانی نخستین جشنواره کالاها و محصولات فرهنگی گیلان برگزار شد.
مراسم پایانی نخستین جشنواره کالاها و محصولات فرهنگی گیلان - بخش استانی ششمین جایزه ملی فیروزه - در مجتمع فرهنگی هنری خاتم الانبیا(ص) رشت برگزار شد.

به گزارش رشتستان به نقل از روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، فیروز فاضلی،مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان روز پنجشنبه (۱۴ اسفند) در این مراسم ضمن قدردانی از دبیر این جشنواره با بیان اینکه سال گذشته هم جشنواره عشایر و روستائیان در استان برگزار شد، عنوان کرد: در اینجا لازم می‌دانم از مفاخر ارزشمند گیلانی و ریاست مجموعه گیلانشناسی استان هم تشکر کنم که در جهت برگزاری جشنواره کالاها و محصولات فرهنگی ما را یاری کردند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، طراحی چهار وبینار تخصصی در خصوص کالاها و محصولات فرهنگی استان را هم مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: هیچ چیزی در این دنیا و عالم هستی ماندگار نمی‌شود مگر آن‌که لباس فرهنگ و هنر را بر تن کند، همانطوری‌که یکی از معجزات قرآن کریم به عنوان کتاب آسمانی زیبایی در نوع گفتار و بیان کلماتش است.

وی با بیان اینکه به غیر از گفتن، موضوع چگونه گفتن هم دارای اهمیت بسیار ویژه‌ای است، بر ارتباط تنگاتنگ هنر با چنین کلید واژه‌هایی تأکید کرد و ابراز داشت: یکی از ویژگی‌های هنر دوار بودن و منشوری بودن آن و دیگری تخیل و عاطفه است زیرا هنرمند با گوش عاطفی خود می‌شنود و با دست عاطفی خود لمس و با چشم عاطفی خود می‌بیند.

این استاد دانشگاه، چگونگی ارائه دادن را هنر منحصربه فرد یک هنرمند دانست و گفت: یکی از داستان‌های ماندگار در ادبیات معاصر ایران، داستانی گیلانی از بیژن نجدی به نام چشم‌های دکمه‌ای من است و اگر ما کل ادبیات معاصر را به کار بگیریم و بخواهیم چند داستان انتخاب کنیم که در آن عروسک‌ها نقش اصلی دارند، مطمئنا نخستین داستان همین داستان است.

فاضلی با تاکید بر اینکه امروزه برای بررسی و شناخت یک فرد در قدم نخست دوران کودکی او را مدنظر قرار می‌دهند یادآور شد: در دوران کودکی، فرد هنرمندانه به دنیای پیرامونی خود نگاه می‌کند و در این دوران عروسک‌ها و نوشت‌افزار حرف می‌زنند و همه چیز برای یک کودک حقیقی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان، مراسم‌ عروسک‌گردانی در بسیاری از مناسبت‌های قدیمی گذشتگان را هم مورد اشاره قرار داد و با تاکید بر اینکه در آن زمان هرکجا جشنی بود عروسک‌ها هم حضور داشتند، گفت: حتی در دوران ایران باستان هم می‌بینیم که عروسک‌ها جایگاه داشتند زیرا انسان وقتی می‌خواهد بیش از حد شادی یا گریه کند به دوران کودکی خود رجعت می‌کند.

وی با بیان اینکه انسان با افزایش سن در قید و بندها اسیر و محدود می‌شود ابراز داشت: هنر ما را به دوران رهایی و کودکی بر می‌گرداند و این موضوع را می‌توان در آثار نویسندگان و شاعران هم به عینه مشاهده کرد.

فاضلی، نوع بسته‌بندی کردن تولیدات به ویژه محصولات و کالاهای فرهنگی را رمز موفقیت در این عرصه دانست و گفت: توجه به معیارهای بصری امری است که در سال‌های اخیر در حوزه بسته‌بندی کالاها و تولیدات فرهنگی و اقتصاد هنر به آن توجه شده و امیدواریم با کمک گرفتن از ذوق و قریحه هنری همچنان شاهد ارتقاء این بخش باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزاری جشنواره کالاها و محصولات فرهنگی استان گیلان در سال آینده و سنوات آتی را نیز به عنوان یک ضرورت مهم مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: هر چه قدر بتوانیم در این مسیر حرکت کنیم می‌توانیم هم هنرمندان استان گیلان را به خوبی بشناسیم و هم اینکه از هویت این عزیزان بهترین بهره را ببریم.

 ارتقای گیلان از رتبه دوازدهم به رتبه دوم در سطح کشور

دبیر نخستین جشنواره کالاها و محصولات فرهنگی استان گیلان در این مراسم با اشاره به مشارکت۲۴۲ اثر از کودکان، نوجوانان و بزرگسالان، از همکاری معاونت فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در برگزاری جشنواره تقدیر کرد.

کاظم فلاحی گفت: با توجه به محدودیت در حوزه اجرا به واسطه همه گیری بیماری کووید ۱۹، پس از مقبولیت طرح این جشنواره در تهران، فراخوان و دریافت آثار از طریق فضای مجازی انجام شد.

مسئول پژوهش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با تاکید بر اینکه در سال های اخیر توسط متولیان هنر در بحث تولید و توزیع محصولات فرهنگی استان و در زمینه اقتصاد فرهنگ و هنر گام های موثری برداشته شده است، بیان کرد: سه حوزه تعریف شده در این جشنواره از هنر و فرهنگ بومی گیلان با شناسایی و مشارکت هنرمندان بسیار مثبت بازنمایی شده و با پیشرفت روند کار شناسایی افراد، کمیت و کیفیت آثار فزونی یافته است.

وی با اشاره به دریافت و ارزشیابی ۷۶ مورد عروسک، ۹۱ مورد نوشت افزار و ۶۰ مورد طرح و بسته بندی کالای فرهنگی به ارتقای رتبه دوم استان گیلان از رتبه دوازدهم در سطح کشور خبر داد و گفت: تداوم حمایت در بخش های مختلف جشنواره که با هدف شناسایی، سازماندهی و تشکیل بانک اطلاعاتی در خصوص هنرمندان است پس از اختتامیه حائز اهمیت است.

در پایان این مراسم نیز برگزیدگان نخستین جشنواره کالاها و محصولات فرهنگی استان گیلان در بخش های مختلف تقدیر شدند.