انتشار مناسب اطلاعات و آگاهی بخشی عمومی، عناصر اساسی در موفقیت برنامه ها و پیشگیری از خودکشی هستند
انتشار مناسب اطلاعات و آگاهی بخشی عمومی، عناصر اساسی در موفقیت برنامه ها و پیشگیری از خودکشی هستند
معاون توسعه پیشگیری بهزیستی گیلان به مناسبت فرارسیدن روز جهانی پیشگیری از خودکشی عنوان کرد: دهم سپتامبر مصادف با نوزدهم شهریور به عنوان روز جهانی پیشگیری از خودکشی با شعار " با عمل امید بسازیم " نامگذاری شده که در واقع یک پیام خوشبینانه با اهداف ایجاد اعتماد به نفس و توانمند سازی روانی اجتماعی و تقویت عوامل محافظتی در برابر خودکشی است.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان – دکتر امیر رحیمیان، خودکشی را به عنوان یک پدیده ییچیده ومشکل جدی بهداشت عمومی برشمرد و گفت: برای برون رفت و کاهش این آسیب اجتماعی عموم مردم می بایست توجه لازم و رعایت نکات روانشناختی را مدنظر قرار دهند.

وی افزود: خودکشی نتیجه تعامل پیچیده ای از عوامل زیستی ، ژنتیکی ، روانی ، اجتماعی ، فرهنگی و محیطی است که با در نظر گرفتن تمامی این عوامل بازهم  بسیاری از خودکشی ها قابل پیشگیری هستند.

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی گیلان خاطر نشان کرد: تحقیقات نشان می دهد پیشگیری از خودکشی در صورتی امکان پذیر است که مجموعه ای از فعالیت ها اعم از فراهم کردن بهترین شرایط برای تربیت فرزندان و جوانان و درمان موثر اختلالات روانی برای کنترل محیطی و عوامل خطر را در برمیگیرد.

دکتر رحیمیان اضافه کرد: آثار روانشناختی و اجتماعی خودکشی برخانواده و اجتماع قابل محاسبه نیست اما بطور میانگین به دنبال هر خودکشی، ۶ نفر بصورت مستقیم تحت تاثیر قرار می گیرند و اگر خودکشی در محیط مدرسه یا کار اتفاق بیفتد صدها نفر را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی با بیان اینکه انتشار مناسب اطلاعات و آگاهی بخشی عمومی یکی از عناصر اساسی در موفقیت برنامه ها و پیشگیری از خودکشی هستند اذعان داشت: معاونت توسعه پیشگیری بهزیستی گیلان پویش پیشگیری از خودکشی را همزمان با کشور از تاریخ ۱۹ شهریور ماه آغاز و تا پایان روز ۲۳ شهریور اجرا می نماید. همچنین این معاونت از سال گذشته تاکنون بر اساس اطلس اجتماعی پیشگیری از خودکشی، طرح پیشگیری از خودکشی را در ۱۵ محله و ۶ شهرستان دارای آمار بالای خودکشی اجرا می نماید که در این جلسات آموزشی،  دروازه بانان پیشگیری از خودکشی و مردم محلات با عوامل خطر و عوامل محافظت در پیشگیری از خودکشی آشنا می شوند.

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی گیلان در پایان، به خطوط تلفنی مشاوره و مددکاری بهزیستی گیلان اشاره کرد و گفت: خطوط تلفنی ۱۴۸۰ صدای مشاور بهزیستی همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب آماده ارائه خدمات مشاوره ای به تماس گیرندگان است و همچنین خط تلفنی ۱۲۳ نیز با محوریت خدمات سیار اورژنس اجتماعی به هنگام وقوع آسیب بصورت ۲۴ ساعته، آماده ی کمک به هموطنان می باشد.

  • منبع خبر : بهزیستی گیلان