جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان شفت برگزار شد
جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان شفت برگزار شد
این جلسه با حضور مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان؛فرماندار شهرستان شفت؛رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان شفت؛ معاون فرماندار و بخشدار مرکزی شهرستان شفت، شهرداران شهرهای شفت و احمدسرگوراب، روسای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، ثبت اسناد، فرمانده سپاه ناحیه شهرستان شفت، نماینده امام جمعه این شهرستان، مسئولین کتابخانه های عمومی، اعضای حقوقی انجمن و اصحاب رسانه در فرمانداری شفت برگزار شد.

به گزارش رشتستان به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در این جلسه انجمن که به منظور بررسی وضعیت کتابخانه های عمومی شهرستان شفت و رفع مشکلات این مجموعه برگزار شد با اشاره به استقبال مردم شهرستان شفت از برنامههای فرهنگی، اظهار کرد: خوشبختانه پتانسیلهای فرهنگی خوبی در این شهرستان وجود دارد و مردم شفت در ویژهبرنامههای نهاد کتابخانههای عمومی جایگاه کشوری دارند.
پریسا کرمی با بیان اینکه حمایت مسئولین شهرستانی از ترویج فرهنگ مطالعه می تواند شاخص های مختلف این حوزه را تا حدود فراوانی بهبود بخشیده و منجر به افزایش فرهنگ عمومی شود، ایجاد زیرساخت های مناسب در این حوزه را از ضرورت های حوزه شهرداری ها دانست و از شهرداری شفت خواست نسبت به احداث المانهای مرتبط با کتاب و کتابخوانی در این شهر اقدام کند و افزود: شهرداری شفت اجرای دیوارنگاره با محوریت کتاب و مطالعه را نیز در دستور کار قرار دهد، زیرا آمیخته شدن مسائل فرهنگی با هنر به اثرگذاری آن کمک خواهد کرد.
وی از اجرای پایلوت طرح «کتابدوخان» در رشت ویژه ایام کرونا خبر داد و بیان کرد: در ایام شیوه ویروس کرونا که امکان فعالیت حضوری کتابخانههای عمومی وجود ندارد، از مخاطبان غافل نشدیم و با اجرای طرحهای فرهنگی، فاصله بین کتاب و کتابخوانان را کم کردیم.
کرمی، با اشاره به اجرای طرح کتابدوخان در شهرهای قرمز، زرد و نارنجی، اضافه کرد: مخاطبان از طریق تماس تلفنی با کتابخانهها، کتابهای مورد نظر را درب منزل دریافت میکنند لذا امیدواریم شهر شفت دومین پایلوت کتابدوخان باشد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان با بیان اینکه استفاده از فضای مجازی را در اولویت برنامههای فرهنگی کتابخانهها قرار دادیم، گفت: اعضای کتابخانههای عمومی میتوانند با استفاده از اپلیکیشن طاقچه کتابهای مورد نظر خود را مطالعه کنند.
مدیرکل کتابخانههای عمومی گیلان، با اشاره به بارگذاری برنامههای فرهنگی کتابخانهها در نرمافزار شاد با همکاری آموزش و پرورش دو شهرستان رشت و رودسر، گفت: در دهه فجر انقلاب اسلامی نشستهای کتاب خوان با محوریت حماسهآفرینیهای دوران انقلاب به صورت مجازی برگزار خواهد شد.
وی نیم درصد شهرداریها را تنها منبع درآمدی کتابخانههای عمومی در حوزه زیرساختها و اجرای برنامههای فرهنگی دانست و بیان کرد: شهرداریها نسبت به این مطالبه قانونی کتابخانههای عمومی اهتمام لازم را داشته باشند.
کرمی، با اشاره به فرهنگسازی مسجدسازی و مدرسهسازی، یادآور شد: امروز نیازمند ورود خیرین به حوزه کتابخانهسازی و تامین اقلام فرهنگی مورد نیاز کتابخانهها به ویژه خرید کتاب هستیم، زیرا خرید کتاب برای کتابخانههای عمومی با بودجه کم نهاد کتابخانهها بسیار دشوار است.

فرهنگ، مهمترین شاخصه توسعه است
محمد حسنپور، فرماندار شهرستان شفت نیز، با اشاره به عقبماندگیهای این شهرستان در اعتبارات عمرانی و زیرساختی، اظهار کرد: خوشبختانه پروژههای عمرانی که جزو مطالبات اصلی مردم شهرستان شفت بوده، در حال پیگیری است.
وی یکی از مهمترین شاخصههای توسعه را فرهنگ دانست و تصریح کرد: فرهنگ به عنوان نرمافزار است و بهترین زیرساختها و امکانات بدون نرمافزار فرهنگ سودی ندارد.
فرماندار شفت، انسان را نیازمند علم و دانش و آگاهی دانست و گفت: کتاب عامل افزایش علم و آگاهی انسان است و مانند یک پل گذشته را به آینده متصل میکند و موجب کیفیت زمان حال میشود.
حسنپور، با بیان اینکه وظیفه افزایش علم و آگاهی و انتقال آن به دیگران را دارم، یادآور شد: سرانه فضای مطالعه و تعدد کتابها و تالیفات و ناشران از مولفههای فرهنگی است. در این راستا مردم شفت باید حداقل یک کتابفروشی در خور شان فرهنگی این شهرستان داشته باشند.

تقدیر از برگزیدگان شهرستانی نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی
رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان شفت نیز در ابتدای این نشست ضمن ارائه گزارش از اقدامات و عملکرد مجموعه کتابخانه های عمومی  به کسب موفقیت اعضای این کتابخانه ها در سطح ملی نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی به عنوان افتخار بزرگ این مجموعه در سال جاری یا کرد.
زینب عزیزپور همچنین با قدردانی از شهرداران شفت و احمدسرگوراب بدلیل پرداخت سهم نیم درصدی کتابخانه های عمومی و حمایت از این مجموعه باردیگر بر لزوم اختصاص فضای مناسب جهت انتقال کتابخانه مرکزی این شهر تاکید کرد.
گفتنی است در پایان این نشست از ۳ برگزیده شهرستانی دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی و برگزیدگان مسابقه کتابخوانی این شهرستان با همکاری مشترک کتابخانه های عمومی و سپاه ناحیه شهرستان شفت تقدیر شد.