نشای ۳۳ درصدی شالیزارهای گیلان
نشای ۳۳ درصدی شالیزارهای گیلان
رئیس جهاد کشاورزی گیلان، از نشای ۳۳ درصدی شالیزارهای گیلان خبر داد و افزود: ۷۹ هزار هکتار از اراضی شالیکاری استان نشا شده و ۵۹ هزار هکتار نیز کشت مکانیزه داشته است.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از ایسنا- صالح محمدی رئیس جهاد کشاورزی گیلان  با بیان اینکه از ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار استان گیلان تاکنون در ۲۱۹ هزار هکتار معادل ۹۲ درصد شخم اولیه زده شده است، اظهار کرد: خزانه گیری برای ۲۳۰ هزار هکتار از این شالیزارها نیز آماده شده که معادل ۹۷ درصد اراضی است.

وی از نشای ۳۳ درصدی شالیزارهای گیلان خبر داد و افزود: ۷۹ هزار هکتار از اراضی شالیکاری استان نشا شده و ۵۹ هزار هکتار نیز کشت مکانیزه داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در گفت وگوی خبری باران، با بیان اینکه در زمستان گذشته بارش های کمی داشتیم، تصریح کرد: نگرانی ها از کمبود منابع آب کشاورزی وجود داشت و لذا براساس توصیه های وزارت جهاد کشاورزی از کشاورزان استان خواستیم از آب های محلی و نزولات جوی حداکثر استفاده را داشته باشند.

محمدی، ضمن قدردانی از مدیریت خوب استان جهت رهاسازی به موقع آب سد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه شاهد ابرناکی و رطوبت هوا هستیم و کشاورزان می توانند نشای خود را به موقع انجام دهند.

وی با بیان اینکه امسال برای نخستین بار در کشور کشت قراردادی برنج توسط کشاورزان گیلانی اجرایی می شود، گفت: در این طرح نهاده های مورد نیاز شالیکاران رایگان در اختیارشان قرار می گیرد و قیمت در زمان برداشت محصول براساس پیش بینی ها خواهد بود.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان، با اشاره به احتمال خشکی و تنش آبی اراضی شالیکاری استان، متذکر شد: کشاورزان از کودهای پتاسه استفاده کنند تا مقاومت برنج را در مقابل خشکی و آفات افزایش دهد.

وی اضافه کرد: ایستگاه های پمپاژ آب منطقه ای و جهاد کشاورزی آماده آبیاری تکمیلی اراضی کشاورزی در شرایط خشکی است تا امسال را پشت سر بگذاریم.

  • منبع خبر : ایسنا