نقش و اهمیت محاسبات آکچوئری بعنوان مبنای انواع بیمه ها تشریح گردید
نقش و اهمیت محاسبات آکچوئری بعنوان مبنای انواع بیمه ها تشریح گردید
محاسبات و دانش آکچوئری زیربنای بیمه های اجتماعی
طی یادداشتی از سوی روابط عمومی اداره کل تامین اجتماعی گیلان ، نقش و اهمیت محاسبات آکچوئری بعنوان مبنای انواع بیمه ها تشریح گردید .

در این یادداشت که با تکیه بر منابع علمی موجود و کتابهای مرتیط تالیف گردیده آمده است :

ساز و کاری که برموسسات بیمه ای، اعم از خصوصی یا اجتماعی و صندوق های بازنشستگی حاکم است از علم بیمه سرچشمه می گیرد . برای مدیریت ریسک، بیمه ها باید قادر باشند طبق قوانین احتمالات، ریسک ها را به گونه ای پخش نمایند که زیانهای ناشی از وقوع غیرمنتظره حوادث، دارای تاثیرات نسبتاً کمتری باشد .

طراحی یک نظام بیمه ای اجتماعی به نحوی که تعادل بین منابع و مصارف آن برقرار باشد نیازمند محاسبات پیچیده ای درخصوص چگونگی تنظیم پارامترهای مؤثر در دریافتها  )نرخ حق بیمه ، سقف حقوق و مزایا ، مدت پرداخت حق بیمه و…( و پرداخت ها )سن در زمان بازنشستگی، امید به زندگی، فرمول تعیین حقوق بازنشستگی و …( باتوجه به عوامل اقتصادی واجتماعی میباشد این موضوع نیازمند ارزیابی های مالی و محاسباتی فنی حق بیمه دقیق و پیچیده ایست که تحت عنوان هزینه یابی اکچوئری درسازمان های بیمه های اجتماعی مورد استفاده قرار می گیرد.

اکچوئری از لغت لاتین   actuariesمشتق شده است سابقه تاریخی دانش اکچوئری به اواخر قرن هفدهم می رسد.ا  ولین محاسبات اکچوئری برای محاسبه حق بیمه بیمه های عمر در اواسط قرن هجدهم انجام شد .

انگلستان اولین کشوری بود که در سال ۱۸۲۵ با راه اندازی موسسه کاربردی اکچوئری اسکاتلند زمینه های نظری این علم را فراهم و مبادرت به تربیت متخصصانی در این رشته نمود .

نخستین مقالات در زمینه کاربرد فرمول های اکچوئری بمنظور ارزیابی صندوق های بیمه در دهه ۱۸۴۰ ارائه گردید . تا پایان دهه ۳۰ از قرن بیستم تقریباً تمامی کشورهای اروپایی و آمریکا و کانادا به اهمیت استفاده ازتکنیک های اکچوئری در محاسبات بیمه ای و کمک های بلندمدت آشنا شده و از آن استفاده مینمودند .

بکارگیری این علم در آسیا از دهه ۱۹۵۰ توسط کشو هندوستان و پس از آن پاکستان و چین آغازشددر حال حاضر موسسات بیمه ای و صندو قهای حمایتی در تعداد زیادی از کشورهای در حال توسعه با استفاده از روش ها و فرمول های اکچوئری محاسبات خود را انجام میدهند.

دانش آکچوئری، علمی است که با استفاده از تکنیک ها و روش های آمار، احتمال و ریاضی وقایع آینده سازمان و شرکت های بیمه ای را پیش بینی میکندوقایع آینده که تاثیر بسیاری بر روی سازمان و شرکت های یادشده دارند، عمدتاً شامل متغیرهای جمعیتی، مالی و اقتصادی استتلفیق همزمان تکنیک های برشمرده فوق، آکچوئری را به عنوان یک علم پیچیده مطرح کرده است 

باتوسعه دادن دیدگاه ها می توان از شاخه های آکچوئری مانند آکچوئری برای بیمه های مستمری، بازنشستگی و عمر نام بردهرچند که روش های مورد استفاده در محاسبات آکچوئری، عمدتاً روشهای آماری و احتمالی هستند، اما در شاخه های مختلف آکچوئری چگونگی استفاده از روش های آماری و احتمالی با یکدیگر متفاوت است

به طور خلاصه علم آکچوئری پاسخ منطقی به فرایند درآمدها، تعهدات و هزینه های آتی و چگونگی رسیدن به نقطه تعادل به منظور برنامه ریزیهای مالی درارتباط با کمکهای بلندمدت و بیمه های اجتماعی افراد استبه عبارت دیگر پیشبینی وضعیت آتی صندوقهای تأمین اجتماعی با توجه به وضع موجود و عوامل مؤثر بر آن برای تصمیم گیری مدیران و سیاستگذاران این صندوقها به کمک علم آکچوئری امکانپذیر است .