سالمندان آسیب‌پذیرترین قشر در دوران کرونا هستند
سالمندان آسیب‌پذیرترین قشر در دوران کرونا هستند
دکتر آبتین حیدر زاده، : آسیب‌پذیرترین گروه جامعه در برابر ابتلا و عوارض و عواقب بیماری کووید 19، سالمندان هستند.

به گزارش رشتستان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (وبدا)، صبح امروز جلسه ای به منظور تشریح زیرساخت‌های حوزه سلامت گیلان با حضور دکتر علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت و هیئت‌رئیسه دانشگاه در سالن اجلاس حوزه ریاست دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد.

دکتر حیدر زاده با بیان اینکه قرنطینه، محدودیت تماس فیزیکی و ماندن سالمندان در منازلشان، راهکار پیشنهادی برای پیشگیری از ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا است، افزود: طولانی شدن محدودیت‌ها،  برای حفظ سلامت سالمندان پرخطر بالقوه، آسیب‌رسان و نگران‌کننده است و این نگرانی در سالمندان تنها زیست، سالمندان با چند بیماری زمینه‌ای هم‌زمان، سالمندان با شرایط اجتماعی و اقتصادی نامطلوب به‌مراتب بیشتر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ادامه راهکارهایی به جهت  حمایت و مراقبت از سالمند در شرایط کووید ۱۹ ارائه کرد و گفت: طراحی سامانه آنلاین بانک اطلاعات سالمندان به‌منظور شناسایی و معرفی سالمندان تنها زیست و یا بیمار و نیازمند به حمایت و مراقبت فعال ، طراحی نظام مراقبت از راه دور مبتنی بر خانواده ، جامعه و فناوری اطلاعات به‌منظور تداوم مراقبت و رصد و مدیریت رفتارهای پیشگیرانه و آموزش خود مراقبتی ، طراحی شبکه منسجم درون و برون بخشی پاسخگو به نیازهای روزمره عمومی و تخصصی سالمندان ، طراحی اپلیکیشن مراقبت از راه دور و همچنین ایجاد کمپین حمایت‌طلبی کلیه سازمان‌های دولتی خصوصی و مردم‌نهاد ازجمله راهکارهای متناسب به جهت حمایت از سالمندان در دوران کرونا است.

دکتر حیدر زاده همچنین حمایت همه‌جانبه از پروژه نظام مراقبت از راه دور سالمند مبتنی بر خانواده ، جامعه و فناوری اطلاعات و ابلاغ به سازمان‌ها جهت همکاری با معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، ایجاد بستر قانونی مناسب جهت استفاده از اپلیکیشن مراقبت از سالمند با توجه به شرح وظایف سازمانی ، عقد تفاهم‌نامه همکاری با بهزیستی ، کمیته امداد ، هلال‌احمر و بسیج و سازمان‌های مردم‌نهاد جهت پشتیبانی از اپلیکیشن برای حمایت از سالمندان  و معرفی رابط  یا هماهنگ‌کننده  به معاونت بهداشتی به تفکیک شهرستان جهت بهره‌برداری از اپ سالمندان را ازجمله انتظارات نظام سلامت برشمرد.

پروژه‌های طرح تحول سلامت گیلان نیازمند ۵۳۰ میلیارد ریال اعتبار است

دکتر ارسلان سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این نشست به تشریح زیرساخت‌های حوزه سلامت گیلان، طرح چالش‌ها و ارائه پیشنهاد‌های لازمه به جهت ارتقای شاخص‌های بهداشتی و درمانی پرداخت و اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال ۱۳۶۲ با عنوان دانشکده پزشکی تحت پوشش دانشگاه گیلان شروع به کار کرد . اما در حال حاضر  با هشت مرکز آموزشی و درمانی  در رشت،  ۱۷ بیمارستان در شهرستانها و هفت دانشکده مشغول به فعالیت است.

وی با برشمردن استعدادها و اقدامات انجام‌شده دانشگاه طی یک سال گذشته، افزود: بیشترین توجه دانشگاه علوم پزشکی گیلان علیرغم شیوع ویروس کرونا ، توسعه و تجهیز مراکز بهداشتی و درمانی و تأمین نیروی موردنیاز به جهت ارائه خدمات کمی و کیفی به مردم بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اقدامات قابل‌توجه دانشگاه در حوزه مالی، گفت: بخش اغلب معوقات پرسنلی و غیر پرسنلی ازجمله کارانه و اضافه‌کارها پرداخت‌شده و فاصله معوقات به‌صورت محسوسی کاهش‌یافته است.

دکتر سالاری با اشاره به اجرای موفق طرح شهید سلیمانی در گیلان، بیان کرد: در این طرح بزرگ و ملی، ۱۶ شهرستان گیلان با مشارکت بسیج و هلال‌احمر با تشکیل تیم‌های مراقبتی، حمایتی و نظارتی سیاست‌ها و مأموریت‌های آن را دنبال می‌کنند.

وی همچنین به تشریح عمده چالش‌های حوزه سلامت گیلان پرداخت و گفت: عمده چالش‌های حوزه سلامت گیلان، خاتمه نیافتن طرح‌های تحول سلامت، پزشک خانواده و باقی ماندن پروژه‌های عمرانی در بخش درمان، بهداشت و آموزش است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان به فرسوده بودن زیرساخت‌های بخش درمان در کنار زیرساخت‌های مستهلک بخش بهداشت و آموزش نیز اشاره کرد و گفت: حدود یک‌سوم فضای فیزیکی ارائه خدمات بهداشتی در استان فرسوده و طرح‌هایی که در این حوزه در دست احداث است، بین ۵۰ تا ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

دکتر سالاری همچنین به موضوع مستهلک بودن و کمبود تجهیزات پزشکی استان اشاره کرد و گفت: اقدامات قابل‌توجهی در جهت تأمین و توزیع تجهیزات پزشکی در سطح استان انجام‌شده، اما این استان همچنان نیازمند تأمین اعتبار برای افزایش تجهیزات است.

وی با اشاره به عدم اجرای طرح تحول شهری و پزشک خانواده در گیلان، تصریح کرد: در حال حاضر دانشگاه در مرحله تهیه مقدمات اجرای طرح تحول نظیر بلوک‌بندی شهرها و برگزاری نشست ها با نظام پزشکی، فرمانداری‌ها و سایر ذینفعان جهت استقرار آن است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان همچنین به موضوع عدم جذب اعتبار جهت تکمیل کلینیک‌های ویژه استان و عدم اجرای طرح تحول نظام سلامت در استان اشاره کرد و گفت: پروژه‌های عمرانی طرح تحول سلامت در گیلان نیازمند ۵۳۰ میلیارد ریال اعتبار است.

ضرورت توجه به الزامات بهداشتی در بیمارستان‌های گیلان

دکتر انوش دهنادی مقدم، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این نشست به الزامات بهداشتی بیمارستان‌های گیلان اشاره کرد و گفت: با توجه به قدمت زیاد تعدادی از بیمارستان‌های اصلی به‌ویژه در مرکز استان مانند مرکز آموزشی درمانی رازی و پورسینا و پیش آمد بحران کووید-۱۹، گیلان نیازمند بودجه لازم برای برقراری تهویه فشار منفی و جداسازی تریاژ بیمارستان‌ها برای بیماران تنفسی از سایرین است.

وی با اذعان به اینکه برای ایزولاسیون بخش‌های کووید در بیمارستان‌ها نیز نیازمند مساعدت وزارت بهداشت هستیم، افزود: اگرچه با امکانات موجود و علی‌رغم محدودیت‌های فیزیکی سعی شده تا حد امکان این مهم رعایت شود، ولی این حد مطلوب ما نیست.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه محیط‌زیست استان یک گنجینه برای کل کشور است، گفت: تقاضامندیم انتقال دانش فنی و فنّاوری لازم برای کاهش آلودگی زیست‌محیطی بیمارستان‌ها به استان گیلان صورت گیرد.

اراده مطلوبی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان به جهت توسعه زیرساخت‌های بهداشتی وجود دارد

دکتر محمدرضا نقی پور، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این نشست با اشاره به وضعیت نامناسب گیلان در مقایسه با برخی از استان‌های کم برخوردار کشور ازجمله سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: بنا بر اذعانات مسئولان عالی وزارت بهداشت، استان گیلان وضعیت نامناسب‌تری در مقایسه با سایر مناطق کشور دارد ولی در طرح تحول سلامت، اتفاقات مشخصی در استان نیفتاده است.

وی با بیان اینکه تیم مدیریتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ازجمله رئیس دانشگاه اراده خوبی در جهت توسعه زیرساخت‌های حوزه سلامت استان دارد، گفت: گرچه وزارت بهداشت در تأمین منابع مکفی و لازم محدودیت دارد، اما تقاضا داریم در چندماهه باقی‌مانده با عنایت ویژه و تلاش‌های چند برابری مسئولان استانی، ضعف‌های حوزه سلامت در گیلان رفع شود.