تولید و اجرای ۵۶ نمایش در سال کرونایی تئاتر گیلان
تولید و اجرای ۵۶ نمایش در سال کرونایی تئاتر گیلان
معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به تولید 56 نمایش طی سال گذشته در استان، گفت: این نمایش ها با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی 297 بار به اجرا درآمده‌اند.

به گزارش رشتستان به نقل از روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، سید امیر مصباح با اشاره به اینکه در سال گذشته شیوع ویروس کرونا هم سلامت و هم اقتصاد مردم را تحت تأثیر قرار داد، اظهار کرد: یکی از بخش‌هایی که بیش از سایر کسب و کارها دچار آسیب و مشکل اقتصادی شده بخش‌های مختلف هنر اعم از سینما، تئاتر و نمایش و موسیقی است.

وی به آغاز فعالیت کسب و کارهای مختلف بعد از تهیه و تدوین شیوه نامه‌های بهداشتی از سوی کارشناسان بهداشت و درمان اشاره کرد و افزود: متأسفانه تعطیلی فعالیت‌های این بخش با توجه به اینکه فعالان آن از امنیت شغلی کمتری نسبت به سایر کسب و کارها برخوردار هستند همچنان ادامه دارد.

معاون امور هنری و سینمایی گیلان اضافه کرد: در سال جدید نیز این تعطیلی‌ها همچنان پابرجا است و امروز بسیاری از فعالان هنری به این نتیجه رسیده‌اند که باید حداقل تا پایان کرونا به دنبال منبع درآمدی دیگری برای گذران زندگی خود باشند.

وی، اضافه کرد: مهم‌ترین مطالبه هنرمندان و فعالان بخش‌های مختلفی هنری اعم از سینماداران، گروه‌های نمایش، گردانندگان فعالیت‌های موسیقی و آموزشگاه داران اتخاذ یک تصمیم درست برای فعالیت این قشر است تا آسیب‌ها بیشتر از این نشود.

مصباح با اشاره به اینکه با وجود شرایط سخت حاکم بر جامعه به ویژه در بخش‌های هنری، هنرمندان همچنان دست از تلاش برای ایجاد نشاط و امید آفرینی برای مردم دست برنداشته اند، گفت: در طول یک سال گذشته شاهد بودیم که هنرمندان گیلانی برای تغییر وضعیت روحی و روانی شهروندان تولیدات خوبی داشته و آثار قابل تأملی نیز تولید و منتشر کرده‌اند.

وی در ادامه به نمایش‌های تولید شده در یک سال گذشته توسط هنرمندان نمایش استان گیلان اشاره و اضافه کرد: با وجود تعطیلی برخی از جشنواره‌های مهم تئاتر استان همانند تئاتر شهروند لاهیجان که هر ساله محلی برای درخشش گروه‌های نمایش استان‌های کشور بود، هنرمندان تئاتر گیلان در سایه کرونا باز به تولید اثر و نمایش با رعایت دستور العمل های بهداشتی پرداختند.

معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه ۵۲۹ هنرمند تئاتر و نمایش در این استان فعال هستند، گفت: از این تعداد ۲۴۱ نفر از بانوان و ۲۸۸ نفر نیز آقایان فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه ۲۵ سالن نمایش با ظرفیت شش هزار و ۶۶۹ صندلی در استان گیلان وجود دارد، گفت: در سال گذشته با وجود سایه شوم کرونا، گروه‌ها و هنرمندان تئاتر گیلان ۵۶ نمایش را تولید و به نمایش گذاشتند.

مصباح در ادامه با بیان اینکه این نمایش‌ها با رعایت دستور العمل های بهداشتی ۲۹۷ بار در استان گیلان به نمایش درآمده است، افزود: سال ۹۹ با شیوع کرونا سال سختی را برای هنرمندان به ویژه فعالان صحنه‌ای رقم زد اما تولید آثار نشان داد که در هر شرایط تئاتر همچنان زنده و پویا است.

این مسئول یادآور شد: ۲۲ آموزشگاه آزاد هنرهای نمایشی نیز با مجوز اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در سطح استان فعال هستند.

وی ادامه داد: تأثیر کرونا در بخش موسیقی ملموس‌تر بود به گونه‌ای که طی سال گذشته تنها شاهد دو اجرای صحنه‌ای و یک جشنواره غیرحضوری موسیقی در استان بودیم.

به گفته مصباح، ۲۲۳ هنرمند موسیقی شامل ۸۸ زن و ۱۴۵ مرد و همچنین ۹۲ آموزشگاه آزاد موسیقی دارای مجوز اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در استان فعالیت دارند.

معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با تأکید بر لزوم حمایت و نگاه ویژه مسئولان ملی و استانی به هنرمندان با توجه آسیب‌های اقتصادی فراوانی که در طول سال گذشته متحمل شده‌اند، اضافه کرد: به عنوان متولی حوزه هنر استان همچنان برای جذب کمک‌های بیشتر و جبران بخشی از آسیب‌های هنرمندان تلاش می‌کنیم.