نبود حمایت‌های دارویی در مناطق محروم گیلان
نبود حمایت‌های دارویی در مناطق محروم گیلان
جانشین سازمان بسیج جامعه پزشکی گیلان با اشاره به بالا بودن هزینه‌های دارویی گفت: موثر واقع شدن خدمات حوزه سلامت در مناطق محروم نیازمند ارائه دارو به بیماران حداقل برای یک دوره درمانی است.

مهدی آخوندی جانشین سازمان بسیج جامعه پزشکی گیلان در رشت، اظهار داشت: مأموریت ذاتی بسیج جامعه پزشکی ارائه خدمات در مناطق محروم و صعب‌العبور است که امکان دسترسی به حداقل امکانات بهداشتی را نداشته باشند‌.

جانشین مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی گیلان افزود: تلاش ما این است که خدمات به افرادی که واقعاً نیازمند دریافت خدمات در حوزه سلامت هستند و دسترسی به آن را ندارند ارائه شود از این رو اولویت بسیج جامعه پزشکی مناطق محروم و صعب‌العبور است.

آخوندی با بیان اینکه پس از مناطق صعب‌العبور، مناطق حاشیه‌نشین شهرها در اولویت قرار دارد عنوان داشت: به‌عنوان مثال برای ۷ منطقه آسیب‌پذیر رشت، تیم‌های پزشکی عمومی و تخصصی در منطقه به ارائه خدمات می‌پردازند.

وی با اشاره به اینکه امسال تقریباً در تمام ۷ منطقه آسیب‌پذیر شهر رشت تیم‌های مشاوره، پزشکی و آموزشی حضور یافتند گفت: همچنین در حوزه کرونا خدماتی نظیر آگاهی بخشی به مردم و ارائه بسته‌های بهداشتی در این مناطق انجام شد.

جانشین مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی گیلان افزود:‌ مشاوره‌‌های روانشناسی و تغذیه‌ای، حضور پزشک جهت معاینات بالینی بیمارانی که امکان حضور در مراکز درمان را ندارند و در اختیار قرار دادن دارو به بیماران از جمله اقدامات بسیج جامعه پزشکی در مناطق حاشیه‌نشین است.

آخوندی عنوان داشت: با توجه به شیوع کرونا یکی از دغدغه‌های موجود عدم تجمع در ویزیت‌های رایگان است و به همین جهت سعی کردیم تا ویزیت‌های رایگان نیز هدفمند باشد؛ از دیگر اقدامات مراجعه به درب منازل بوده و تیم‌ها در قالب تیم مراقبت در منزل به معاینه و انجام امورات درمانی بیماران می‌پردازند.

وی با بیان اینکه بسیج جامعه پزشکی تعاملاتی با بسیج دانشجویی در حوزه حاشیه‌نشین دارد تصریح کرد: تلاش ما بر این است که اقدامات در حوزه مناطق حاشیه‌نشین با هم‌افزایی با سایر سازمان‌ها انجام شود.

جانشین مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی گیلان با اشاره به اهمیت هم‌افزایی سازمان‌ها گفت: این تعاملات سبب می‌شود تا هم مشکلات سلامت در مناطق محروم برطرف شود و هم هر کدام از اقشار بسیج در در حیطه فعالیت خود به رفع مشکلات مناطق حاشیه‌نشین بپردازد.

آخوندی خاطرنشان کرد: همچنین با مسئولیت فرمانده سپاه شهرستان رشت کارگروه سلامت برای مناطق حاشیه شهر ایجاد شد و به تناسب تصمیماتی که در این کارگروه گرفته می‌شود اقدامات لازم برای رفع مشکلات در منطقه حاشیه‌نشین انجام می‌شود.

وی با اشاره به هزینه‌های بسیار بالا در حوزه سلامت افزود: یکی از دغدغه پزشکانی که ویزیت رایگان انجام می‌دهند این است که داروهایی در اختیار بیماران گذاشته شود چرا که بسیاری از بیماران علائم بالینی داشته و نیازمند مصرف دارو دارند.

جانشین مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی گیلان با بیان اینکه هزینه تهیه داروها بسیار بالا است ابراز داشت: انتظار ما این است که بسترهای لازم برای ارائه خدمات موثرتر و بهتر به بیماران برای پزشکانی که برای ویزیت رایگان در محروم‌ترین مناطق پای کار هستند فراهم شود.

آخوندی خاطرنشان کرد: برای موثر واقع شدن خدمات حوزه سلامت در مناطق محروم استان باید بستری فراهم شود تا ادامه درمان بیماران در بیمارستان‌های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی انجام شود و داروهای مورد نیاز برای درمان بیماران حداقل برای یک دوره درمانی آن‌ها تأمین شود.

وی اظهار داشت: پزشکان جهادگر گیلان همواره برای اقدامات جهادی پای کار بودند و خوشبختانه نگاه مثبتی به سازمان بسیج جامعه پزشکان داشته و در هر زمانی برای حضور در مناطق محروم ویزیت رایگان اعلام حضور کرده‌اند.

جانشین مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی گیلان عنوان داشت: یک پزشک تنها می‌تواند معاینه کند و بیماری را تشخیص دهد لذا ادامه درمان مستلزم هزینه‌هایی است که در مناطق محروم و حاشیه‌نشین پرداخت آن در توان بسیاری از بیماران نیست.

آخوندی تصریح کرد: تقاضای ما از خیرین دغدغه‌مند در حوزه سلامت این است که در این حوزه ورود کنند تا بتوانیم خدمات بهتری را در مناطق حاشیه‌نشین و صعب‌العبور گیلان به جامعه هدف ارائه کنیم.

  • منبع خبر : خبرگزاری تسنیم