جلسه هماهنگی هفته سلامت استان گیلان برگزار شد
جلسه هماهنگی هفته سلامت استان گیلان برگزار شد
جلسه هماهنگی هفته سلامت استان گیلان با حضور مسوولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان و نمایندگان دستگاههای اجرایی حوزه سلامت استان برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (وب دا)؛ صبح شنبه ۱۴۰۱/۰۲/۱۰جلسه هماهنگی هفته سلامت استان گیلان با حضور سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه، مدیر روابط عمومی و دبیر هفته سلامت استان و نمایندگان معاونت ها و مدیریت های ستادی دانشگاه و دستگاههای اجرایی حوزه سلامت استان در سالن کنفرانس معاونت بهداشتی دانشگاه برگزار شد.
در این جلسه، دکتر اسماعیل نورصالحی- سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه با اشاره به اهمیت برگزاری هفته سلامت گفت: نامگذاری یک هفته در سال از سوی وزارت بهداشت تحت عنوان  “هفته سلامت” بسیار حایز اهمیت است، ولی در این هفته  فقط برگزاری مراسم و سخنرانی کافی نیست، بلکه این هفته فرصتی برای عملیاتی کردن  برنامه های حوزه سلامت تا حصول نتیجه است.
وی ضمن تاکید بر لزوم تشکیل کارگروههای عملیاتی حوزه سلامت خاطر نشان کرد: با توجه به کاهش شاخص باروری در کشور و افزایش شاخص سالمندی در استان گیلان، تشکیل کارگروه جوانی جمعیت و فرزند آوری از اهمیت خاصی برخوردار است و نقش  تمامی دستگاههای اجرایی به ویژه آموزش و پرورش و صدا سیما در این حوزه  حایز اهمیت است. زیرا در صورت  ورود به چاله جمعیتی، خروج از آن سالها به طول خواهد انجامید، بنابراین ارایه راه حل های کاربردی از سوی صاحبنظران و  سیاستگزاران جمعیتی و عملیاتی کردن آنها توسط سازمانها و نهادهای مرتبط می تواند در افزایش نرخ باروری و جوانی جمعیت بسیار کمک کننده باشند.
دکتر نورصالحی با اشاره به معضل جمع آوری و دفع مناسب پسماندها و تفکیک زباله از مبدا، تصریح کرد:  با تشکیل کارگروه پسماند با نظارت مسوولان بهداشت و درمان و مشارکت دستگاههای اجرایی و عملیاتی کردن راهکارهای مناسب، می توان استان گیلان را از  این معضل رهایی بخشید.
سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه، سومین کارگروه را کارگروه تغذیه سالم عنوان کرد و اذعان داشت: افزایش شاخص چاقی در کودکان و نوجوانان یکی دیگر از معضلات جامعه است که باید جهت پیشگیری و درمان آن چاره ای اندیشید.
وی افزود:  از آنجایی که  پیشگیری بهتر از درمان است، بایستی آموزش های لازم از دوران کودکی آغاز شود، بنابراین نقش آموزش و پرورش در این زمینه بسیار حایز اهمیت است، زیرا دانش آموزان به عنوان سفیران سلامت می توانند اطلاعات لازم را به خانواده های خود انتقال دهند.
وی با اشاره به اهمیت تزریق دوز سوم کرونا در استان تاکید کرد: فروکش کردن آمار کرونا، دلیلی برای کوتاهی در تزریق واکسن نیست، چون این مساله مانند آتش زیر خاکستر است و سهل انگاری  در این خصوص، می تواند منجر به جهش سویه های جدید کرونا شود، بنابراین بایستی از این فرصت طلایی  برای تزریق دوز سوم کرونا،  استفاده بهینه کرد.
دکتر نورصالحی با اشاره به بازگشایی مدارس و دانشگاهها، ارایه آموزش های لازم در خصوص رعایت پروتکل های بهداشتی و تاکید بر تزریق دوز سوم را  بسیار حایز اهمیت  برشمرد  و بر تشکیل کارگروه واکسیناسیون به عنوان چهارمین کارگروه جهت آگاهی بخشی به جامعه به ویژه خانواده ها تاکید کرد.
در ادامه، فیروز نصیرزاده مدیر روابط عمومی دانشگاه و دبیر هفته سلامت استان با  بیان این که هفته سلامت ۱۴۰۱ از ۱۷  لغایت ۲۳  اردیبهشت ماه با شعار «سلامت ما، سلامت سیاره ما» برگزار می شود، ضمن تشریح دستورالعمل وزارت بهداشت در خصوص برنامه ریزی این هفته، به ارایه برنامه های پیشنهادی دانشگاه علوم پزشکی گیلان  پرداخت.
وی با اشاره به اهمیت نشر شبکه ای اخبار حوزه سلامت در شبکه های اجتماعی، از انتشار گسترده  اخبار حوزه سلامت و دانشگاه  در بیش از ۴۰۰ کانال و گروه های مجازی خبر داد و  انتشار این اخبار در کانال های تمامی دستگاههای اجرایی مرتبط با سلامت را خواستار شد.
در پایان، نمایندگان دستگاههای اجرایی حوزه سلامت استان به ارایه نظرات و پیشنهادات خود در خصوص هرچه بهتر برگزار شدن هفته سلامت پرداختند.
  • منبع خبر : علوم پزشکی گیلان