پیشگیری و برخورد با تخلفات ساخت‌وساز استان گیلان
پیشگیری و برخورد با تخلفات ساخت‌وساز استان گیلان
استاندار گیلان گفت: برای مقابله با تغییر کاربری‌های غیرمجاز و برخورد با تخلفات ساخت‌وساز، باید استفاده از ظرفیت‌های مردمی و ارتقاء فرهنگ مسئولیت‌پذیری اجتماعی در دستور کار باشد.

به گزارش رشتستان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان؛ دکتر ارسلان زارع غروب روز سه‌شنبه در کارگروه ویژه پیشگیری و برخورد موثر با تخلفات ساخت و ساز و تغییر کاربری غیرمجاز با حضور مدیران دستگاه های اجرایی مرتبط و نیز ارتباط تصویری با فرمانداران ، گزارش های ارائه شده در این جلسه را امیدوارکننده خواند و با تصریح اینکه نباید فاصله نشست هایی با این دستور جلسه، زیاد باشد، افزود: لازمست هر ماهه در مرکز و نیز در شهرستان ها، این جلسات برگزار و گزارش های آن به دبیرخانه استانی ارسال شود.

وی برخوردها با تخلفات ساخت و ساز و تغییر کاربری های غیرمجاز طی سال ۱۳۹۹ را نسبت به سال ماقبل، دارای نظم و توفیقاتی بیشتر عنوان و خاطرنشان کرد: پس از بیانات رهبر معظم انقلاب و نیز ابلاغیه وزیر کشور و تعیین ساز و کار و تهیه ابلاغیه‌های مشخص جهت برخورد قاطع با ساخت و ساز غیرمجاز و اجرای دقیق ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها و جلوگیری از تخلفات ساختمانی، باید نسبت به حفظ کاربری ها و پیشگیری از تعدی به اراضی اقدام شود.

استاندار گیلان ادامه داد: مدیران دستگاه های اجرایی و فرمانداران، مطابق با وظایف و رسالت های قانونی، بر عملکردهای مربوط به این بخش نظارتی مستمر داشته باشند و نسبت به شناسایی و مقابله با تجاوز و تعدی به اراضی ملی، اقدام کنند.

وی دستورالعمل ابلاغی وزارت کشور را دارای شفافیت خواند و گفت: هیچ ابهامی در این بخش وجود ندارد و باید با مطالعه دقیق مفاد این بخشنامه، فعالیت های مرتبط، تقویت شود.

دکتر زارع با اشاره به گزارش ارائه شده در جلسه و بیان عملکرد شهرداری های استان و قدردانی از فعالیت شهرداری هایی همچون رشت، این انتظار را از فرمانداران و شهرداران مطرح کرد که نسبت به بررسی دقیق ساخت و سازهای ساختمانی ، اقدام و در صورت تخلف، مطابق با چارچوب های قانونی عمل کنند.

وی با تصریح اینکه باید عملکرد سه ماه سال جاری تا پایان خردادماه تدوین و جمع بندی شود، گفت: در موضوع پیشگیری، از ظرفیت های مختلف مردمی استفاده و سامانه های ارتباطی برای اطلاع یابی از تخلفات احتمالی، فعال گردد.

استاندار گیلان پیشگیری را در جلوگیری از تخلفات ساخت و ساز و تغییر کاربری غیرمجاز، یک اصل خواند و ادامه داد: در صورت بروز تخلف نیز باید برخوردها، هم قاطع و هم مطابق با قانون باشد.

وی با یادآوری اهمیت اجرای طرح حدنگاری (کاداستر) به‌عنوان یکی از طرح‌های مبنایی و اصولی برای مقابله با تخلفات ساخت و ساز و تغییر کاربری غیرمجاز و نیز قول مساعد رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور برای اجرای شایسته این طرح در استان گفت: هدف از طرح کاداستر، جلوگیری از ساخت و ساز غیر مجاز در اراضی ملی، رفع تخلفات و تصرفات است و تأکید دارم که تا پایان امسال، اجرای آن به اتمام برسد.

دکتر زارع به روز رسانی طرح های هادی روستایی را عاملی برای پیشگیری از تخلف ذکر و اضافه کرد: معتقد به توسعه و آبادانی شهرها و روستاها، البته با حفظ کاربری اراضی آنها هستیم.

توسعه دولت الکترونیک، استفاده از سامانه های نظارتی برخط و آنلاین، انجام بازرسی های مستمر و افزایش شمار یگان های حفاظت از اراضی و منابع طبیعی از دیگر مواردی بود که استاندار گیلان در این جلسه بر آنها تأکید کرد.

در این جلسه گزارش اقدامات صورت گرفته توسط اداره های کل منابع طبیعی و آبخیزداری، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، حفاظت محیط زیست، بنیاد مسکن و راهداری و حمل و نقل جاده ای ارائه شد.