مردم از اسراف در مصرف آب شرب پرهیز کنند
مردم از اسراف در مصرف آب شرب پرهیز کنند
حجت الاسلام و المسلمین رسول فلاحتی، امام جمعه رشت و نماینده ولی فقیه در استان گیلان (چهارشنبه 14 تیر 1402) چهاردهم تیر ماه سال جاری از تصفیه خانه خانه بزرگ آب گیلان بازدید کرد.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از دفتر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب گیلان؛ مازیار علی پور مدیر عامل شرکت آبفای گیلان ضمن خیر مقدم و ابراز خرسندی از حضور حجت الاسلام و المسلمین فلاحتی و هئیت همراه، گزارش مختصری از عملکرد شرکت ارائه داد و گفت: بعد از ادغام شرکتهای آب و فاضلاب شهری و روستایی در سال ۹۸، اینک آبفای گیلان آبرسانی به ۵۳ شهر و بیش از هزار و ۷۵۰ روستای استان گیلان را عهده دار است؛ دبی خروجی آب تصفیه خانه بزرگ گیلان ۶ مترمکعب بر ثانیه می باشد و ۷۰ درصد مشترکین استان را تحت پوشش دارد.

وی تصریح کرد: در حوزه شهری میزان بهره مندی از آب شرب در وضعیت ایده آلی قرار دارد و ۹۹٫۹۹ درصد از ۵۳ شهر استان از آب سالم و بهداشتی برخوردار هستند؛ اما در حوزه روستایی از بین ۲ هزار و ۵۰۰ روستای استان یک هزار و ۸۷۶ روستا یعنی حدود ۸۶ درصد تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب بوده و از آب شرب سالم بهره مند هستند، اما حدود ۱۴ درصد از روستاییان عزیز از نعمت آب سالم و بهداشتی برخوردار نیستند.

علی پور بیان داشت: استان گیلان بر خلاف تفکر عام که به دلیل بارشهای فراوان استان پر آبی به نظر می رسد جزء استانهای کم آب و دارای منابع آبی محدود است؛ در سطح کشور در حوزه بهره مندی روستایی بعد از استان سیستان و بلوچستان، گیلان دومین استان کم آب کشور بوده و در طرح محرومیت زدایی آب روستایی بالاترین اعتبار بعد از سیستان و بلوچستان به استان گیلان تعلق گرفته است.

وی با اشاره به انعقاد قرارداد همکاری با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) جهت تامین و تقویت آب شرب ۷۱۱ روستای گیلان ظرف مدت ۳۰ ماه با اعتباری بالغ بر ۱۸۲۱ میلیارد تومان گفت: در قالب این قرارداد ۸۵ روستای فاقد، از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار و همچنین کمیّت و کیفیت آب شرب ۶۲۶ روستا ارتقاء می یابد.

علی پور افزود: سازمان بسیج سازندگی و قرارگاه خاتم الانبیاء بعنوان معین قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) اجرای این پروژه بزرگ را در ۲ فاز برعهده دارند؛ در واقع فاز اول این طرح ۵ شهرستان استان گیلان را شامل نمی شد و ۷۱۱ روستای محروم روستاهای ۱۲ شهرستان از ۱۷ شهرستان را در برداشت، اما در فاز دوم این پروژه روستاهای ۵ شهرستان باقی مانده نیز تحت عنوان فاز ۸۹۰ روستا تعریف شد، که از اواخر سال ۱۴۰۳ اجرای فاز دوم طرح آغاز خواهد شد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب گیلان در پایان سخنان خود اشاره ای به مشکلات مالی شرکت و عدم پرداخت به موقع حقوق کارکنان داشت و گفت: با پیگیری مستمر از سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان و کشور در صدد رفع این مشکلات هستیم.

در ادامه مازیار غلام پور؛ معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آبفای گیلان گفت: استان به لحاظ پایداری تامین آب شرب شرایط خوبی دارد و خوشبختانه آب آشامیدنی بر اساس آزمایشات انجام شده مطلوب و از کیفیت لازم برخوردار است.

غلام پور؛ اشاره ای به غیر قابل استحصال بودن همه آبهای زیر زمینی به دلیل آهن و منگنز بالا داشت و افزود: استفاده غیر مجاز از آب شرب بسیار دیده می شود و متاسفانه در فصول گرم سال استفاده از آب آشامیدنی تصفیه شده برای کشاورزی، شرکت آبفا را با مشکلات عدیده ای چون تنش آبی مواجه کرده است، وی از حجت الاسلام و المسلمین فلاحتی خواست به کشاورزان توصیه بفرمایند که از آب شرب برای آبیاری زمینهای کشاورزی استفاده نکنند.

عبدالمحمد مهجوری؛ قائم مقام شرکت آبفا نیز با ابراز افتخار و سرافرازی از خدمت رسانی به مردم گیلان اظهار داشت: بدون شک حضور حجت الاسلام و المسلمین فلاحتی نماینده ولی فقیه در استان گیلان، مایه خیر و برکت برای شرکت آب و فاضلاب استان خواهد بود.

در ادامه، ماهیار اکبری؛ معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه گذاری شرکت گفت: جامعه ادغام شده آبفا با ۲ هزار و ۱۰۰ نفر نیرو به طور شبانه روز در تلاش است خللی در امر خدمات رسانی و آبرسانی به مردم عزیز گیلان ایجاد نشود، اما علیرغم تمام تلاشها بدلیل فاصله زیاد درآمد و هزینه جوابگوی نیازها و الزامات پیش آمده نیستیم، لذا از مسئولین استان از جمله شما تقاضای حمایت و یاری داریم.

مهران یعقوبی؛ مدیر تصفیه خانه بزرگ آب گیلان با اشاره به هزینه ۱۵ میلیارد تومانی تولید آب شرب در ماه اظهار داشت: به دلیل مطالبات ۳۰۰ میلیاردی از وزارت نیرو و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و عدم انجام تعهدات آنان در بازپرداخت وام صندوق توسعه ملی، امروز شرکت با مشکلات و چالشهای مالی مواجه است و ماهیانه ۲۰ میلیارد تومان پرداخت به صندوق توسعه ملی و هزینه بهره برداری و تولید آب شرب را بر عهده دارد؛ سرمایه گذاری در تولید و تصفیه آب شرب کار ارزشمندی است، امیدواریم مسئولین سرمایه گذاری در این حوزه را در اولویت قرار دهند.

محمود امیری مدیر امور آبفای رشت نیز در خصوص شرایط حاکم و مشکلات پیش آمده توضیحاتی داد و گفت: با توجه به خشکسالی، شرایط اقلیمی حاکم و افزایش جمعیت شناور در استان گیلان، در راستای جلب و حفظ رضایت مردم عزیز استان، مطالبه سرمایه از مسئولین کشور را خواسته به حق شرکت آب و فاضلاب گیلان دانست.

حجت الاسلام و المسلمین فلاحتی، امام جمعه رشت و نماینده ولی فقیه در استان گیلان؛ بعد از شنیدن سخنان مدیر عامل، معاونین و برخی از مدیران شرکت آبفای گیلان ضمن خدا قوت و خسته نباشید به آنان اظهار داشت: خداوند متعال می فرمایند هر چیز زنده ای را از آب قرار دادیم؛ متاسفانه هیچ کشوری در مصرف انرژی های طبیعی مانند ایران نیست، ایشان افزودند در ایران باید برای مدیریت مصرف و استفاده درست از انرژی به خصوص آب، فرهنگ سازی صورت گیرد.

نماینده ولی فقیه در استان گیلان تصریح کرد: با توجه به رشد علمی آبفای گیلان و تحول در ارتقاء کیفیت آب شرب، پیشنهاد می شود شرکت آبفا با مراکز دانش بنیان در جهت کاهش هزینه ها و افزایش آگاه سازی و اطلاع رسانی به مردم برای صرفه جویی و مدیریت مصرف، ارتباط قوی و گسترده ای برقرار نماید.

حجت الاسلام و المسلمین فلاحتی ضمن قول مساعد برای پیگیری مشکلات و تاکید در نماز جمعه بر موارد مطروحه، از مدیران و مسئولان شرکت آبفای گیلان خواست: کاستی ها را منعکس نمایند و از امکانات کم برای هدف های بزرگ استفاده کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • منبع خبر : آب و فاضلاب گیلان