اختتامیه اولین جشنواره ملی فیلم کوتاه رشت برگزار شد
اختتامیه اولین جشنواره ملی فیلم کوتاه رشت برگزار شد
امروز یکشنبه 11 دی ماه 1401 مراسم اختتامیه اولین جشنواره ملی فیلم ۱۰۰ ثانیه ای، با حضور مسئولان فرهنگی کشوری و استانی و با هماهنگی سازمان فرهنگی شهرداری رشت در تالار مرکزی شهر رشت برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از واحد خبر مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت، جشنواره ملی فیلم ۱۰۰ ثانیه ای با حضور ۵۵ میهمان از استانهای مختلف کشور و با حضور سرپرست شهرداری رشت، رئیس شورای اسلامی، رئیس کمیسیون فرهنگی و چند عضو از شورای اسلامی و با هماهنگی سازمان فرهنگی اجتماعی شورا به کار خود پایان داد.
میهمانان ویژه حاضر در این جلسه دکتر برمهانی معاون سیمای رسانه، دکتر آشنا معاون سازمان سینمایی کشور، دکتر زارعی معاون هنری حوزه هنری کشور، رضا ثقتی رئیس اداره ارشاد گیلان،  چندین چهره از فیلمسازان جوان و پیشکسوت کشور، رئیس انجمن سینمای جوان شهرستان رشت و معاونت فرهنگی سپاه پاسداران گیلان بودند.

در این جشنواره ۱۲۰ اثر هنری از ۱۹ استان و ۲۶ شهر کشور مورد بررسی داوران قرار گرفت.

یوسف یزدانی سرپرست شهرداری رشت در اختتامیه نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه رشت ضمن تبریک روز رشت گفت: در آستانه ۱۲ دی ماه و روز رشت هستیم.یزدانی گفت: در سال ۹۳۶ هجری شمسی در زمان شاه طهماسب صفوی شهر رشت به عنوان مرکز استان گیلان انتخاب شد و شورای اسلامی در سال ۱۳۹۳ کارگروهی برای انتخاب روز رشت انتخاب کرد که سرانجام در اسفند ۹۴ به طور رسمی ۱۲ دی ماه به عنوان روز رشت انتخاب شد.
وی با بیان این که شهرداری همه ساله در این روز تجلیلی برای مفاخر و بزرگان شهر را دارد عنوان کرد: شهر رشت ، شهر اولین هاست ، اولین بانک سپه، اولین کتابخانه، اولین داروخانه شبانه روزی، اولین بلدیه و… از افتخارات  رشت عزیز  ماست و باید تلاش شود تا ویژگی پیشرو بودن در کشور را در کارنامه خود حفظ کنیم.
محمدحسین واثق کارگرنیا، رییس شورای اسلامی نیز در این مراسم با یاد کردن از مقام مقدس همه شهدای  سلامت، مدافع حرم، شهدای امنیت، شهدای دفاع مقدس و… اشاره داشت : از اولین های فرهنگی  اجرای اولین تئاتر کلاسیک کشور نیز بوده است.
کارگرنیا ضمن  قدردانی از زحمات سازمان فرهنگی شهرداری رشت برای برگزاری این جشنواره افزود: هدف از برگزاری این جشنواره، آموزش و اطلاع رسانی در زمینه های مختلف شهروندی است.وی گفت: نگاه شورای ششم جلب مشارکت حداکثری مردم در برنامه های مدیریت شهری و ایجاد فضا و محیطی لازم برای بیان نظرات اندیشمندان و گروه هایی است که در بخش های مختلف صاحبنظر  هستند.کارگر نیا به لزوم جذب نخبگان هنری در حوزه های مختلف شهری اشاره کرد و گفت : نگاه شورا جذب حداکثر مردم در برنامه های مدیریت شهری و ایجاد فرصتی مناسب برای استفاده از نظرات افراد خلاق و ایجاد محیطی جذاب برای بهره برداری از  ایده های نویسندگان خلاق، محققین، فعالان دانش بنیان و گروه هایی که در همه بخش ها صاحب نظر  و ایده هستند می باشد. وی با تاکید بر جایگاه هنر در جامعه گفت :  شورای ششم توجه ویژه ای به جایگاه هنر و هنرمند در آگاه سازی شهروندان و توسعه فرهنگ شهروندی دارد.
رئیس شورای اسلامی شهر رشت با بیان این که هنرمندان متعهد با حمایت دستگاه های مربوطه می توانند باعث رونق جامعه شوند ادامه داد: این جشنواره ، میدانی برای حضور هنرمندان جوان و شهرستانی   از ۲۶ شهر در ۱۹ استان بود و امیدواریم زمینه ترقی برای حضور این عزیزان باشد .
 دکتر آشنا، معاونت سینمایی کشور در مراسم اولین اختتامیه جشنواره ملی فیلم کوتاه در رشت، ضمن بزرگداشت روز رشت اظهار داشت: تقارن این مناسبت با برگزاری اختتامیه جشنواره ملی فیلم کوتاه را به فال نیک میگیریم و حرکت فرهنگی برگزاری سالانه جشنواره فیلم کوتاه را که در رشت به شکل ملی برگزار شد را قابل تقدیر میدانیم.
وی توضیح داد: در جمع شرکت کنندگان این جشنواره استعدادهای جوانی حضور دارند که از فیلمسازان آینده این کشور  خواهند بود و  چه بسا این جشنواره آغازی بر درخشش این استعدادهای جوان در عرصه هنر آینده ملی کشور شود.

معاون سازمان سینمایی کشور با اشاره به وضعیت اجتماعی خاص کشور در ماههای اخیر گفت: شکی نیست که کشور در عرصه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و اداری  دچار مشکلاتی است؛ اما باید با راههای کارگشا و صحیح در صدد درمان برآمد نه خدای ناخواسته تخریب یا قهر. وی گفت: هنرمند کاردان با اثرات خود از کشورش حمایت میکند  و باید تلاش شود تا مشکلات داخلی کشور در داخل کشور حل شود و دست عناصر بیگانه از دخالت در امور شهروندی جامعه کوتاه گردد.
دکتر آشنا ضمن گرامیداشت یاد و نام سردار قاسم سلیمانی گفت: مدافعان وطن نگذاشتند یک وجب از خاک سرزمین مادری به یغما برود و صد البته که در هر شرایطی  باید مدافع ارزشهای معنوی کشور نیز بود.
وی از حضور هنرمندان استانهای مختلف کشور در همایش تقدیر کرد و گفت: زمانی موفق هستیم که بتوانیم قومیتهای میهن عزیزمان را برای بالندگی فرهنگ غنی ایرانی، هماهنگ در کنار هم گرد آوریم.آشنا تاکید کرد: سیاستهای فرهنگی کشور بر این مبنا قرار گرفته که به فیلمسازان جوان در شهرستانها توجه ویژه شده و انعکاس فعالیت آنان بیشتر دیده شود.
دکتر برمهانی، معاونت سیمای رسانه ملی در مراسم اختتامیه اولین جشنواره ملی فیلم کوتاه  رشت گفت: برگزاری جشنواره‌ در سطح ملی کار بزرگ و پرچالشی است که به همت سازمان فرهنگی اجتماعی و شهرداری رشت محقق شد.وی گفت: دیدار و ملاقات جمعی از فیلمسازان جوان کشور در زیر یک سقف، فرصتی است که میتواند پیش درآمد اتفاقات خوب آینده در عرصه هنر فیلمسازی کشور باشد و زمینه آشنایی بیشتر فعالان این رشته را فراهم سازد.برمهانی توصیه کرد: شایسته است برای بهبود کیفیت سفر میهمانان راه دور در جشنواره ها تمهیدات ویڗه تری در نظر گرفته شود.معاون سیمای رسانه ملی تاکید کرد: برای فیلمسازی فاخر باید وسعت دید داشت و به عمق و معنا در محتوا توجه نمود.
برمهانی همچنین گفت : یک هنرمند زمانی میتواند با مردم  دقیق حرف بزند که نگاهی فراتر از مرزها داشته باشد.وی در بخشی از سخنان خود اشاره داشت که جامعه ما در حال حاضر درگیر یک جنگ ترکیبی چند جانبه است که گهگاه با ترفندهایی شبه هنرمندانه به جهان عرضه میشود!  
یاسر محجوب رییس سازمان فرهنگی رشت نیز ضمن تشکر از همکاری و همراهی دستگاه های هنری استان گفت: این جشنواره جزو نخستین جشنواره های ملی و دومین جشنواره استانی می باشد.
محجوب با بیان این که نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه امسال به صورت رسمی در دستور کار قرار گرفته و با دستور ریاست کمیسیون فرهنگی و حمایت اعضای شورا برنامه ریزی شده گفت: این جشنواره در بخش های داستانی، مستند، پویانمایی و موبایلی و همچنین بخش ویژه نهضت مقاومت می باشد.

رئیس سازمان فرهنگی شهرداری موضوعات این جشنواره را در چند بخش -شهروند و زیبایی های شهری، -شهروند و مشکلات شهری،– شهروند و قوانین شهرنشینی،– شهروند و رعایت حقوق شهروندی،– شهروند و آسیب های اجتماعی نام برد و گفت: هدف از برگزاری این جشنواره ارتقای فرهنگ شهروندی و استفاده از هنر برای آموزش شهروندی است.رییس سازمان فرهنگی رشت گفت: در مجموع ۱۲۰ اثر از ۱۹ استان و ۲۶ شهر  در این جشنواره شرکت داشت و ۵۵  هنرمند از ۱۹ استان در این جشنواره شرکت دارند.

در پایان این جلسه از صاحبان اثرات برگزیده جشنواره فیلم کوتاه با اهدای دیپلم افتخار، لوح تقدیر و جوایز نقدی تقدیر شد.

  • منبع خبر : شهرداری رشت