برداشت برنج در شالیزارهای لاهیجان رو به پایان است
برداشت برنج در شالیزارهای لاهیجان رو به پایان است
مدیر جهاد کشاورزی لاهیجان گفت: بخش عمده برنج این شهرستان برداشت شده است.

گودرز کمال‌پور با بیان اینکه شهرستان لاهیجان ۲۳ هزار ۸۱۶ هکتار اراضی شالیزاری دارد، گفت: ۹۸ درصد محصول از شالیزارهای این شهرستان برداشت شده است.

وی افزود: عمده ارقام کشت شده در این شهرستان از نوع بومی است و کشت ارقام پرمحصول فقط به صورت موردی انجام شده است.

کمال‌پور ادامه داد: برای افزایش درآمد کشاورزان اقدامات مختلفی انجام شده است و نتیجه این امر منجر به کاهش فروش اراضی از سوی کشاورزان و تغییرکاربری در شالیزارهای لاهیجان شده است.

وی با اشاره به اینکه برای هر گونه تغییرکاربری اراضی شالیزاری نظارت ها را تشدید کرده‌ ایم و با متخلفین برخورد قانونی صورت خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: برای ۱۲ مورد ساخت های غیرمجاز حکم قلع و قمع داریم که ۶ مورد انجام شد و ۶ مورد باقی مانده نیز به زودی تخریب خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی لاهیجان گفت: متخلفین تغییرکاربری اراضی شالیزاری هم بومی و هم غیربومی هستند این در حالیست که انتظار می‌رود همه هموطنانمان نسبت به حفاظت از شالیزارها برای تولید برنج کشور حساس باشند.

کمال پور ادامه داد: برنج لاهیجان همانند چای لاهیجان کیفیت بالایی دارد و از بازار پسندی بسیار خوبی در بین بازارهای شهرستان برخوردار است.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از راهکارهای افزایش درآمد برنجکاران پرروش راتون است، افزود: برخی از شالیزارهای این شهرستان آماده پرورش این محصول هستند و تلاش داریم تا امسال میزان تولید راتون در لاهیجان نسبت به سال گذشته افزایش یابد.

مدیر جها کشاورزی لاهیجان با اشاره به اینکه کاهش ضایعات برنج یکی دیگر از راهکارهایی است که موجب ارتقای درآمد برنجکاران می‌شود، گفت: این شهرستان ۱۸۵ واحد شالیکوبی دارد که در واحدهای مدرن و ممتاز میزان کمتری ضایعات برنج  حاصل می شود.

وی گفت: میزان ضایعات برنج شهرستان لاهیجان پایان شهریورماه سال جاری مشخص و اطلاع رسانی خواهد شد.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا