اجرای زباله‌سوز با استفاده از منابع و تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی
اجرای زباله‌سوز با استفاده از منابع و تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی
رحیم شوقی شهردار رشت شنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۲ در جلسه صحن علنی شورای اسلامی اظهار داشت: اخیرا بازدیدی از شرکت کود آلی نور و کارخانه زباله‌سوز نوشهر با ظرفیت روزانه ۲۰۰ تن به عمل آوردیم، این کارخانه مدت ۱۸ ماه است که آغاز به کار کردن و از زباله برق تولید می‌کند

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از واحد خبر مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت_شهردار رشت تصریح کرد: زمان قرارداد اجرای زباله‌سوز نوشهر با زمان قرارداد زباله‌سوز شهر رشت یکسان بود و شرکت تی تی اس اجرای آن را بر عهده داشت.

شوقی با بیان اینکه پس از این بازدید رایزنی‌های زیادی با سازمان شهرداری‌ها و مدیران شرکت تی تی اس انجام داده است افزود: سازمان شهرداری‌ها درصدد است از ظرفیت صندوق توسعه ملی برای اتمام پروژه زباله‌سوز رشت استفاده کند.
وی مجموع اعتبارات مورد نیاز برای اجرای زباله‌سوز رشت را با قیمت‌های روز چیزی حدود هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: تامین این اعتبار از توان شهرداری رشت خارج است از طرفی دولت هم با مشکلات مالی مواجه است به همین علت دریافت تسهیلات بهترین راه ممکن برای تعیین تکلیف زباله سوز شهر رشت محسوب می‌شود.
شهردار رشت عنوان کرد: شرکت تی تی اس اعلام آمادگی کرده تا تسهیلات مورد نیاز را با همکاری سازمان شهرداری‌ها از منابع صندوق ملی اخذ کند تا در مرحله بعد از محل فروش برق بتواند تسهیلات دریافتی را در یک بازه زمانی مشخص بازپرداخت کند.
شوقی ابراز داشت: برای عملیاتی شدن پیشنهاداتی که در مورد پروژه زباله سوز رشت مطرح شده رایزنی‌هایی را با وزیر کشور انجام دادیم و وزیر کشور نیز طی مکاتبه‌ با صندوق توسعه ملی و برگزاری جلساتی با حضور پیمانکار، جهت اخذ تسهیلات به توافق اولیه رسیده است.
وی تصریح کرد: موضوعی که هماینک مورد اختلاف واقع شده این است که صندوق توسعه ملی پذیرفته نیمی از اعتبارات مورد نیاز زباله‌سوز رشت را به صورت تسهیلات در اختیار شرکت قرار داد تا مابقی منابع توسط بانک عامل تامین شود.
شهردار رشت با بیان اینکه تسهیلات ساخت زباله‌سوز رشت به شکل ارزی خواهد بود ابراز داشت: هفته گذشته رایزنی‌هایی با دو تن از نمایندگان مردم رشت در مجلس انجام دادم تا آن‌ها نیز همگام با مدیریت شهری پیگیری‌های لازم را در سطح ملی انجام داده و بستری را برای برگزاری یک جلسه با وزیر کشور و رییس صندوق توسعه ملی فراهم کنند.
شوقی اذعان کرد: شهرداری رشت با دریافت این دسته از تسهیلات و اصلاح قرارداد درصدد است به عنوان سرمایه‌گذار، پروژه زباله سوز را مورد پیگیری قرار دهد.
وی افزود: با توجه به بازدیدی که از شرکت کود آلی شهرستان نور به عمل آوردیم مشخص شد شرایط، تجهیزات و ابنیه کود آلی لاکان رشت به مراتب از شهرستان نور که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی عملیاتی شده بهتر بوده و در سطح عالی‌تری قرار دارد.
شهردار رشت ادامه داد: سرمایه‌گذار کودالی شهرستان نور اعلام آمادگی کرده تا در فرآیند مزایده‌ای که احتمالا شهرداری رشت برای مدیریت این مجموعه برگزار خواهد کرد شرکت کند.
شوقی افزود: شهرداری رشت درصدد است تمام تلاش خود را انجام دهد تا در آذرماه امسال زباله‌ای که از سطح رشت جمع‌آوری می‌شود را چه بصورت تفکیک از مبدأ و چه توسط کارخانه کود آلی پردازش و مدیریت کند.
وی ادامه داد: الگوی ما برای مدیریت زباله و پسماند در شهر رشت، الگویی مشخص و عملیاتی‌ست و همه فرآیندها در بخش زباله‌سوز، تفکیک از مبدأ و شرکت کود آلی برنامه‌ریزی شده است.
شهردار رشت اضافه کرد: برای موفقیت هر چه بیشتر در برنامه تفکیک زباله از مبدأ به انجام تبلیغات، مراجعه خانه به خانه و همکاری نهادهایی نظیر آموزش و پرورش نیاز داریم.
شوقی در ادامه به پروژه‌های طرح میثاق و اجرای تقاطع‌های همسطح و غیرهمسطح در سطح رشت اشاره کرد و گفت: چهار فراخوان برای اجرای پروژه‌های طرح میثاق گذاشته شده و قرار است طی روزهای آینده فراخوان اجرای چهار طرح دیگر نیز اطلاع‌رسانی شود.
وی در مورد تعریض پل پستک ابراز داشت: فرآیند عمرانی این پروژه بیش از یکسال با وقفه مواجه شده بود اما با پیگیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام شده توسط شهرداری رشت ظرف مدت یکماه آینده تعیین تکلیف خواهد شد.
شهردار رشت با تاکید بر اینکه پروژه‌های بازگشایی در دستور کار ویژه شهرداری قرار دارد گفت: پروژه تفکیک زباله از مبدأ دیگر پروژه اولویت‌دار شهرداری رشت محسوب می‌شود که زیر نظر سازمان مدیریت پسماند و توسط پنج شرکت در مناطق پنجگانه سطح شهر در حال انجام است.
علی مقصودی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت نیز در این جلسه عنوان کرد: برای بحث تفکیک زباله از مبدأ در منطقه یک و چهار یک پیمانکار حضور دارد و در سایر مناطق شهر رشت و ادارات نیز پیمانکار مستقلی اخذ و قراردادها منعقد شده است.
وی ابراز داشت: طبق دستور شهردار رشت، عصر روز گذشته دو هزار مخزن کارتن پلاست خریداری شد تا روند توزیع آنها بین ادارات از هفته جاری آغاز شود.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت تصریح کرد: پیمانکاران پروژه تفکیک زباله از مبدأ موظف هستند گشت‌زنی لازم را در سطح شهر در دستور کار قرار دهند همچنین تصاویر و نقشه‌های مربوط به محلات رشت هم در اختیار آنان قرار گرفته است.
مقصودی اذعان کرد: با برنامه‌ریزی که به عمل آوردیم تلاش شد گشت‌زنی‌ها با استفاده از چهار دستگاه خودرو برای هر منطقه انجام شود از طرفی برای رفع نواقص طرح تفکیک زباله از مبدأ هم اهتمام ویژه‌ای داریم.
وی در مورد معضل زباله‌گردها هم ابراز داشت: شهر رشت و شهر تهران به عنوان شهرهای پایلوت بدون زباله‌گرد انتخاب و معرفی شدند و‌ قطعا شهرداری رشت در این راستا نیز اقدامات لازم را در اولویت قرار خواهد داد.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت با بیان اینکه فرآیند تفکیک زباله از مبدأ در رشت به مدت سه سال مغفول مانده بود عنوان کرد: روند اجرای این پروژه در سطح شهر رشت رفته رفته بهتر خواهد شد و قول میدهیم در ادامه کیفیت کار تفکیک از مبدأ به نحو چشمگیری ارتقاء پیدا کند.
  • منبع خبر : شهرداری رشت