ظرفیت شهرک های صنعتی رشت، فرصتی برای همگرایی بیشتر اقتصادی با تجار و صنعتگران ترک
ظرفیت شهرک های صنعتی رشت، فرصتی برای همگرایی بیشتر اقتصادی با تجار و صنعتگران ترک
فرماندار رشت با تاکید بر استقبال و حمایت از گسترش تبادلات اقتصادی با تجار و صنعتگران بخش خصوصی ترکیه، اظهار داشت: ظرفیت شهرک های صنعتی رشت، فرصتی مناسب برای همگرایی بیشتر در تعاملات اقتصادی با صاحبان صنایع و بازرگانان ترک فراهم آورده است.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی فرمانداری شهرستان رشت، دکتر حمیدرضا امام پناهی در نشست هم اندیشی با جمعی از فعالین اقتصادی استان گیلان و کشور ترکیه که با شرکت رئیس انجمن تجار و صنعتگران ترکیه، رئیس اتاق بازرگانی گیلان، اعضای اتاق تعاون و بازرگانی استان، مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان و جمعی از صنعتگران گیلانی صورت پذیرفت؛ ضمن خیر مقدم به میهمانان و با اشاره به سیاست دولت سیزدهم در تحکیم روابط با همسایگان و گسترش همکاری‌های منطقه‌ای، جلساتی از این دست را گشودن بابی جدید در سرمایه گذاری حوزه صنعت شهرستان و افزایش تبادلات تجاری دانسته و بر نقش بازرگانان دو طرف در تسهیل و توسعه همه جانبه روابط تاکید کرد.

وی گفت: دستیابی به حجم مبادلات هدف‌گذاری شده ۳۰ میلیارد دلاری در روابط تجاری دو طرف، با رفع موانع و توسعه همکاری‌های فیمابین تولید کنندگان و تجار ایرانی و ترک امری شدنی است.

نماینده عالی دولت در مرکز استان آماده بودن زیرساخت‌های لازم، دسترسی آسان به خط سراسری ریلی و امتداد آن به بنادر کاسپین و آستارا، قرار گرفتن در مجاورت منطقه آزاد انزلی و نقش استراتژیک ایران و ترکیه در پیوند آسیای شرقی، اوراسیا و شبه قاره هند به اروپا را از جمله موارد ظرفیت های در خور توجه شهرک های صنعتی رشت، برای همگرایی بیشتر اقتصادی تولیدکنندگان و بازرگانان رشت و ترکیه عنوان و ادامه داد: شهرستان رشت پتانسیل عهده داری بخش قابل توجهی از حجم همکاری‌ها و مبادلات تجاری رو به گسترش ایران و ترکیه را دارا می باشد.

امام پناهی با بیان این مطلب که امروز دیوار تحریم‌ها نه تنها ترک برداشته، بلکه کاملا فرو ریخته و بی اثری آن بر همگان روشن شده است؛ خاطرنشان کرد: دو طرف باید به بهترین شکل، از فرصت به دست آمده برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری بر اساس منافع دوجانبه استفاده نمایند.

وی توجه ویژه ریاست محترم جمهوری و مجموعه کارگزاران دولت مردمی ایران قوی به تقویت دیپلماسی اقتصادی بخصوص با همسایگان را مشوقی مهم برای سرمایه‌گذاری و گسترش روابط تجاری فیمابین فعالین اقتصادی ایران و ترکیه معرفی نمود.

فرماندار رشت شناسایی ظرفیت ها و توانمندی های مغفول در بستر همکاری های تجاری و سرمایه‌گذاری دوجانبه را از مهمترین مولفه ها، در خیز بلند طرفین به سمت افزایش زنجیره مبادلات دانسته و اظهار داشت: بخش گردشگری یکی از زمینه‌های مهم و کمتر دیده شده در روابط اقتصادی دو طرف و دارای مزیت های فراوان برای سرمایه گذاری می باشد.

در ادامه سعید محمد جان رئیس انجمن تجار و صنعتگران ترکیه نیز با اشاره به کاهش قابل ملاحظه مبادلات تجاری و اقتصادی دو طرف در نتیجه اعمال تحریم های آمریکا، موفقیت های بدست آمده در بحبوحه تحریم‌های یکجانبه را قابل تحسین دانسته و بر نقش و آمادگی تجار و صنعتگران ترکیه ای بخصوص ایرانیان مقیم آن کشور در ارتقاء روابط اقتصادی و سرمایه‌گذاری با کشورمان تاکید کرد.

وی افزود: صنعتگران و بازرگانان دو طرف باید مانند یک خانواده عمل نموده و زمینه‌های گسترش روابط را فراهم آورند.

همچنین رئیس اتاق بازرگانی گیلان، با بیان لزوم تشکیل تیمی مشترک برای فهرست نقاط قوت، حذف موانع و شناسایی بسترهای مناسب فعالیت در بازارهای هدف، برای هم افزایی در تجارتی موفق و انتفاع دو طرف از بازار تجارت جهانی بخصوص بازار آسیای میانه، ضمن تاکید بر اهمیت مسائل اقتصادی در تحکیم روابط دوجانبه، استان گیلان را برخوردار از ظرفیت‌های فراوان و قابل اعتنا در این زمینه دانست.

  • منبع خبر : فرمانداری شهرستان رشت