هفت سد لاستیکی در گیلان احداث می‌شود.
هفت سد لاستیکی در گیلان احداث می‌شود.
 هفت سد لاستیکی برای تامین نیاز آب در سطح استان در حال ساخت است و چهار مورد آن ظرف یک سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گزارش رشتستان به نقل از شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان، وحید خرّمی در جلسه فرمانداری آستارا اظهار کرد: در تامین آب مشکل زیادی داریم و سدها بخش عمده ای از منابع آب شرب و کشاورزی شهرستان ها را تامین خواهند کرد.

وی بیان کرد: سدهای لاستیکی از یک تیوب بزرگ و حجیم تشکیل و بر روی بستر بتنی نصب و بوسیله هوا پر می شوند و توسعه اراضی کشاورزی، ایجاد حوضچه مکش و انحراف آب، تغذیه منابع زیر زمینی، بهسازی ساحل رودخانه ها، افزایش تراز آب و امکان پمپاژ آب به مزارع از مزایای آنهاست.

وی ادامه داد: سد لاستیکی رودخانه ملاهادی آستارا با ظرفیت ۱۵۰ لیتر در ثانیه قابلیت آبیاری ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی را خواهد داشت و ظرف یک سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

خرّمی گفت: خط لوله انتقال آب این سد تا مرکز شهر بطول هفت کیلومتر برای تقویت منابع آب باید اجرا شود و برای این کار به همکاری شرکت آب و فاضلاب و مسئولان آستارا نیاز است.

او افزود: سد لاستیکی به تنهایی جوابگوی نیاز شهرستان آستارا نیست و طرح انتقال از آب رودخانه چلوند با راه اندازی تاسیساتی نظیر تصفیه خانه، مخزن و خطوط انتقال به زودی اجرا خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان ادامه داد: ایجاد سد لاستیکی در رودخانه چلوند نیز با مطالعات زیست محیطی در دستور کار است و تکمیل دیواره رودخانه مرزی آستاراچای برای جلوگیری از طغیان و خسارت به ساکنان همجوار، به پیمانکار ابلاغ شده است.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت و هفت رشته رودخانه در منتهی الیه غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده است

  • منبع خبر : روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان