برنامه‌ریزی برای تصفیه فاضلاب شهری و مشارکت در پروژه‌های مدیریت پسماند و رفع آلودگی دو رودخانه رشت
برنامه‌ریزی برای تصفیه فاضلاب شهری و مشارکت در پروژه‌های مدیریت پسماند و رفع آلودگی دو رودخانه رشت
چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۲ جلسه‌ای با حضور رحیم شوقی شهردار رشت، محمد حسین واثق کارگرنیا ریاست شورای اسلامی، حسن کریمی کرنق رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شهری، سید حسین رضویان عضو شورای اسلامی و جمعی از مدیران شهری با نمایندگان شرکت سرمایه‌گذاری چینی فعال در حوزه تصفیه آب با موضوع تصفیه فاضلاب شهری و دیگر مباحث مرتبط برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از واحد خبر مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت_ رحیم شوقی شهردار رشت در این جلسه ضمن عرض خیرمقدم به میهمانان و سرمایه‌گذاران چینی با بیان اینکه شهر رشت بزرگترین شهر شمالی ایران است و مردمی مهربان و سختکوش دارد عنوان کرد: شهرداری رشت تمام تلاش خود را برای تامین رفاه شهروندان انجام می‌دهد و امیدواریم زمینه همکاری بیشتر سرمایه‌گذاران چینی و شهر رشت فراهم شود.

شوقی در ادامه به معضل پسماند شهرهای شمالی اشاره کرد و با تاکید بر اینکه این معضل در سراسر کشور وجود دارد یادآور شد: میزان ظرفیت تصفیه‌خانه فاضلاب لاکان سه لیتر بر ثانیه است به همین علت این سیستم جوابگوی ورودی شیرابه نیست.
وی ادامه داد: بر اساس تحقیقات کارشناسی انجام شده در فصل تابستان ورودی شیرابه لندفیل سراوان به شش لیتر و در فصول سرد سال به ۱۲ لیتر بر ثانیه می‌رسد به همین علت ظرفیت تصفیه شیرابه باید افزایش پیدا کند.
شهردار رشت تصریح کرد: فرآیند بهسازی و پوشش لندفیل سراوان هم اینک در حال انجام است و در حال حاضر هیچ زباله‌ای وارد محل دفن سراوان نمی‌شود به همین جهت امیدواریم با تکمیل این فرآیندها و اقدامات فنی و عمرانی بتوانیم این مشکل بزرگ محیط زیستی را به گونه‌ای کنترل و مدیریت کنیم.
محمد حسین واثق کارگرنیا رئیس شورای اسلامی شهر رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه مشکل آلودگی رودخانه‌ها ناشی از انتقال فاضلاب خانگی و صنعتی و بیمارستانی و شیرابه دفنگاه سراوان می‌باشد اظهار کرد: متاسفانه وضعیت رشت در این باره بحرانی است و طی سالیان گذشته بارها در این باره صحبت‌ها و نشست.های فراوانی انجام شد اما در نهایت گامی اساسی در این مورد برداشته نشد.
وی با بیان اینکه عزم شورا و شهرداری رشت به منظور رفع بحران آلودگی رودخانه‌ها و زباله‌های رشت جدی است افزود: این دو موضوع مشکلات زیست محیطی فراوانی برای مردم رقم زده و پیشنهاد می‌کنم در ابتدا از محل دفنگاه زباله سراوان که شیرابه‌های آن به داخل رودخانه ها سرازیر می شود و سهم عمده‌ای در آلودگی رودخانه‌های رشت دارد، بازدیدی از سوی تیم حاضر صورت گیرد و سرمایه‌گذار با اطلاع از وضعیت موجود طرح پیشنهادی‌اش را ارائه کند.
کارگرنیا با اشاره به اینکه چندین سازمان در موضوع رودخانه‌های رشت متولی هستند تصریح کرد: در ابتدا باید نشست مشترکی با حضور دستگاه‌های متولی از جمله آبفا و آب منطقه‌ای و محیط زیست و شهرداری با محوریت استانداری در موضوع رودخانه‌های رشت با حضور سرمایه‌گذار چینی برگزار شود تا رفع این مشکل از تمامی ابعاد بررسی و ان شاا بهترین نتیجه محقق گردد.
لازم به ذکر است، شرکت چینی حاضر در این جلسه بزرگترین کارخانه تصفیه آب از کوانگجو است که جزو شهرهای صنعتی این کشور محسوب می‌شود و اولین و بزرگترین تصفیه خانه آب کشور چین توسط آنها راه‌اندازی شده است همچنین این شرکت با توجه به گسترش همکاری‌ها و مراودات دو کشور چین و ایران خواستار انجام سرمایه‌گذاری در پروژه‌های دولتی و کلان شهرهای مختلف کشورمان از جمله رشت هستند.
این کارخانه چینی در سال ۲۰۱۲ احداث شده و دارای شش شعبه و ۵۰۱ کارمند است که سابقه تصفیه ۲۰۰ هزار مترمکعب را در کارنامه خود دارد.
تصفیه آب‌های فاضلاب و تبدیل آن به آب آشامیدنی، تصفیه آب باران، تولید آب قابل استفاده در محدوده رودخانه و محدوده صنعتی از جمله اقداماتی است که توسط این شرکت سرمایه‌گذار چینی انجام می‌شود.
این شرکت چینی همچنین در پایان جلسه وعده داد علاوه بر موضوع سراوان و تصفیه شیرابه‌ها برای رفع آلودگی و تصفیه آب دو رودخانه شهر رشت راهکارهای عملی مناسبی را به شهرداری رشت ارائه دهد.
  • منبع خبر : شهرداری رشت