کمرنگ شدن سایه دلالان بر برنج گیلان
کمرنگ شدن سایه دلالان بر برنج گیلان
معاون امور تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: با کشت قراردادی سایه دلالان بر تولید و فروش برنج استان کم رنگ می شود.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از ایسنا-علی موسوی معاون امور تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان در این گفت و گو  با بیان اینکه گیلان ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد، گفت: تاکنون در ۵۷ درصد از این شالیزارها کشت برنج انجام شده است.

وی افزود: در شهرستان هایی چون املش و آستارا بیش از دیگر شهرستان های گیلان نشاء انجام شده است.

موسوی ادامه داد: نشاء برنج در شهرستان های رشت و آستانه به ترتیب ۳۴ درصد و ۱۸ درصد انجام شده است. در شهرستان رودبار هم به دلیل شرایط اقلیم خاص، معمولا نشاء برنج کمی دیرتر از دیگر شهرستان های گیلان آغاز می شود.

معاون امور تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان در ادامه به اجرای کشت قراردادی برنج در ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از شالیزارهای استان اشاره کرد و افزود: پیش بینی می شود به زودی اجرای این کشت قراردادی در شالیزارهای گیلان به ۱۵ هزار هکتار برسد.

وی با اشاره به اینکه با کشت قراردادی سایه دلالان بر تولید و فروش برنج استان کم رنگ می شود، افزود: در طرح  کشت قراردادی کشاورزان با قراردادهایی که می بندند، می‌توانند نهاده مورد نیاز خود مثل کود، سم و بذر را از طریق دولت و شرکت‌های زیرمجموعه دولتی تامین کنند.

موسوی خاطرنشان کرد: این هزینه‌ها را در پایان فصل برداشت با کشاورزان بدون هیچ افزایش قیمت و یا دریافت سودی تسویه می‌کنند.

وی گفت: کشاورزان که در گذشته محصولات خود را با قیمت خیلی پایین‌تری به بازار عرضه می‌کردند از این پس در قالب کشت قراردادی می‌توانند محصولات خود را با قیمت متناسب با بازار به فروش برسانند.

  • منبع خبر : ایسنا