جبران عقب ماندگی روستایی گیلان تکلیف مسئولان است
جبران عقب ماندگی روستایی گیلان تکلیف مسئولان است
استاندار گیلان بر لزوم جبران عقب ماندگی های حوزه روستا توسط مسئولان به ویژه دهیاران تأکید کرد و گفت: بالغ بر ۱۰۰ پروژه عمرانی از منابع ارزش افزوده در روستاها اجرا می‌شود که افزایش این اعتبارات در توسعه مناطق روستایی اثرگذار است.

 ارسلان زارع  در مراسم روز ملی روستا و عشایر به اهمیت و جایگاه روستاها به عنوان کانون‌های ارزشمند تولید، اشتغال و ثروت‌آفرینی اشاره کرد و افزود: نقش روستا در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های توسعه ملی طی سال‌های اخیر پررنگ‌تر جلوه کرده و می توان با تلاش بیشتر فاصله ها را تا نقطه شایسته ، کمتر کرد.

وی با بیان اینکه توسعه و آبادانی روستاها، همواره یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان نظام جمهوری اسلامی بوده و برخلاف قبل از پیروزی انقلاب، اینک شاهد گسترش رفاه، آبادانی و توسعه هستیم، گفت: رسیدن به توسعه روستایی، ضرورت توجه به روستاها و ارتقاء بخش کشاورزی و گردشگری و فعالیت‌های وابسته به آن‌ها را در کنار مرتفع کردن مسائل و چالش‌های موجود در این حوزه، دوچندان می‌کند.

استاندار گیلان توجه ویژه به روستاییان، نقاط محروم و سخت گذر را یک اولویت برای همه مسئولان دانست و اظهار داشت: امروز شاهد آن هستیم که بخش قابل توجهی از روستاها در شاخص بهره مندی از امکانات مهمی همچون برق، شبکه آب لوله کشی، خانه بهداشت و شبکه گازرسانی برخوردار هستند.

زارع با اشاره به بهره مندی بیش از ۹۸ درصد روستاهای گیلان از نعمت برق و گاز و حدود ۸۰ درصد در حوزه تأمین آب آشامیدنی و ضرورت استمرار فعالیت ها برای رشد این شاخص با بهره گیری از منابع ملی، افزود: شبکه های ارتباطی نیز در برخی از مناطق سخت گذر و کوهستانی نیازمند تقویت ایستگاه های شبکه تلفن همراه است که امیدواریم تا دهه فجر و پایان سال جاری، بخش قابل توجهی از ۳G به ۴G ارتقا یابند.

وی اختصاص میزان ارزش افزوده واریزی به دهیاری های گیلان براساس شاخص تراکم جمعیت به جای تعداد جمعیت باتوجه به اینکه گیلان سومین استان متراکم کشور است را جزء انتظارات جدی از مسئولان ملی عنوان کرد.

استاندار گیلان بر لزوم حفظ کاربری اراضی روستایی در ساخت و سازها و جلوگیری از سوء استفاده‌ها برای تغییر کاربری در طرح هادی تاکید کرد و گفت: در اجرای قانون جهش تولید برای احداث یک میلیون واحد مسکونی باید از ظرفیت مناطق روستایی نیز در کنار شهرها استفاده شود.

زارع استفاده بیشتر از بستر دولت الکترونیک برای جلب اعتماد و همکاری مردم را موثر ارزیابی کرد و افزود: استفاده از سامانه مدیریت مالی دهیاری ها علاوه بر کاهش مصرف کاغذ و صرفه جویی در هزینه و وقت، منجر به افزایش نظارت ها و شفافیت می شود.

وی به تفاهم نامه های مختلف با دستگاه ها و نهادها برای احداث سه هزار واحدمسکونی روستاییان، محرومان و مددجویان روستایی کمیته امداد و افتتاح بخشی از آن ها در هفته دولت سال جاری اشاره و بر لزوم تکمیل آن ها تا پایان سال تأکید کرد.

گیلان میزبان افتتاح ۶۴ میلیارد تومان پروژه روسایی

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان نیز در این جلسه از بهره برداری ۶۸ پروژه عمرانی با اعتبار ۶۴ میلیارد تومان در حوزه روستایی خبر داد و گفت: این پروژه ها در حوزه عمرانی، خدماتی و رفاهی است.

یاور پیر اعلایی شاخص بهره مندی روستاهای بالای ۲۰ خانوار گیلان در حوزه آب آشامیدنی را  ۷۷ درصد و در بخش انرژی برق‌ ۹۹ درصد اعلام کرد و گفت: تمام تلاش ما بهبود مستمر این امارها و شرایط روستا نشینان است تا با افزایش کیفت خدمات در روستاها از مهاجرت به شهرها و تخلیه روستاها جلوگیری شود.

گیلان دارای ۲ هزار و ۹۰۵ روستا، هزار و ۸۶۹ دهیاری، ۶ هزار و ۷۱۴ شورا است و حدود ۳۶.۷ دهم درصد از جمعیت استان نیز در روستاها سکونت دارند.

  • منبع خبر : ایرنا