تمام تلاش ها برای تامین منابع آبی و رفع نگرانی کشاورزان است
تمام تلاش ها برای تامین منابع آبی و رفع نگرانی کشاورزان است
استاندار گیلان با اشاره به نگرانی ها درباره تامین آب در فصل پیش روی کشاورزی استان گفت: تمامی تلاش مان برای بهره گیری بهینه از ظرفیت ها و منابع آبی و آماده سازی استان برای تامین منابع آبی و رفع نگرانی کشاورزان است.

به‌گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان؛ دکتر اسدالله عباسی استاندار گیلان صبح روز پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ در جریان بازدید از پروژه های لایروبی و ساماندهی آببندان های شهرستان های لنگرود و آستانه اشرفیه در گفت و گو با خبرنگاران، یکی از برنامه های راهبردی  استان را استفاده از ظرفیت های آبی همچون آب بندان ها و  استخرها دانست و گفت: طی سال گذشته تلاش کردیم از ظرفیت سد سفیدرود، چاهها ، آب رودخانه ها و نهرهای سنتی استفاده کنیم  و امسال  نیز با توجه به نگرانی های ناشی از کاهش باران برای فصل زراعی پیش رو، برنامه ریزی های مان جلوتر و بهتر از پارسال است .

 وی با تاکید برضرورت استفاده صحیح از ظرفیت های آبی استان گفت: سردهنه ای که امروز در شهرستان لنگرود از آن بازدید کردیم یکی از سردهنه های بزرگی است که بیش از ۲ هزار هکتار از زمین های زراعی مردم را تحت پوشش قرار  می دهد .

وی افزود: به دلیل نوساناتی که در جریانات رودخانه وجود داشت ، مردم  هزینه هایی را متحمل  می شدند و  برهمین اساس،  یک کار اساسی اینجا در حال اتفاق افتادن است و به منظور استفاده بهینه و اصولی از ظرفیت آب در این منطقه، قرار داد اجرای این پروژه با پیمانکار  بسته شده است.

استاندار گیلان ادامه داد: همچنین در لنگرود آب بندان بزرگی است که سالیان سال به حال خودش رها شده بود اما امسال لایروبی ۵۰۰ هکتار از این آب بندان را آب منطقه ای استان شروع کرده و بخشی را هم جهاد کشاورزی انجام می دهد؛ضمن اینکه بخش هایی هم توسط پیمانکاران  انجام می شود.

وی اضافه کرد:  اعتباراتی برای بخش هایی که مربوط به شبکه هاست ، پیش بینی شده و امید داریم با همکاری مردم،  سال آینده نسبت به سال های گذشته به خوبی آب استان را مدیریت کنیم و  از تمامی ظرفیت های آبی  گیلان بهره وری لازم را داشته باشیم.

 * باید برای مقابله با خشکسالی از کشاورزی سنتی خارج شویم

استاندار گیلان با بیان اینکه اهتمام داریم تقویم زراعی را هر چه سریعتر با هماهنگی جهاد کشاورزی و آب منطقه ای در استان با همراهی مردم داشته باشیم، گفت: در تقویم زراعی طوری برنامه ریزی می کنیم که کشاورزان بتوانند از امکاناتی که برای آمادگی مزارع شان اعم از توزیع به موقع کود های مورد نیاز همچون پتاس ، بذرهای مورد نیاز کشاورزان و همچنین آماده شدن شبکه های آبیاری مدرن و نیمه مدرن و تسطیح اراضی مکانیزاسیون لازم است انجام می دهیم تا برداشت مان را به صورت علمی داشته باشیم و از حالت سنتی خارج شود .

دکتر عباسی  خاطر نشان کرد:طی سال های آینده نمی توانیم فقط منتظر بارش باران باشیم و باید با برنامه ریزی و مشارکت مردم از ذخایرآبی مان به طور بهینه استفاده کنیم و اگر مردم مشارکت داشته باشند، جای نگرانی نیست.

پروژه  لایروبی و ساماندهی آببندان کیاکلایه شهرستان لنگرود از محل بند (ز) تبصره هشت به مساحت ۵۴ هکتار به ارزش ریالی حدود ۰ ۱۴ میلیارد ریال  درحال اجرا می باشد.

همچنین یکی از بزرگترین پروژه های آب منطقه ای گیلان در عرض رودخانه سفیدرود در منطقه چهارده شهرستان آستانه اشرفیه به طول ۴۷۰ متر با مبلغ قرارداد حدودا ۱۵ میلیارد تومان در حال انجام است.

  • منبع خبر : استانداری گیلان