خطر یخ زدگی تاسیسات و شبکه آب در فصل سرما
خطر یخ زدگی تاسیسات و شبکه آب در فصل سرما
معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب گیلان گفت: با توجه به برودت و سرمای هوا، مشترکین از کنتور و اتصالات آب شرب در برابر یخ زدگی محافظت کنند.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از دفتر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب گیلان؛ مازیار غلام پور با اشاره به کاهش دما و بارش برف در مناطق کوهستانی و احتمال یخ زدگی کنتورهای آب گفت: برای آن دسته از کنتورهای آب که در محیط بیرون و هوای آزاد نصب شده است، باید از پوشش عایق مناسب استفاده شود.

وی؛ با بیان اینکه در مواقعی که سرما و یخبندان برای مدت طولانی ادامه می یابد، یخ بندان در عمق زمین پیش روی کرده و انشعابات آب اولین اجزایی خواهند بود که در معرض یخ بندان قرار خواهند گرفت، افزود: در هنگام یخ زدن و انبساط حجم آب داخل کنتور، یک فشار بسیار زیاد در داخل کنتور تولید می شود که پوسته و قطعات و مکانیزم کنتور قادر به تحمل آن نمی باشند، در مقابل این افزایش فشار قطعات داخل کنتور شکسته و یا تغییر شکل می دهند و کنتور از وضعیت نرمال و کالیبره خارج شده قادر به کارکرد صحیح نخواهد بود، حتی اگر کنتوری بطور جزیی دچار یخ زدگی شود و پس از باز شدن بدنه آن سالم باشد، آن کنتور از نظر استاندارد مردود بوده و باید با کنتور نو تعویض شود.

غلام پور گفت: برای حفاظت از این کنتورها در برابر سرما می توان از پوشال کولرهای آبی، پشم شیشه، گونی، پارچه، قطع آب واحد های خالی از سکونت و مراقبت مستمر در طول زمستان استفاده کرد.

وی با تاکید بر قرار دادن کیسه های خاک اره در محفظه کنتور و عایق بندی لوله های آب نصب شده در فضای باز ساختمان ها افزود: در صورت یخبندان، مشترکین محترم داخل حوضچه کنتور را باز کرده و از خشک بودن آن مطمئن شوند.

معاون بهره برداری و توسعه آب گیلان گفت: داخل حوضچه کنتور را می توان از کف و زیر کنتور تا درب حوضچه با کیسه های نیمه پُر خاک اره سربسته، پُر کرده و پس از اطمینان از فشردگی و قرار گرفتن کنتور در داخل کیسه های خاک اره، درب حوضچه را با استفاده از کیسه های پلاستیکی طوری ببندید که از ورود آب باران به داخل آن جلوگیری شود.

غلام پورتصریح کرد: مشترکین محترم از روش های غیراصولی برای جلوگیری از یخ زدگی کنتورهای آب مانند ریختن آب جوش بر روی کنتور که موجب ترکیدگی آن خواهد شد و یا استفاده از شعله مستقیم آتش خودداری کنند.

وی افزود: در صورت یخ زدگی کنتور، مشترکین می توانند با ریختن آب ولرم به منظور باز شدن ملایم جریان آب استفاده کنند.

  • منبع خبر : آب و فاضلاب گیلان