مشترکان کم مصرف گاز خانگی در مناطق مختلف،از تخفیف ۱۰۰ درصدی در قبوض گاز بهره‌مند می‌شوند.
مشترکان کم مصرف گاز خانگی در مناطق مختلف،از تخفیف ۱۰۰ درصدی در قبوض گاز بهره‌مند می‌شوند.
حسن منتظرتربتی: بر اساس این مصوبه، میزان مصرف مجاز برای اقلیم ۴ در ایام سرد سال، ۱۵۰ مترمکعب در ماه و برای اقلیم ۵ نیز، ۱۰۰ مترمکعب در هر ماه تعیین شده است.

به گزارش رشتستان به نقل از روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، حسن منتظرتربتی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اعلام این خبر، گفت:با هدف کمک به دهک‌های پایین جامعه، موضوع رایگان شدن قبوض گاز در کشور مطرح شد و ۱۹ آذرماه سال جاری بود که دولت تدبیر و امید مصوب کرد تا قبوض گاز،‌ برق و آب مشترکان کم مصرف رایگان شده و این مشترکان از تخفیف ۱۰۰ درصدی بهره‌مند ‌شوند.

وی با اشاره به دغدغه رهبری مبنی بر رایگان شدن آب و برق و گاز برای دهک‌های پایین جامعه، ادامه داد: این مصوبه علاوه بر کمک به معیشت ۳ دهک پایین جامعه، این امکان را فراهم می‌کند تا مشترکان گاز در نحوه مصرف خود بازنگری کرده و مصرف به نوعی، بهینه شود.

تربتی در ادامه، افزود: نحوه محاسبه قبوض گاز بر مبنای تقسیم‌بندی کشور به ۵ اقلیم انجام می شود. همچنین هر سال به دو بازه زمانی ایام گرم و سرد تقسیم شده که میزان گازبها در این ایام متفاوت است.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، ایام سرد از ۱۶ آبان تا ۱۵ فروردین و ایام گرم از ۱۶ فروردین تا ۱۵ آبان است.  اقلیم‌ها نیز از خیلی سرد در اقیلم اول تا خیلی گرم در اقلیم پنجم دسته‌بندی شده است؛ بر این اساس، در ایام سرد سال، مشترکان در اقلیم‌های ۱، ۲ و ۳ اگر در هر ماه کمتر از ۲۰۰ متر مکعب گاز مصرف کنند، از تخفیف ۱۰۰ درصدی بهره‌مند خواهند شد.

وی در ادامه، افزود: بر اساس این تقسیم‌بندی، گازبهای ۳۳ درصد مشترکان رایگان خواهد بود که اغلب در دهک‌های یک تا ۳ قرار دارند. اگر دهک چهارم نیز بتواند مصرف گاز خود را تا این میزان کاهش دهد، حدود ۴۰ درصد جمعیت کشور گاز را بدون پرداخت گازبها مصرف می‌کنند.

تربتی با بیان این که این سقف مصرف در ایام گرم سال تغییر می‌کند و سقف مصرف ۴۵ متر مکعب در ماه برای هر ۵ اقلیم در نظر گرفته شده، خاطرنشان کرد: این مصوبه از اول دی ماه اجرایی شده و قبض‌هایی که در آینده به دست مشتریان می‌رسد و الگوی مصرف را رعایت کرده‌اند، رایگان خواهد بود. البته قبض صادر می‌شود و اعلام می‌شود که گازبها رایگان است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: در بخش دیگر این مصوبه، همه مصرف‌کنندگان اگر مصرف گاز را به نسبت سال های ۹۶ و ۹۷، حدود ۱۰ درصد کاهش دهند، کل گازبها با ۱۵ درصد تخفیف محاسبه خواهد شد، در عین حال، اگر مشترکان پر مصرف به نسبت سال ۹۶ و ۹۷، بیش از ۱۵ درصد افزایش مصرف داشته باشند، قیمت کل گاز مصرفی آن‌ها،  ۱۵ درصد افزایش می‌یابد.