مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان در مراسم رونمایی از پوستر برگزاری بزرگ ترین رویداد خوراک کشور در شهر رشت
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان در مراسم رونمایی از پوستر برگزاری بزرگ ترین رویداد خوراک کشور در شهر رشت
ولی جهانی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان پنجشنبه ۹ آذر ۱۴۰۲ در مراسم رونمایی از پوستر <<برگزاری بزرگ ترین رویداد خوراک کشور در شهر رشت>> که در دفتر رحیم شوقی شهردار برگزار شد با قدردانی از اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار در برگزاری این جشنواره اظهار کرد:

به گزارش پایگاه خبری رشتسان به نقل از مدیریت ارتباطات شهرداری رشت، با توجه به کاوش های باستان شناسی که در گیلان انجام دادیم، ۶۰ درصد آثار تاریخی کشف شده ظرف های متعلق به ۲ هزار سال است که استفاده می کردند.

وی، بیشترین غذای مورد استفاده در گیلان باستان را گوشت و فسنجان عنوان کرد و افزود: ۳۵۰ خوراک به تفکیک شهرستان های گیلان شناسایی شده که از این تعداد ۳۳ خوراک ثبت ملی شده و ۵ خوراک برای ثبت ملی قرار گرفته است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با بیان اینکه امکان نمایش ظروف سفالی استان در بزرگ ترین رویداد خوراک کشور در شهر رشت وجود دارد، تصریح کرد: ظروف سفالی باستانی استان را در قالب نمایشگاه می توانیم در معرض دید عموم مردم قرار دهیم.
جهانی به برگزاری دوره های آموزشی احیای غذاهای فراموش شده گیلان اشاره کرد و گفت: امکان ارائه بسته فرصت های سرمایه گذاری با موضوع خوراک وجود دارد.
وی با اشاره به دعوت از ۳۰ خبرنگار کشوری در برگزاری بزرگ ترین رویداد خوراک کشور در شهر رشت، بیان کرد: در تلاش هستیم تا سفرای کشورهای همسایه ایران در جشنواره حضور پیدا کنند.
* احیای غذاهای بومی محلی رسالت دانشگاه جامع علمی کاربردی گیلان است
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گیلان نیز در مراسم مذکور به رسالت این دانشگاه در بخش فرهنگ اشاره کرد و گفت: احیای غذاهای بومی محلی با هدف آشنایی نسل جوان با فرهنگ گذشته رسالت دانشگاه جامع علمی کاربردی استان است.
ابراهیم کازرونی به رشته های حوزه خوراک و گردشگری در دانشگاه جامع علمی کاربردی گیلان اشاره کرو و افزود: تدریس رشته های مذکور در راستای اشاعه فرهنگ بومی مناطق انجام می شود.
وی با بیان اینکه رشت با برند شهر خلاق خوراک که از یونسکو دریافت کرده می تواند خود را به دنیا معرفی کند، تصریح کرد: با تنوع غذاهایی که در گیلان به ویژه رشت داریم هنوز نتوانستیم به جایگاه خود برسیم.
  • منبع خبر : شهرداری رشت