نسخه الکترونیک طرحی اثرگذار با تحولات جدی در نظام سلامت کشور خواهد بود.
نسخه الکترونیک طرحی اثرگذار با تحولات جدی در نظام سلامت کشور خواهد بود.
معاون درمان سازمان تامین اجتماعی در نشست مشترک با مدیران سازمان نظام پزشکی کشور گفت: نسخه الکترونیک طرح بزرگی است و از طرح تحول سلامت کمتر نیست و نتایج آن باعث تحول جدی در نظام سلامت کشور می‌شود.

به گزارش رشتستان به نقل از اداره کل تامین اجتماعی گیلان دکتر منوچهری ،معاون درمان سازمان تامین اجتماعی گفت: از ابتدای اسفند ماه با توقف تولید دفترچه بیمه جدید، اولین گام را به سوی پرونده الکترونیک سلامت بر خواهیم داشت.
وی افزود: طرح نسخه الکترونیک و حذف دفترچه‌ها دو طرح جدا از هم ولی مکمل هم هستند.
دکتر منوچهری در خصوص جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی از کد ملی بیمه شدگان، گفت: یکی از مهمترین دستاوردهای نسخه الکترونیک جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی است.
وی افزود: بحث ایجاد راهکارهایی برای تأیید صحت فرایند درمان یکی از مهمترین نکاتی بود که به آن توجه داشتیم. یعنی فردی که با دفترچه بیمه مراجعه کرده بیمه اصلی شده است و مرکز درمانی هم از صحت آن اطمینان دارد یا خیر؟
دکتر منوچهری با بیان اینکه تخلفات در زمان دفترچه بیمه ها نیز دیده می‌شد، گفت: راه‌هایی مانند انجام انگشت نگاری، چهره نگاری برنامه‌ریزی شده است. با سازمان ثبت احوال نیز جلسه داشتیم تا به اطلاعات شناسنامه ای افراد دسترسی داشته باشیم.
وی درباره عدم پذیرش شناسنامه در برخی از مراکز درمانی، ادامه داد: اگر فردی بدون جلد دفترچه به پزشک مراجعه کند با کارت ملی و شناسنامه می‌توانند خدمت دریافت کنند، در طرف قراردادها نیز مشکلی نداریم و می‌توانند با راه‌های استحقاق سنجی وضعیت بیمه فرد را بررسی کنند.
منوچهری افزود: از ابتدای اسفند ۹۹ دفترچه حذف می‌شود به همین دلیل از سه طریق کارت ملی، جلد دفترچه و شناسنامه افراد می‌توانند خدمات بیمه‌ای دریافت کنند.
معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی گفت: این طرح جنبه تبلیغاتی ندارد و یک کار قانونی است چراکه ما بر اساس قانون باید برای نسخه الکترونیک پول پرداخت کنیم بنا بر این هدف اصلی حذف دفترچه های کاغذی، ذخیره کردن منابع نیست و منابع حاصل از صرفه جویی در توقف انتشار دفترچه ها در سایر حوزه‌های درمان تأمین اجتماعی و برای خدمت به بیمه شدگان مصرف خواهد شد.
وی بیان کرد: یکی از مزایای اجرای طرح نسخه الکترونیک این است که پول در جای خود خرج شود. ۶۰ میلیون مراجعه در سال بابت تولید یا تمدید دفترچه بودند که با اجرای این طرح، وقت افراد دیگر به هدر نمی‌رود.
دکتر منوچهری درخصوص وضعیت بیمه های تکمیلی افزود: این بحث یکی از دغدغه های اصلی ما بوده است و مذاکره هایی با بیمه های تکمیلی انجام شده است و با ۲۹ شرکت بیمه تکمیلی، توافقات لازم برای بهره مندی بیماران انجام شده است.