تأکید استاندار بر لایروبی انهار و زهکش‌ها
تأکید استاندار بر لایروبی انهار و زهکش‌ها
استاندارگیلان تاکید کرد: دستگاه های متولی با همکاری دهیاران و کشاورزان، لایروبی انهار و زهکش ها را قبل از شروع زمان نشاء برنج برای استفاده بهینه از آب انجام دهند.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گیلان ؛ اسدالله عباسی در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان، با اشاره به تشویق کشاورزان برای انجام شخم اول مزارع گفت: آماده سازی بموقع مزارع و ایجاد بستر مناسب برای اتمام شخم اول توسط کشاورزان با ارائه مزایای آن توسط دستگاه های متولی با کمک رسانه ها بویژه صدا و سیما نقش بسزایی در مدیریت آب و نوید سال زراعی خوب دارد.
وی افزود: استفاده از آب باران و لایروبی انهار و زهکش‌ها و هدایت آب های موجود به سمت مزارع برای انجام عملیات شخم اول تا قبل از شروع نشاء برنج ، راهکاری مناسب برای استفاده بهینه از آب  در کشت و کار برنج است.
استاندار گیلان خطاب به فرمانداران و مدیران دستگاه های متولی کشاورزی و آب ، بر شتاب دهی  لایروبی انهار و زهکشی تاکید و خاطرنشان کرد: همه به کمک کشاورزان بیایند تا با این کار ضمن جلوگیری از هدر رفت آب، شالیکاران بتوانند با آرامش خاطر بیشتری به کار زراعت بپردازند.
عباسی در ادامه به کشاورزان نیز برای توجه به اطلاعیه های صادره ازسوی جهاد کشاورزی، آب منطقه ای و فرمانداری ها توصیه کرد و گفت: استفاده خوب از بارش نزولات آسمانی و نیز آغاز کشت و کار بر اساس زمان بندی اعلامی که با توجه به شرایط آب و هوایی و منابع آبی اعلام می شود، از سوی کشاورزان مورد توجه قرار گیرد.

کاهش ۶۰ درصدی ذخیره آب سد سفید رود

وحید خرمی رئیس هیات و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از وضعیت منابع آب استان گفت: آب مورد نیاز استان گیلان بر اساس سازگاری با کم آبی در شرایط فعلی جهت مصارف کشاورزی،  شرب و صنعت و ‌… به میزان سه میلیارد و ۳۱۴ میلیون متر مکعب می باشد که از این میزان دو میلیارد و ۹۶۲ میلیون متر مکعب جهت مصارف کشاورزی است .
وی به کاهش ۶۰ درصدی مخزن سد سفید رود نسبت به  مدت مشابه سال گذشته  اشاره کرد و افزود : هم اکنون حدود ۳۷۲ میلیون متر مکعب آب در مخزن سد سفید رود ذخیره سازی شده است.
خرمی با بیان اینکه مقدار آورد رودخانه سفید رود در سال ۱۴۰۰ در سابقه آماری ۶۰ سال اخیر، کمترین مقدار بوده ، اظهار داشت : مقدار آورد آب به سد سفید رود در سال آبی جاری تا کنون  ۲۸۵ میلیون متر مکعب بوده که نسبت میانگین بلند مدت کاهش ۵۰ درصدی را نشان می دهد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان در ادامه در خصوص  اقدامات کوتاه مدت این شرکت در راستای آمادگی فصل آبیاری و و زراعی پیش رو  تصریح کرد: لایروبی حدود ۵۰۰ کیلومتر از انهار درجه ۱ و۲ ، ساخت و ترمیم ۳۷۰ سردهنه خاکی با الویت مناطق سنتی آبخور ، خرید تجهیزات و تعمیر و راه اندازی ایستگاههای پمپاژ اضطراری و ساخت دریچه‌های فلزی جهت توزیع عادلانه آب در سطح شبکه های آبیاری مدرن  و اراضی سنتی از جمله اقدامات جهت آمادگی برای فصل آبیاری پیش رو می باشد.
محمد دادرس مدیرکل هواشناسی استان گیلان نیز با ارائه گزارشی از وضعیت آب و هوای استان و حوضه سفید رود افزود: در اکثر شهرستان ها شاهد کاهش بارش و در سطح حوضه آبریز سد سفید رود نیز شاهد کاهش بارش میانگین ۱۲ درصدی هستیم.
صالح محمدی سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان نیز  با اشاره به تدوین تقویم زراعی با همکاری آب منطقه ای و موسسه تحقیقات برنج و اداره کل هواشناسی استان ، گفت: به زودی تقویم زراعی سال زراعی جدید تدوین و به اطلاع عموم کشاورزان عزیز رسانده خواهد شد .
وی ضمن تاکید به کشاورزان عزیز مبنی بر رعایت تقویم زراعی افزود: در جهت استفاده بهینه از روان آبهای موجود ، اقدام به شخم اولیه نمایند .
گفتنی است ، در این جلسه فرمانداران شهرستان های گیلان به صورت ویدئو کنفرانس شرکت داشتند.

  • منبع خبر : آب منطقه ای گیلان