دهیاران از صدور مجوز تغییرکاربری اراضی کشاورزی خودداری کنند
دهیاران از صدور مجوز تغییرکاربری اراضی کشاورزی خودداری کنند
نماینده عالی دولت در گیلان از تداوم برخورد جدی با تغییر کاربری اراضی کشاورزی در روستاهای گیلان خبر داد و گفت: دهیاران باید از اعطای مجوز به منظور تغییر کاربری ها به شدت جلوگیری کنند.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان؛  اسدالله عباسی پیش ظهر (چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۲) در همایش روز شهرداری‌ و دهیاری با تبریک این روز و تبریک اعیاد دهه امامت و ولایت اظهار کرد: دهیاران و شهردارها نقش بسیار مهمی در ایجاد شور و نشاط در جامعه و آبادانی روستاها و شهرها دارند.

وی با اشاره به میزان تاثیر گذاری دهیاران و شهرداری‌ها در حل بسیاری از مسائل و مشکلات جامعه گفت: دهیاران و شهرداران و نیروهای شاغل در این مجموعه ها ریشه و اساس تصمیم گیری‌های دولت سیزدهم در شهر و روستاها و پیشران تکمیل پروژه‌های عمرانی هستند.

استاندار گیلان با تاکید بر تبیین اقدامات نظام اسلامی در حوزه ایجاد اشتغال و توسعه زیرساخت‌های عمرانی در روستاهای استان، افزود: روستاهای گیلان در حوزه اشتغال و زیرساخت با پیشرفت‌های قابل توجه ای مواجه بوده و در عرصه آب، برق، مخابرات،‌ گاز رسانی و ایجاد راه روستایی بسیار موفق عمل شده است‌.

عباسی، اجرای درست طرح هادی را یکی از مولفه‌های مهم توسعه در روستاهای گیلان دانست و بیان کرد: طرح هادی به نحو بسیار شایسته ای  در روستاهای گیلان در حال انجام بوده و هیج‌مشکلی در این خصوص وجود ندارد و اگر دهیاری در این مورد با دغدغه‌ مواجه شد، به فرمانداری مراجعه کند.

وی، با بیان اینکه ایجاد مسکن روستایی در یک و نیم سال گذشته به خوبی در روستاهای گیلان اجرایی شده است،  تصریح کرد: باید ار طریق ساخت مسکن روستایی، ایجاد اشتغال پایدار و افزایش تولید محصولات صادرات محور از مهاجرت روستا به شهر جلوگیری کنیم.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به نقش پیوستن جمهوری اسلامی ایران  به اتحادیه شانگهای در توسعه روستاها، گفت: محصولات کشاورزی صادرات محور بسیار خوبی در روستاهای این استان تولید می‌شود که پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی شانگهای منجر به پیشرفت و تحول اقتصادی روستاهای استان می‌شود.

عباسی، دهیاران و شهرداران را نماد بارز مردم سالاری دینی دانست و افزود: یک‌هزار و ۸۰۰ دهیار در گیلان وجود دارد که دیده‌بان ما مسئولان در اجرای طرح‌های عمرانی دولت سیزدهم  هستند لذا در این خصوص از هیچ تلاشی نباید دریغ کرد.

وی با اشاره به اجرای ماده چهار و اعطای سند روستایی در تمامی شهرها و روستاهای گیلان، تصریح کرد: روستاهای گیلان از نظر برخورداری و منابع  دارای ظرفیت بالقوه‌ای هستند و تخصیص اعتبارات در روستاها به بهترین نحو در حال انجام است.

نماینده عالی دولت در گیلان ادامه داد: در دولت گذشته در اعطای تسهیلات نسبت  به وسعت و جمعیت روستاها توجه نمی‌شد ولی با پیگیری‌های صورت گرفته اکنون در اعطای بودجه به آمایش سرزمینی، میزان جمعیت و وسعت روستاها توجه می‌شود.

عباسی افزود: به عنوان خدمتگزار مردم گیلان با هرگونه تغییر کاربری در اراضی کشاورزی مقابله می کنم و دهیاران هم باید از اعطا مجوز به منظور تغییر کاربری جلوگیری کنند.

وی بیان کرد: وقتی دهیاران در روستاها در عرصه‌های مختلف به خوبی به وظیفه و رسالتی که دارند به خوبی عمل می‌کنند یعنی همدلی خوبی در بین متولیان کشور در این استان وجود دارد.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه مدیریت پسماند یکی از معیارهای مهم در انتخاب دهیاران و شهرداران منتخب است، گقت: در اعطای بودجه و امکانات پشتیبانی اولویت با دهیاری ها و شهرداری‌هایی است که در حوزه پسماند به خوبی عمل کردند.

استاندار با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه مدیریت پسماند در گیلان، افزود:  در یک الی دوسال گذشته اقدامات خوبی در حوزه مدیریت پسماند در گیلان انجام و با تلاش‌های صورت گرفته منشا آلودگی دو رودخانه زرجوب و گوهررود شناسایی شده است.

وی با تاکید بر حضور مستمر دهیاران و بخشداران در بین مردم در تمامی روزهای سال، گفت: روحیه جهادی باید در بین شهرداران و دهیاران وجود داشته باشد ولی در برخی از بخشداری ها طبق گزارش ها برخی بخشداران در بین مردم حضور ندارند در حالی  که باید تمام ساعات روز در دسترس مردم  باشند.

وی با ابراز نگرانی از سرقت کابل‌های برق در برخی از نقاط گیلان، بیان کرد: در خصوص سرقت کابل‌های برق نگرانی‌هایی وجود دارد، لذا باید اقدامات لازم توسط دهیاران و نیروی انتظامی انجام شود.

عباسی در پایان  این همایش که یک هزار و ۵۰۰ نفر از دهیاران و نیروهای شهرداری های سراسر استان گیلان به صورت حضوری  در سالن غدیر استانداری و از طریق مجازی حضور داشتند با تاکید بر لزوم توجه به سلامت انتخابات در کشور، تاکید کرد: سلامت انتخابات یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم در سال جدید است، از این رو تمامی دهیاران از نگاه‌ها و جریان‌های سیاسی در ایام انتخابات دوری کنند.

در این نشست از دهیاران و شهرداران نمونه استان با تقدیم لوح و هدایایی تجلیل شد.

  • منبع خبر : استانداری گیلان