سازمان تامین اجتماعی یک (( نهاد اجتماعی )) است که بین النسلی بودن از ویژگی های آن است
سازمان تامین اجتماعی یک (( نهاد اجتماعی )) است که بین النسلی بودن از ویژگی های آن است
سازمان تامین اجتماعی یک نهاد عمومی غیردولتی ، بین النسلی ، با هویت اجتماعی اقتصادی در گستره عمومی و جامعترین و محوری ترین ارائه دهنده بیمه های اجتماعی است که دارای استقلال اداری مالی بوده و بر اصل سه جانبه گرائی اتکا دارد .

با توجه به نقش و جایگاه سازمان تامین اجتماعی به عنوان بزرگترین و گسترده ترین مجموعه بیمه گر اجتماعی کشور و اهمیت ماموریت و کارکردهای آن در معیشت بخش قابل توجهی از جمعیت کشور و ایجاد آرامش خاطر و امنیت روانی در نیروهای مولد ، از آنجا که به نظر میرسد عدم شناخت دقیق و تفسیرهای ناصواب از وظایف این مجموعه ، سبب برخی برداشتها و انتظارات غیر منطقی از آن گردیده است لذا در این سلسله یادداشتها که بخش نخست آن پیش روی شماست تلاش شده که با هدف معرفی و شناخت و آشنایی بیشتر با این سازمان ، مولفه های زیرساختی آن برای خوانندگان گرامی تبیین گردد .

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل تامین اجتماعی استان گیلان ، بر اساس بیانیه ماموریت این سازمان ، تامین اجتماعی یک نهاد عمومی غیردولتی ، بین النسلی ، با هویت اجتماعی اقتصادی در گستره عمومی و جامعترین و محوری ترین ارائه دهنده حمایت های قانونی این نظام مبتنی بر اصول بیمه های اجتماعی است که دارای استقلال اداری مالی بوده و بر اصل سه جانبه گرائی کارگر ، کارفرما و دولت اتکا دارد .

بر این اساس (( نهاد )) نظامی به نسبت پایدار و سازمان یافته از الگوهای اجتماعی است که برخی از رفتارهای نظارت شده و یکسان را با هدف برآوردن نیازهای اساسی جامعه دربرمیگیرد . هر نهاد ، کارکرد و مسئولیت های خاصی دارد و اصلی ترین هدف آن پاسخگوئی به نیازهای اجتماعی معین است که به دلیل الزامات و ضرورت های مختلف زندگی اجتماعی پدید می آید .

در اینجا نهاد تلقی کردن سازمان تامین اجتماعی بدین معناست که این مجموعه تنها محدود به تاریخ تاسیس ان نیست و از دیرهنگام در قالب الگوهای رفتاری و یا سازمان های غیررسمی وجود داشته است . این نهاد برخاسته از یک نیاز اجتماعی مهم و ضروری است و اشکال پیش سازمانی یا غیررسمی آن خودجوش و دیرپا بوده و در طول تاریخ تطور یافته و همواره معطوف به ارزشها ، اصول ، قواعد و هنجارهای اجتماعی بوده است .

در مباحث مختلف مرتبط با نظام تامین اجتماعی و به طور مشخص راهبرد بیمه های اجتماعی در این نظام ، مفهوم بین النسلی به دفعات مشاهده میشود . نظام های تامین اجتماعی و به ویژه سازوکارهای بیمه های اجتماعی ، فرایندهایی را برای تامین مالی و ارائه خدمات به کار میگیرند که پیوندی میان نسلهای مختلف جامعه برقرار میکنند به سبب این ارتباط و پیوند است که سازمانهای ارائه دهنده خدمات بیمه اجتماعی بین النسلی خوانده میشود . این سازمانها محدود به صرفه و صلاح یک نسل نبوده و یک نسل نمیتواند در این سازمان تنها در جستجوی منافع و خواسته های خود باشد چرا که این سازمان بنا بر تعریف ، ماموریت و سازوکار و فرایندهای اجرائی بین نسلهای مختلف جامعه ارتباط برقرار کرده و از این منظر منافع نسلهای مختلف در آن متجلی میگردد .

بنابراین یکی از ضوابط و شاخص های حاکم بر مدیریت این سازمان رعایت الزامات برآمده از ویژگی بین النسلی بودن است و مدیریت آن باید در اتخاذ سیاست ها به منافع نسلهای مختلف توجه داشته باشد که جایگاه این امر در بحث توازن عادلانه بین نسلها و رعایت انصاف در انجام مسئولیت های اجتماعی و به ویژه ایجاد تعادل مالی برجسته خواهد شد .

  • منبع خبر : تامین اجتماعی گیلان