زیرساختهای ترانزیتی و گمرکی مرز آستارا بیش از پیش تقویت می شود
زیرساختهای ترانزیتی و گمرکی مرز آستارا بیش از پیش تقویت می شود
نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به اینکه جمهوری آذربایجان مبدا ورود جمهوری اسلامی ایران به بازار اوراسیاست، گفت: در این راستا زیرساختهای ترانزیتی و گمرکی مرز آستارا را بیش از پیش تقویت خواهیم کرد.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از روابط عمومی استانداری گیلان؛ اسدالله عباسی روز شنبه ۲۳ دی ماه ۱۴۰۲ در دیدار با سفیر ایران در باکو به تشریح مجموع توانمندی ها و الزامات زیرساختی و تولیدی گیلان برای نقش آفرینی بهینه در بازارهای حوزه اوراسیا و خزر بویژه جمهوری آذربایجان پرداخت و گفت: جمهوری آذربایجان دروازه ورود جمهوری اسلامی ایران به بازارهای حوزه خزر و اوراسیاست و در همین راستا بناداریم زیرساختهای ترانزیتی و گمرکی مرز آستارا را بیش از پیش تقویت خواهیم کرد.

وی  با اشاره به اقدامات به عمل آمده در حوزه  بهبود زیرساختهای ترانزیتی و حمل و نقل زمینی در بندر آستارا در دو سال گذشته از جمله بهره برداری از سایت موقت پایانه مرزی ، افزود: امروز شرایط تردد کامیونهای ترانزیتی در مرز آستارا در مقایسه با گذشته بسیار بهبود یافته و از این پس نیز با تقویت زیرساختهای گمرک ، راه اندازی سامانه نوبت دهی الکترونیکی به کامیونها و تجهیز گمرک به دستگاه ایکس ری مختص وسایط نقلیه ترانزیتی، این شرایط بهتر نیز خواهد شد.

استاندار گیلان در ادامه ظرفیتهای تولیدی و صادراتی گیلان را بویژه در حوزه تولید انواع محصولات کشاورزی و کالاهای صنعتی قابل توجه دانست و تصریح کرد: در بستر تعامل و هم افزایی می توان زمینه صادرات بیش از پیش این کالاها را در بازارهای حوزه خزر از جمله آذربایجان مهیا نمود.

عباسی با قدردانی از تعاملات اثربخش سفیر ایران در باکو در زمینه تسهیل فعالیت های بین دو کشور، گفت: با عنایت به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی و نیز رویکرد دولت سیزدهم در توسعه روابط با همسایگان و حسن همجواری، ارتقای سطح ارتباطات بین ایران و آذربایجان در حوزه های گوناگون در توسعه تجارت و اقتصاد اثربخش است.

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان نیز در سخنانی با تشریح روند مبادلات ایران و جمهوری آذربایجان در تمامی حوزه ها، به نقش این کشور در روند مبادلات تجاری ایران و روسیه اشاره کرد و افزود: علاوه بر اینکه بازار داخلی این کشور فرصت خوبی برای گسترش مبادلات ایران با آذربایجان است ، زمینه  توسعه مبادلات ریلی و جاده ای ایران و روسیه از طریق آذربایجان نیز فراهم شده و در یکسال گذشته فقط ۷۰۰ هزار تن کالا از طریق خط آهن آستارا به روسیه صادر شده است.

سید عباس موسوی با اشاره به برنامه های دولت سیزدهم در راستای تنش زدایی و بهبود مناسبات با همسایگان، اضافه کرد: موتور محرکه روابط اقتصادی ایران با همسایگان از جمله جمهوری آذربایجان، ترانزیت و حمل و نقل است و زیرساختهای حمل و نقلی گیلان به عنوان مرکز ثقل مناسبات ایران و جمهوری آذربایجان باید تا حد پاسخگویی به ظرفیتها ، ارتقاء یابد.

وی با قدردانی از اهتمام ویژه استاندار گیلان در راستای اجرای سیاست های ابلاغی دولت تحت منویات رهبر معظم انقلاب، بیان کرد: تحرک ایران در دو سال اخیر بسیار خوب بوده و قطعا توسعه زیرساخت ها در استان گیلان به عنوان نقطه عطف کریدور شمال به جنوب؛ نقش موثری در افزایش سهم ایران در بازار اروپا دارد.

غلامعلی نیک فهم، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان نیز در این دیدار گزارشی از روند ارتقاء زیرساختهای ترانزیتی و حمل و نقلی گیلان در مرز آستارا ارایه کرد و افزود: در پی ارتقاء زیرساختهای ترانزیتی و گمرکی در بندر مرزی آستارا اکنون زمینه  تردد روزانه ۳۰۰ دستگاه کامیون از این مرز مهیاست و اگر جمهوری آذربایجان ظرفیتهای خود را در این حوزه ارتقاء دهد ، می توان برای تردد روزانه ۶۵۰ دستگاه کامیون در مرز آستارا برنامه ریزی کرد.

احداث پل جدید کامیون رو بر روی رودخانه ی آستاراچای، ترمیم پل آهنی قبلی، ارتقاء زیرساختهای گمرکی و راه اندازی سیستم نوبت دهی الکترونیکی از عمده ترین اقداماتی ست که در یکسال اخیر عملیاتی شده و روند تردد کامیونهای ترانزیتی را در مقایسه با یکسال قبل بطور قابل توجهی تسهیل کرده است.

  • منبع خبر : استانداری گیلان