میرزا کوچک جنگلی شخصیت ممتاز بین المللی، ملی و محلی است که باید در پاسداشت نام و یاد او تلاش کرد.
میرزا کوچک جنگلی شخصیت ممتاز بین المللی، ملی و محلی است که باید در پاسداشت نام و یاد او تلاش کرد.
قاسم نژاد به مناسبت فرارسیدن نودونهمین سالروز شهادت میرزا کوچک جنگلی با بیان اینکه بزرگان کشور درباره شخصیت برجسته میرزا و نگرش او به سیاست و دیانت سخن گفته اند و اندیشمندان و پژوهشگران فراوانی به تبیین ابعاد نهضت جنگل پرداخته اند، گفت: با توجه به شرایط ناشی از شیوع کرونا، یادواره تلویزیونی این روحانی مبارز در استان برگزار می شود.

به گزارش رشتستان به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری گیلان؛ محمود قاسم نژاد در جلسه هماهنگی برگزاری نخستین کنگره ملی میرزا کوچک جنگلی، با اشاره به شهادت محسن فخری زاده، ترور مفاخر علمی و پژوهشی کشور به دست دشمنان را اقدامی بزدلانه خواند و افزود: دولت های استکباری علاوه بر تحریم های اقتصادی و اخیراً دارویی ، در تلاشند به هر طریقی، به جمهوری اسلامی ضربه وارد کنند زیرا شاهد تمدن سازی و ترویج ارزش ها و آرمان های انقلاب هستند.

وی در ادامه سخنانش با تاکید بر لزوم پاسداشت چهره های ارزشی انقلاب اسلامی و تاریخ پرافتخار ایران ، به فرارسیدن نودونهمین سالروز شهادت میرزا کوچک جنگلی اشاره کرد و گفت: میرزا کوچک جنگلی شخصیت ممتاز بین المللی، ملی و محلی است که باید در پاسداشت نام و یاد او تلاش کرد.

قاسم نژاد با اشاره به تقارن سال ۱۴۰۰ با یکصدمین سالروز شهادت میرزا کوچک جنگلی گفت: کنگره ملی میرزا کوچک خان باید در شأن این شخصیت بزرگ برگزار شود و در این راستا تصویب نقشه راه، اهداف و کمیته های علمی و اجرایی کنگره در شورای فرهنگ عمومی استان امری ضروریست.

معاون استاندار گیلان با تاکید بر لزوم مرور و معرفی آثار ، خاطرات و تاریخ نهضت جنگل از طریق رسانه ملی متذکر شد: معرفی شخصیت مبارز میرزا باید متناسب با فرهیختگی گیلان در کنگره مذکور باشد و زمینه پژوهش های آینده درخصوص نهضت جنگل را فراهم آورد.

میرزا یونس فرزند میرزا بزرگ که بعدها مشهور به میرزاکوچک خان شد، با راه اندازی جنبش جنگل و رهبری آن، یکی از مردمی ترین نهضت های محلی ایران را تشکیل داد و خواستار قطع دست بیگانگان از کشور و استقلال و سربلندی ایران بود.

میرزا کوچک جنگلی پس از چندین سال مبارزه و جنگ و گریز علیه نظام مستبد شاهنشاهی، در حالیکه با تعداد اندکی از یارانش در تلاش برای جمع آوری قوا بود؛ در کوه های تالش در برف و بوران اسیر شد و در یازدهم آذرماه سال ۱۳۰۰ هجری خورشیدی (سوم ربیع الثانی ۱۳۴۰ ق)به شهادت رسید.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به کنگره بزرگداشت میرزا کوچک خان جنگلی در سال ۱۳۹۱ ، منشأ حرکت میرزا کوچک خان را یک منشأ صددرصد دینی و اعتقادی دانستند و تاکید کردند: ایشان یک واحد مینیاتوری از نظام اسلامی را در همان محدوده خاص خود – گیلان – ایجاد کرد.