برگزاری نخستین جلسه ستاد خانواده و جمعیت و شورای سالمندان در استانداری گیلان
برگزاری نخستین جلسه ستاد خانواده و جمعیت و شورای سالمندان در استانداری گیلان
نخستین جلسه شورای سالمندان استان در همراهی با جلسه ستاد خانواده و جمعیت گیلان عصر سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ماه در آستانه هفته جمعیت -۲۴ لغایت ۳۰ اردیبهشت- به ریاست دکتر اسداله عباسی استاندار و با حضور معاون سیاسی ، امنیتی ، اجتماعی ،مدیران کل اجتماعی و فرهنگی ، امور زنان و خانواده ، پدافند غیر عامل ، مدیرکل بهزیستی گیلان و سایر مسئولین دستگاه های عضو ستاد خانواده و جمعیت و شورای سالمندان با مشارکت آنلاین فرمانداران استان در سالن غدیر استانداری گیلان برگزار شد.

 به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از روابط عمومی بهزیستی گیلان؛ در ابتدای این جلسه زهرا یعقوب نژاد مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده و دبیر ستاد خانواده و جمعیت استان گزارشی از روند اقدامات این دبیرخانه و اعلام برگزاری رویداد جایزه ملی جواتی جمعیت  ارائه کرد.

همچنین ریاست دانشگاه علوم پزشکی ، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر کمیسیون بانک های استان نیز به تشریح اقدامات دستگاه های خود  در  راستای تحقق قانون جوانی جمعیت پرداختند.

در ادامه این نشست سیدمهدی خدمت بین دانا مدیر کل بهزیستی گیلان و دبیر شورای ساماندهی سالمندان استان مباحثی را در خصوص سیمای سالمندی استان و اولویت‌های در دست اقدام این حوزه تشریح کرد.

همچنین ارائه کلیات روند برگزاری “همایش ملی سالخوردگی جمعیت ایران ؛ابعاد ؛ زمینه ها ؛ پیامدها و سیاست ها” نیز  از سوی دبیر علمی همایش دکتر کنعانی عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان مطرح شد.

در پایان این نشست دکتر عباسی استاندار گیلان به افزایش آمار سالمندی جمعیت در استان اشاره کرد و گفت: متاسفانه زنگ خطر کاهش موالید در گیلان به صدا درآمده است و دیگر جای هیچ گونه اهمال‌کاری در این حوزه مورد قبول نیست.

وی با تاکید بر اجرای درست سیاست جوانی جمعیت توسط رهبر معظم انقلاب،افزود: توجه به تمامی جوانب جمعیت یک تکلیف شرعی و قانونی است که بر همه کارگزاران نظام تکلیف شده و لازم الاجرا می‌باشد.

استاندار گیلان اظهار کرد: مقام معظم رهبری به  فرزند آوری و جوانی جمعیت در کنار مسائل اقتصادی توجه جدی دارند که این امر تکلیف را بر همه متولیان امر روشن کرده است.

نماینده عالی دولت در گیلان نقش بهورزان و دانشگاه علوم پزشکی در رصد دلایل کاهش‌جوانی جمعیت را بسیار موثر و مهم برشمرد و گفت: در بخش بهداشت و درمان، بهورزان دیده بان های علوم پزشکی در بخش جوانی جمعیت هستند

 از ظرفیت نخبگان و پژوهشگران در ترغیب زوج‌ها به فرزند آوری بهره گیری شود

دکتر عباسی با اشاره به نقش پژوهشگران حوزه جوانی جمعیت و مسائل اجتماعی در فرهنگ‌  سازی و تبیین پیامدهای پیری جمعیت در گیلان بیان کرد: در حوزه افزایش جوانی جمعیت باید کارهای علمی  و تحقیقی صورت گیرد .

وی با درخواست از متولیان جوانی جمعیت و نخبگان علمی در خصوص ارائه بسته‌های پیشنهادی تصریح کرد:گیلان یکی از استان‌های  جمعیتی سالمند است لذا سریعا باید بسته های پیشنهادی در خصوص جوانی جمعیت در این استان تهیه و پس از بازبینی در برنامه هفتم توسعه تصویب شود.

استاندار گیلان ادامه داد: در برنامه افق ۱۰ ساله باید شرایط استان ما را در یک برنامه میان مدت پنج ساله دیده و نتایج آن را مشاهده آنگاه اقدامات بعدی انجام شود.            

  • منبع خبر : بهزیستی گیلان