گیلان یکی از ۵ استان دارای امکانات پیوند کبد در کشور است
گیلان یکی از ۵ استان دارای امکانات پیوند کبد در کشور است
دکتر فریبرز منصور قناعی رئیس مرکز تحقثیقات گوارش و کبد در نشست خبری با اصحاب رسانه، گفت: هپاتیت دارای انواع ویروسی و غیرواگیر است که تاکنون انواع A، B، C، D، E، F، G شناسایی شده ند و با پیشرفت علم انواع دیگر هپاتیت نیز شناسایی خواهند شد.
به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (وب‌دا): دکتر فریبرز منصور قناعی-رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد در نشست خبری با اصحاب رسانه بمناسبت ۶ مرداد روز جهانی هپاتیت، گفت: اهمیت بیماری‌های کبدی بر این است که کبد از بیماری‌هایی با علائم متفاوت و اصطلاحاً بی‌ سر و صدا است.
وی با بیان اینکه کبد از نظر بافتی تنها عضو بدن است که می‌تواند درصورت تخریب  تا ۹۰ درصد آن ,خود را بازسازی نماید، گفت: هرگونه التهاب در کبد هپاتیت محسوب می‌شود.
دکتر منصور قناعی در ادامه با اشاره به اینکه انواع هپاتیت‌ها شامل هپاتیت‌های ویروسی و غیرواگیر است، گفت: تاکنون انوع A، B، C، D، E، F، G شناسایی شدند و با پیشرفت علم انواع دیگر هپاتیت نیز شناسایی خواهند شد.
این فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد بزرگسالان با تشریح انواع هپاتیت A، B، C، D، E اظهار داشت: هپاتیت نوع A از طریق دهانی – مدفوعی و همچنین آلودگی آب به وجود می‌آید، این بیماری اگر در دوران کودکی رخ بدهد به صورت سطحی و در حد یک سرماخوردگی ساده بر طرف می‌شود، اما در سنین بزرگسالی جدی‌تر خواهد بود.
وی در خصوص هپاتیت نوع B اظهار داشت: این نوع هپاتیت در گذشته از طریف مادر آلوده به نوزاد منتقل می‌شد و میزان آلوده‌کنندگی آن از HIV نیز بیشتر است. هپاتیت نوع B از طریق ترشحات، رابطه جنسی و خون منتقل می‌شود.
دکتر منصور قناعی با بیان اینکه از سال ۱۳۷۰ تمامی کودکان پس از تولد واکسن هپاتیت B دریافت می‌نمایند، گفت: همچنین متوسط کشوری آلودگی به هپاتیت نوع B ۲/۲ درصد بوده که در گیلان این آمار ۱ درصد است.
وی در ادامه با تشریح هپاتیت نوع C و با بیان اینکه این نوع از هپاتیت واکسن ندارد، اظهار داشت: راه‌های انتقال این نوع از هپاتیت نیز به مانند هپاتیت نوع B است . شانس انتقال این نوع از هپاتیت بجز راه انتقال خونی، در مابقی موارد بسیار اندک است. همچنین شایان ذکر است که داروهای هپاتیت نوع B و C در ایران تولید شده و تحت پوشش بیمه است.
رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد با بیان اینکه امروزه در گیلان امکان شمارش و بررسی دقیق میزان ویروس وجود دارد، گفت: هپاتیت C برخلاف B امکان درمان قطعی را دارد. همچنین افرادی که پیش از سال ۱۳۶۷ به هر دلیلی خون دریافت کرده‌اند در ریسک آلودگی هپاتیت نوع C  می‌باشند.
دکتر فریبرز منصور قناعی با بیان اینکه در منطقه تولمات حدود ۱۱ هزار نفر با میانگین سنی ۳۵ تا ۷۰ سال درطرح کوهورت بررسی شده‌اند که این افراد از سال ۱۳۹۳ در ۹ مرحله به مدت ۲۰ سال با دوره‌ی تکرار ۳ تا ۵ساله مورد بررسی مجدد و آزمایش قرار گرفته و خواهند گرفت، گفت: در این روند ۱۲ نفر مبتلا به هپاتیت نوع C مبتلا بودند که از این تعداد ۱۰ نفر روند آزمایش را طی کردند و درمان شدند، اما ۲ نفر راضی به طی روند درمان نشدند.
وی ادامه داد: در این مرحله غربالگری تعداد ۲۵ نفر مبتلا به هپاتیت نوع B و ۳۸ درصد از تعداد کل افراد نیز دارای فشار خون بودند. همچنین از میان خانواده افراد مبتلا به هپاتیت نوع C تعداد ۲۰ نفر بررسی که یک نفرمبتلا به هپاتیت Cبودند.
این فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد بزرگسالان در خصوص هپاتیت نوع D اظهار داشت: این نوع از هپاتیت حتماً همزمان با هپاتیت نوع B می‌آید و افراد حاضر در زندان ها، معتادان تزریقی، استفاده کنندگان از تتو و کسانی که از خدمات دندان پزشکی غیر معتبر و غیر استریل استفاده می‌کنند افراد دارای ریسک بالا در این خصوص می‌باشند.
وی در خصوص هپاتیت نوع E نیز اظهار داشت: این نوع از هپاتیت معمولاً با زردی چهره و یا التهاب کبد دیده می‌شود که راه انتقال آن نیز دهانی – مدفوعی است.
دکتر منصور قناعی با اشاره به اینکه هپاتیت خودایمنی با التهاب کبد مشخص می‌شود، اظهار داشت: استفاده از الکل و یا داشتن کبد چرب و استفاده همزمان از الکل یکی از دلایل بروز این نوع هپاتیت می‌باشد. مصرف الکل به هر میزان می‌تواند به کبد آسیب بزند و این آسیب در زنان بیشتر خواهد بود.
وی با بیان اینکه یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در جهان سالانه بر اثر هپاتیت جان خود را از دست می‌دهند، تاکید کرد: غربالگری یکی از روش‌های مهم و لازم جهت شناسایی هپاتیت است. غربالگری یکی از روش‌های مهم و لازم در جهت شناسایی هپاتیت است، همچنین شهرداری‌ها می‌بایست در زمینه غربالگری و دریافت واکنس هپاتیت نوع B توسط کارکنان پر خطر بخصوص پاکبانان، همکاری لازم را داشته باشند.
دکتر منصور قناعی با اشاره به اینکه استفاده بی‌رویه از گیاهان دارویی باعث آسیب به کبد خواهد شد اظهار داشت: یکی از مواردی که در گیلان بسیار مصرف می‌شود گل گاو زبان است که مصرف بی‌رویه آن باعث آسیب به کبد خواهد شد.
دکتر منصور قناعی با بیان اینکه ۷۰ درصد مردم در گیلان چاق هستند و ۴۰ درصد از کل مردم استان گیلان دارای کبد چرب می‌باشند، اظهار داشت: سونوگرافی یکی از بهترین روش‌های تشخیص میزان کبد چرب در افراد است.
این فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد بزرگسالان در ادامه با بیان اینکه گیلان یکی از ۵ استان دارای امکانات لازم جهت پیوند کبد در کشور است، اظهار داشت: پیوند کبد یکی از سخت‌ترین و سنگین‌ترین نوع پیوندهاست که پیشنهاد می‌شود تنها در مرحله آخر روند درمان مورد استفاده قرار گیرد. هرچند که بسیاری از بیماری‌های کبدی با درمان برطرف خواهند شد و افراد از لیست پیوند کبد خارج می‌شوند.
  • منبع خبر : علوم پزشکی گیلان