اعلام نرخ تورم نقطه‌ای خانوارهای استان تهران در اردیبهشت
اعلام نرخ تورم نقطه‌ای خانوارهای استان تهران در اردیبهشت
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران، از رسیدن نرخ تورم نقطه‌ای خانوارهای استان تهران در اردیبهشت سال جاری به عدد ۴۲.۶ درصد خبر داد.

مسعود افشین، معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران در تشریح نرخ تورم نقطه‌ای در استان تهران گفت: نرخ تورم نقطه‌ای خانوارهای استان تهران در اردیبهشت ۱۴۰۰ در مقایسه با اردیبهشت ۹۹ به عدد ۴۲.۶ درصد رسیده است و به این ترتیب خانوارهای استان تهران در اردیبهشت ۱۴۰۰، به‌طور میانگین ۴۲.۶ درصد بیشتر از اردیبهشت ۱۳۹۹ برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه کرده­‌اند.
وی افزود: نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات نیز با کاهش ۰.۱ واحد درصدی به ۶۰.۶ درصد و گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات با کاهش ۴.۲ واحد درصدی به ۳۷.۶ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم نقطه‌ای در گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات مربوط به گروه‌های روغن و چربی‌ها، ماهی‌ها و صدف‌داران و چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آب‌میوه (نوشابه‌های غیرالکلی) مشاهده می‌شود طوری‌که تورم نقطه‌ای در گروه روغن و چربی‌ها برابر ۸۶.۳ درصد، گروه ماهی‌ها و صدف‌داران برابر ۸۲.۰ درصد و گروه چای،قهوه،کاکائو،نوشابه و آب‌میوه ( نوشابه‌های غیرالکلی) برابر ۷۸.۷ درصد بوده است.

وی ادامه داد: نرخ تورم ماهانه اردیبهشت ۱۴۰۰ که نشان‌دهنده درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به فروردین ۱۴۰۰ است، در استان تهران به ۰.۹درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل ۰.۸ واحد درصد کاهش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات و کالاهای غیر خوراکی و خدمات به ترتیب ۰.۵- درصد و ۱.۳ درصد بوده است.

وی تاکید کرد: در گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل به ترتیب مربوط به گروه‌های «چای، قهوه، کاکائو ، نوشابه و آبمیوه (نوشابه های غیر الکلی)» با ۵.۸ درصد، گروه «شکر، مربا، عسل و شکلات و شیرینی (قند و شکر و شیرینی‌ها)» با ۴.۶ درصد و «نان و غلات» با ۳.۴ درصد افزایش است همچنین گروه‌های «میوه و خشکبار» و «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» (مرغ ماشینی) نسبت به ماه قبل کاهش قیمت داشته‌اند.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا