رشت ۸۵ درصدی توزیع تخم نوغان و تولید پیله تر ابریشم در کشور
رشت ۸۵ درصدی توزیع تخم نوغان و تولید پیله تر ابریشم در کشور
رئیس مرکز تحقیقات ابریشم کشور گفت: رشد ۸۵ درصدی میزان توزیع تخم نوغان و تولید پیله تر ابریشم طی سه سال اخیر تداعی کننده پایان دوره رکود نوغانداری در کشور است.

دکتر رضا صورتی روز چهارشنبه در گفت و گویی با بیان اینکه در سال ۹۰ توزیع تخم نوغان حدود ۲۰ هزار جعبه بود افزود: این میزان در سال ۹۶ به حدود ۲۵ هزار جعبه بود که در سال ۱۴۰۰ به حدود ۴۶ هزار جعبه رسید و افزایش ۸۵ درصدی را تجربه کرد.

وی این آمار را نشان دهنده احیای واقعی صنعت نوغانداری تولید ابریشم دانست و گفت: اتفاقات خوبی که اخیرا با پی گیری های نمایندگان استان گیلان در راه اندازی مجدد کارخانه صنایع ابریشم صومعه سرا انجام گرفته، می تواند احیاء چرخه صنعت نوغانداری را رقم بزند.

رئیس مرکز تحقیقات ابریشم کشور  ادامه داد: علیرغم محدودیت ها در اعتبارات تخصیص یافته به حوزه تحقیقات ابریشم و تعداد اندک نیروهای علمی و آکادمیک مرتبط با این تخصص در کشور، طی چهار سال گذشته فعالیت های پژوهشی مرکز تحقیقات ابریشم رشد قابل توجه ای داشته و این مرکز با تلاش پژوهشگران خود موفق شده تا دستاوردهایی شاخص را به ثبت برساند که برای بهره بردان و ذینفعان ارزشمند محسوب می شود.

صورتی با اشاره به یک دهه دوران رکود نوغانداری از اواخر دهه ۸۰ تا اوایل دهه ۹۰ گفت: یکی از دغدغه های همیشگی مرکز تحقیقات ابریشم در کنار آموزش و ترویج نوغانداران، تولید هیبریدهای تجاری اصلاح شده و با کیفیت بوده که از مسیر پروژه های اصلاح نژادی در حال انجام است.

وی اظهار داشت: هیبریدهای معرفی شده داخلی از پاییز به صورت محدود و از بهار سال ۱۴۰۱ نیز به صورت انبوه و تجاری در اختیار مرکز توسعه نوغانداری قرار می گیرد که نویدبخش خوداتکایی بیشتر خواهد بود.

رئیس مرکز تحقیقات ابریشم کشور افزود: اهمیت دسترسی به تخم نوغان مناسب در پیشبرد فعالیت های نوغانداری و امکان دسترسی سریع و آسان به آن تاحدی است که از نظر فنی بین متخصصان نوغانداری به عنوان ستون فقرات صنعت ابریشم محسوب می شود، این اهمیت فقط منحصر به عملکرد فنی نبوده و در زمینه های اجتماعی، روانی و رفتاری نوغانداران نیز موثر است.

وی بیان داشت: بر اساس تجربیات علمی و فنی داخل و سایر کشورهای نوغان خیز، تامین برگ توت مناسب یا تغذیه درست متاثر از داشت صحیح توتستان، مدیریت صحیح پرورش و تامین شرایط استاندارد، پیشگیری و کنترل آفات و بیماری های مرتبط و دسترسی به تخم نوغان با کیفیت و عملکرد مناسب چهار عامل اصلی و مؤثر در انجام موفق پرورش کرم ابریشم و تولید پیله یا تخم نوغان است.

رشت ۸۵ درصدی توزیع تخم نوغان و تولید پیله تر ابریشم در کشور

تولید سالانه حدود ۲۰۰ هزار نهال توت در کشور

صورتی با بیان اینکه متاثر از استقبال نوغانداران و علاقه مندی بیشتر به فعالیت به ویژه در چهار سال اخیر این ضرورت وجود داشت که برای جبران تغییر کاربری ها، نهال سالم توت در اختیار کاربران قرار گیرد، افزود: با سیاست های حمایتی وزارت جهاد کشاورزی، مرکز توسعه نوغانداری از سال ۱۳۹۵ همه ساله بیش از ۲۰۰ هزار نهال سالم به طور رایگان در کشور توزیع کرده است.

رئیس مرکز تحقیقات ابریشم کشور ادامه داد: برحسب ضرورت از سال ۱۴۰۱ بنا شده میزان تولید و توزیع نهال توت توسط مرکز توسعه نوغانداری به ۱۰ برابر افزایش یابد، در  راستای کمک به تحقق این هدف گذاری توسط مرکز تحقیقات ابریشم یک پروژه تحقیقاتی برای تولید نهال به روش نوین تعریف شده که به طور مشترک با پژوهشکده بیوتکنولوژی شمال کشور اجرا می شود.

ستاد مرکزی و مدیریت مرکز تحقیقات ابریشم کشور به عنوان یک مرکز ملی در رشت استقرار دارد، این مرکز علاوه بر ماموریت های ابلاغی ذیل سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی مشمتل بر فعالیت های مرتبط با پژوهش و فناوری و امور آموزش و ترویج نوغانداران سراسر کشور،۲ وظیفه حاکمیتی مهم شامل حفظ و نگهداری ذخایر ژنتیکی کشور در تنها بانک ژن کرم ابریشم ایران و همچنین تولید هسته های فناور نوغان و ارائه رایگان آن به دستگاه اجرایی متناظر برای تهیه تخم نوغان تجاری و توزیع در میان کشاورزان را دارد که به عنوان ماموریت های حاکمیتی تلقی شده و  در مجموعه پی گیری می شود.

گفتنی است، در سال ۱۳۸۴ بر اساس مصوبه شورای عالی اداری با تفویض وظایف، اختیارات و امکانات واحد مطالعات و بررسی های نوغانداری شرکت ابریشم “مرکز تحقیقات ابریشم کشور” به عنوان یک مرکز ملی از آن شرکت متنوع و تحت مدیریت سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، شروع به فعالیت کرد که با توجه به وظایف حاکمیتی و پژوهشی مربوطه و براساس وظایف احصاء شده سازمانی و تعامل با دستگاه های اجرایی ذیربط مامورت های مربوطه را علیرغم اینکه هنوز فاقد ردیف اعتباری مستقلی است، پی گیری می کند.

  • منبع خبر : ایرنا