مراقبت های دوران بارداری در آگاهی و زایمان مادران بسیار تاثیرگذار است
مراقبت های دوران بارداری در آگاهی و زایمان مادران بسیار تاثیرگذار است
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در اولین جلسه ی هسته ی فرزندآوری دانشگاه ،با تاکید بر آگاهی بخشی به خانواده ها در اکتفا نکردن به یک فرزند ، مراقبت های دوران بارداری توسط ماماها در آگاهی و زایمان مادران بسیار تاثیرگذار عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (وب‌دا)؛ در راستای ارائه و تبیین اولویت‌های برنامه‌ی سلامت باروری و فرزندآوری بر اساس ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، اولین جلسه‌ی هسته‌ی فرزندآوری دانشگاه به همت دبیرخانه‌ی قرارگاه جوانی جمعیت در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد.

دکتر اسماعیل نورصالحی با اشاره به مضرات تک فرزندی در جامعه اظهار کرد: برای رسیدن به اهداف قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که برای رفع بحران کاهش نرخ باروری و جمعیت جوان کشور تدوین و تصویب شده است، باید خانواده‌ها را از مضرات تک فرزندی آگاه کنیم.

معاون بهداشتی دانشگاه کاهش اعتماد به نفس وعدم ارتباطات اجتماعی در بزرگسالی را از ویژگی‌های افرادی برشمرد که تک فرزند خانواده هستند و افزود: تک فرزندی معضلات فراوانی را در بزرگسالی برای فرد، خانواده و جامعه به همراه می‌آورد که باید با آگاهی بخشی به خانواده‌ها در این موضوع، زوجین را به اکتفا نکردن به یک فرزند ترغیب و تشویق کرد.

وی در ادامه به نقش ماماها در ترغیب مادران و زوجین برای فرزندآوری اشاره کرد و افزود: در حال حاضر نقش ماماها در این حوزه، کمرنگ شده است اما می‌توان با انجام اقداماتی نسبت به نقش آفرینی درست و کامل ماماها، سیاستگزاری کرد.

دکتر نورصالحی در خاتمه یادآور شد: مراقبت‌های دوران بارداری توسط ماماها در آگاهی و زایمان مادران بسیار تاثیرگذار است و این مهم، باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

در خاتمه ضمن اینکه مقرر شد، جلسه مذکور هر دو ماه یک بار تشکیل شود، مصوب شد که رایزنی با معاونت درمان دانشگاه به منظور راه اندازی درمانگاه سلامت در کلینیک‌های ویژه‌ی سطح استان صورت گیرد و مراقبت‌های مامایی در طی دوران بارداری در درمانگاه‌های مذکور، الزامی شود.

گفتنی است؛ در اولین جلسه‌ی هسته‌ی فرزندآوری دانشگاه، اعضای هیئت علمی مامایی و بهداشت باروری، ناباروری، گروه جمعیت شناسی، جامعه‌شناسی و روانشناسی دانشگاه نیز حضور داشتند.

  • منبع خبر : علوم پزشکی گیلان