تفکیک پسماند در خانه، با فرهنگ‌سازی محله محور فراگیر شود
تفکیک پسماند در خانه، با فرهنگ‌سازی محله محور فراگیر شود
فرماندار رشت با اشاره به این مطلب که تفکیک زباله در منزل، نخستین و مهمترین مرحله در مدیریت پسماند می باشد، گفت: باید با گسترش فعالیت های محله محور به فراگیر شدن این فرهنگ سودمند کمک کرد.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی فرمانداری شهرستان رشت، دکتر حمیدرضا امام پناهی در جلسه مدیریت پسماند شهرستان که با دستور بررسی وضعیت تفکیک زباله از مبدا برگزار شد؛ ضمن استماع گزارش بخشداران، شهرداران و دیگر متولیان و تبادل نظر درباره برنامه ریزی های پیش رو، گفت: امروز زمان آن است تا با آگاهی رسانی، افزایش مشارکت عمومی در مدیریت زباله و همچنین به کارگیری شرکت ها و استارتاپ های برتر و دانش بنیان در حوزه تفکیک؛ برای کاستن از دغدغه جامعه بشری نسبت به بهداشت عمومی و کاهش آلودگی‌های زیست محیطی گام های موثری برداریم.

نماینده عالی دولت در مرکز استان با اشاره به دسته بندی زباله های خانگی در سه سطح تر، خشک و خطرناک و نیز نقش اساسی اجرای طرح تفکیک پسماند در خانه برای موفقیت دیگر مراحل مدیریت این معضل، خاطرنشان کرد: باید با استفاده از توانمندی گروه های مردم نهاد و جلب مشارکت دانش آموزان، بانوان و معتمدین، نسبت به محله محور نمودن و آموزش فرهنگ تفکیک پسماند در خانه اقدامات لازم صورت پذیرد.

وی بالا بردن حساسیت خانواده ها در مورد مزایای تفکیک و خطرات ناشی از زباله را امری ضروری دانست.

امام پناهی برای نتیجه گیری بهتر در مدیریت پسماند، توجه بیشتر متولیان به ساماندهی فعالیت بازار های هفتگی، ضایعاتی ها و رستوران داران را خواستار شد.

فرماندار رشت با اشاره به جمعیت بالای ساکن شهرستان، افزود: رشت نه تنها یک ناحیه پر جمعیت و پذیرای حجم بالایی از گردشگران در تمام ایام سال می باشد؛ بلکه با واقع شدن در مرکز استان و دارا بودن نقش کلیدی در پخش بار مسافرت ها به نقاط شرقی، غربی و جنوبی؛ با حجم انبوهی از زباله مواجه می باشد که این امر مدیریت پسماند در این شهرستان را از اهمیت بالایی برخوردار نموده است.

نماینده عالی دولت در مرکز استان طراحی و نصب بنر های آموزشی در مسیرهای پرتردد درون و برون‌شهری، بنرهای آموزش کودکان در پارک های بازی، چاپ بروشورهای مناسب استفاده خانواده ها و مدارس و به کارگیری امکانات شهرداری ها را در استقبال از تفکیک زباله موثر دانسته و خواستار نقش آفرینی بیشتر صدا و سیما در این زمینه شد.

  • منبع خبر : فرمانداری رشت