۱۰۳ هزار تن برگ سبز چای امسال در گیلان و مازندران برداشت شد
۱۰۳ هزار تن برگ سبز چای امسال در گیلان و مازندران برداشت شد
رئیس سازمان چای کشور گفت: ۱۰۳ هزار تن برگ سبز چای امسال از باغات گیلان و مازندران برداشت شد که نسبت به سال گذشته ۲۳ درصد افزایش دارد.

حبیب جهانساز شامگاه یکشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه هر ساله برداشت برگ سبز چای از اول اردیبهشت آغاز می‌شود و تا پایان مهر ادامه می‌یابد اظهار داشت: ۱۰۳ هزار تن برگ سبز از باغات گیلان و مازندران برداشت شده است.

رئیس سازمان چای کشور خاطرنشان کرد: تقریباً ۵۶ هزار تن معادل ۵۵ درصد برگ سبز درجه یک و ۴۶ هزار تن معال ۴۵ درصد برگ سبز درجه دو است؛ خوشبختانه برداشت چای نسبت به بارندگی خوب بوده و میزان تولید نسبت به سال گذشته ۲۳ درصد افزایش داشت.

جهانساز با بیان اینکه ۹۰ درصد تولید از گیلان و ۱۰ درصد برای مازندران است عنوان کرد: پیش‌بینی ما برای چین سوم ۲۵ الی ۳۰ هزار تن تا ۱۰ روز دیگر است و چین چهارم نیز پس از آن آغاز و تا مهر ادامه دارد؛  پیش‌بینی می‌شود امسال تا ۱۴۵ هزار تن برگ سبز یعنی ۱۵ درصد بیشتر از سال گذشته برداشت کنیم.

وی ابراز داشت: ۵۹۹ میلیارد تومان ارزش برگ سبز خریداری شده است که ۴۸۹ میلیارد تومان معادل ۸۲ درصد از مطالبات چایکاران پرداخت شده و ۱۸ درصد باقی مانده است؛ دولت ۹۰ درصد سهم خود را پرداخت و کارخانجات نیز بیش از ۷۸ درصد مطالبات را پرداخت کردند.

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه  ۲ الی ۳ کارخانه پرداخت معوق دارند افزود: بخشی از حمایت ما از چایکاران در قالب خرید تضمینی چای است خوشبختانه قیمت شورای قیمت‌گذاری برخلاف شورای اقتصاد که حداقل قیمت تضمینی را ابلاغ می‌کرد، متناسب با هزینه‌های تولید و سود متناسب کشاورز است.

جهانساز گفت: اصلاح و بهزراعی مزارع و مساعدت در هزینه‌های جاری صنعت چای هزینه‌بر بوده و نیازمند حمایت‌های مالی ارزان‌قیمت است اکنون یک کارگر روزانه ۲۵۰ تومان حقوق می‌گیرد و در یک روز حدود ۵۰ کیلو چای برداشت می‌کند و میانگین قیمت چای کیلویی ۶ هزار و ۶۹۰ تومان است.

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه برای چای کار این هزینه‌ها نسبتاً به صرفه است تصریح کرد: هزینه تولید چای در هر هکتار تقریباً ۱۹ الی ۲۰ میلیون تومان است و اگر میانگین ۱۰ تن چای از هر هکتار باغ برداشت شود چایکار به طور متوسط میانگین ۶۰ الی ۷۰ میلیون تومان درآمد دارد اما مشکل اینجا است که ۷۳ درصد باغات ما زیر نیم هکتار است.

وی اظهار داشت: در راستای حمایت از چایکاران از محل صندوق توسعه چای سرمایه در گردش در اختیار چایکاران قرار می‌دهیم و به ازای هر هکتار سال گذشته ۳ میلیون پرداخت شد که امسال ۴ میلیون تومان پیش‌بینی کردیم که سال گذشته از این محل ۳۲ میلیارد تومان پرداخت شد.

جهانساز بیان کرد: سود این تسهیلات ۴ درصد با بازپرداخت یک ساله است و برای کارخانجات نیز همین تسهیلات را در نظر گرفته‌ایم اما یک سرمایه‌گذاری از محل صندوق تخصصی چای در بانک‌های انجام دادیم و بخشی از منابع آن را در دو بانک سرمایه‌گذاری کردیم.

رئیس سازمان چای کشور افزود: این سرمایه‌گذاری بدین منظور انجام شد تا بتوانیم سود تسهیلات آن‌هایی که سودشان ۱۷ درصد است را به ۴ درصد برای چایکاران و ۷ درصد برای کارخانجات کاهش دهیم سال گذشته این تسهیلات به ۱۰ هزار نفر پرداخت شد.

وی با بیان اینکه ما در حال حاضر با کمبود منابع برای اعطای تسهیلات به چایکاران مواجه هستیم خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم تسهیلات سرمایه‌ای ارزان‌قیمت در اختیار چایکاران قرار دهیم اکنون نیازمند سرمایه‌گذاری در باغ و کارخانجات هستیم.

رئیس سازمان چای اظهار داشت: برای اصلاح و بهزراعی باغات امسال به ازای هر هکتار تا ۱۵ میلیون تومان برای هرس کف‌بر و برای احیای باغات هر هکتار ۱۸ میلیون به چایکاران تعلق می‌گیرد لذا این تسهیلات ۴ ساله و با بازپرداخت ۴ درصد است.

جهانساز با بیان اینکه ۵۰ هزار چایکار در گیلان و مازندران هستند خاطرنشان کرد: سال گذشته ۵۲ میلیارد تومان تسهیلات برای اصلاح باغات پرداخت شد امسال هم پیش‌بینی ما پرداخت ۶۰ میلیارد تومان برای اصلاح و بهزراعی باغات است.

وی ابراز داشت: ۲۲ هزار هکتار از باغات گیلان در دست بهره‌برداری است که از این میزان ۳ هزار هکتار از باغات در چند سال اخیر به چرخه تولید بازگشتند و کماکان ۶ هزار هکتار باغ چای رها شده داریم و مجموع باغات رها شده و در دست بهره‌برداری ۲۸ هزار هکتار است.

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه ۶ هزار هکتار باغ رها شده می‌تواند در برنامه چرخه تولید قرار بگیرد و با ردیف‌های اعتباری مجلس در بازه ۵ ساله به چرخه تولید برگردد گفت: یک باغ رها شده تقریباً به ۳۰ میلیون تومان تسهیلات برای احیا نیاز دارد.

جهانساز با تأکید بر اینکه تأمین سرمایه کافی برای صندوق تخصصی چای می‌تواند در توسعه صنعت چای به ما کمک کند افزود: سال گذشته این مبلغ ۲۰ میلیون تومان بود که تقریباً تا ۱۸ میلیون تومان تسهیلات احیاء از منابع صندوق تخصصی چای با بازپرداخت ۴ ساله و سود ۴ درصد پرداخت شد.

وی با بیان اینکه برای باغات جاری تا ۱۵ میلیون تومان تسهیلات برای هرس کف‌بر و ۱۰ میلیون تومان برای هرس کمربر پرداخت می‌شود عنوان داشت: همچنین برای خرید ماشین‌آلات نیز سال گذشته حدود ۸۰۰ دستگاه در قالب تسهیلات ارزان‌قیمت اعطاء شد.

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه چایکارانی که پروانه بهره‌برداری برداشت از منابع آبی را داشته باشند ۸۵ درصد کمک بلاعوض دولت برای اجرای سیستم‌های آبی تحت فشار به آن‌ها اختصاص می‌یابد افزود: ۱۵ درصد مابقی نیز از محل صندوق تسهیلات ارزان‌قیمت با سود ۴ درصد و بازپرداخت ۴ ساله پرداخت می‌شود.

  • منبع خبر : تسنیم