علل تغییر کیفیت آب در برخی مناطق گیلان
علل تغییر کیفیت آب در برخی مناطق گیلان
معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب گیلان با بیان اینکه تغییر رنگ و کیفیت آب در برخی مناطق شهر رشت و استان علل مختلفی دارد، گفت: شرکت در برخی مناطق استان درحال بازسازی تاسیسات است و این امر ممکن است در این مناطق موجب تغییر رنگ و کیفیت آب شود.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از ایرنا – مازیار غلام‌پور معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب گیلان  روز سه‌شنبه  ۷ شهریور ۱۴۰۲ در این گفت و گو افزود: همچنین به دلیل نوع بافت خاک استان های شمالی کشور، آب های زیرزمینی این مناطق دارای املاح آهن و منگنز بالایی است که باید با کلر ضدعفونی شود که این امر موجب ایجاد رسوب شده و گاهی به شکل ذرات قهوه ای رنگ در آب دیده می شود.

وی اضافه کرد: البته این ذرات از طریق تصفیه فیزیکی از آب خارج می شوند اما در بعضی موارد در انتهای شبکه توزیع و جاهایی که مصرف پایین تری دارند، به شکل کدری آب دیده می‌شود که برای رفع این معضل از شیرتخلیه استفاده می شود.

وی اظهار کرد: گاهی هم مشکل رنگ آب به بن بست بودن کوچه و ماندگاری آب در بخش انتهایی لوله ها در آن مناطق می باشد که در صورت گزارش چنین مشکلی در یک منطقه، پرسنل آبفا به سرعت برای تخلیه آب و شستشوی لوله ها اقدام می کنند.

غلام پور با اشاره به استفاده از مخازن برای آبرسانی به داخل منازل تصریح کرد: گاهی ممکن است تغییر رنگ آب بدلیل عدم شستشوی مخازن باشد که با توجه به شرایط منطقه سالانه به ویژه در فصول گرم دست‌کم ۲ بار مخازن خانگی توسط مشترکان شست و شو داده می شود.

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب گیلان گفت: مشترکان در صورت مشاهده چنین مشکلاتی با سامانه ۱۲۲ آبفای استان تماس گرفته و موضوع را برای رسیدگی گزارش دهند.

غلام پور پیش از این در مصاحبه ای با اشاره به منابع تامین آب شرب استان گفته بود: بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار مشترک در ۵۲ شهر و یک هزار و ۷۰۰ روستای استان تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب می باشند، این شرکت از طریق ۶۰۰ حلقه چاه، بیش از ۵۸۰ دهنه چشمه و ۳ تصفیه خانه در شرق، غرب و مرکز استان وظیفه تولید آب شرب را برای بهره مندی مشترکان گیلانی انجام می دهد.

به گفته وی، سالانه حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب شرب با استفاده از مواد ضدعفونی کننده به کیفیت مورد نظر مطابق با استانداردهای کشوری می رسد و از طریق مخازن ذخیره آب شرب و خطوط انتقال وارد شبکه توزیع شده و در اختیار مشترکان قرار می گیرد.

وی اظهار کرد: فاز دوم تصفیه خانه بزرگ آب گیلان در اواخر سال ۹۹ وارد مدار بهره برداری شد و ظرفیت تولید این تصفیه خانه را به ۶ لیتر بر ثانیه رساند؛ این تصفیه خانه نواحی مرکزی استان شامل شهرهای انزلی، خمام، رشت و شهرهای شرق گیلان از جمله سیاهکل، لنگرود، لاهیجان و رودسر را تحت پوشش خود دارد، آب خام این تصفیه خانه از سد آیت الله بهجت و سفید رود تامین می شود،

به گفته معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب گیلان؛ آب تولیدی تصفیه خانه بزرگ آب گیلان یکی از باکیفیت ترین آبهای سطح کشور محسوب می شود.

  • منبع خبر : ایرنا