کمبود فضای فیزیکی و منابع مالی، عمده چالش نظام سلامت گیلان
کمبود فضای فیزیکی و منابع مالی، عمده چالش نظام سلامت گیلان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان عمده چالش نظام سلامت گیلان را کمبود فضای فیزیکی و منابع مالی برشمرد و گفت: احداث بیمارستان جنرال، بزرگ‌ترین مطالبه گیلانیان است.
به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (وبدا)، دکتر محمدتقی آشوبی – رئیس دانشگاه دوم آبان ۱۴۰۲ در نشست مشترک با دکتر بهروز رحیمی – معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سالن اجلاس حوزه ریاست با اشاره به عقب‌ماندگی‌های نظام سلامت، اظهار کرد: گیلان سالمندترین استان و درعین‌حال با پایین‌ترین نرخ زادآوری در کشور قرار دارد.
وی با اشاره به دیگر کمبودهای زیرساختی و پشتیبانی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان، افزود: کمبود فضای فیزیکی و منابع مالی موردنیاز از عمده چالش‌هایی است که خادمان مردم را در نظام سلامت استان رنج می‌دهد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به حجم بالای اشتغال نیروهای شرکتی و استیجاری در عرصه‌های بهداشتی و درمانی استان، گفت: ماهانه فقط ۴۰ میلیارد تومان صرف حقوق و مزایای این نیروها می‌شود که این مسئله موجب ناترازی در منابع و انباشت هزینه‌ها می‌شود.
دکتر آشوبی با اشاره به تکلیف شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی برافزایش ۲۰ درصدی پذیرش دانشجویان علوم پزشکی، خاطرنشان کرد: ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی در گیلان سالانه ۲۰ درصد افزایش می‌یابد اما ظرفیت آموزشی و رفاهی در استان تقریباً ثابت است.
وی فقدان بیمارستان جنرال را یکی از عمده مطالبات مردم استان گیلان برشمرد و گفت: گیلان تنها استانی است که بیمارستان جنرال ندارد و این موضوع موجب تشدید هزینه‌های سلامت در استان گیلان می‌شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به دو ابر پروژه مشترک با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا سپاه، تصریح کرد: منابع اعتباری بخشی از این پروژه‌ها تأمین شده و مابقی آن باید با توجه ویژه وزارت متبوع تأمین و به طرح‌ها تزریق شود.
دکتر آشوبی با بیان اینکه علیرغم افزایش هزینه‌ها و پروژه‌های در دست احداث وضعیت مالی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در کشور نامطلوب نیست، خاطرنشان کرد: این دانشگاه در بین ۶۳ دانشگاه کشور ازنظر پرداخت بدهی‌ها و معوقات در رتبه ۱۲ قرار دارد.
وی به بهره‌گیری دانشگاه علوم پزشکی گیلان از قانون مولدسازی اشاره کرد و گفت: ۱۶ ملک در دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای مولدسازی شناسایی‌شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از انعقاد ۴۶ قرارداد عمرانی از دی‌ماه سال گذشته تاکنون خبر داد و افزود: در صورت تأمین اعتبار از منابع ملی بخش قابل‌توجهی از این طرح‌ها افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسند.
دکتر آشوبی همچنین به توسعه تجهیزات پزشکی در گیلان طی حدود یک سال اخیر اشاره کرد و گفت: خوشبختانه یک دستگاه CT آنژیو در بیمارستان حشمت، سه دستگاه MRI در بیمارستان های رازی،  پیروز لاهیجان و نورانی تالش، یک دستگاه پت اسکن در رازی، OCT و رتکم در بیمارستان امیرالمؤمنین و ده ها دستگاه و تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای دیگر به زیرساخت‌های درمانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ملحق شده است.
وی پروژه اورژانس جدید بیمارستان امام خمینی (ره) و پروژه کلینیک ویژه شهرستان صومعه‌سرا، بال جدید بیمارستان شهید بهشتی بندرانزلی، کلینیک ویژه شهرستان لنگرود، کلینیک ویژه شهرستان آستارا، بخش آنکولوژی مرکز آموزشی درمانی رازی، بخش اطفال و نوزادان بیمارستان شهید نورانی تالش، کلینیک ویژه شهرستان رودبار و کلینیک ویژه شهرستان لاهیجان را ازجمله پروژه‌های جدیدالاحداث دانشگاه نام برد که در مرحله تأمین تجهیزات پزشکی نهایی جهت بهره‌برداری قرار دارند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان اعتلای نظام آموزشی را یکی از اولویت‌های راهبردی نظام سلامت استان برشمرد و گفت: برگزاری موفق سمپوزیوم کشوری و تخصصی ارتقا آموزش علوم پزشکی و کاربرد فناوری مصورسازی، برگزاری همایش سه‌روزه اورژانس‌های جراحی، تروما و نقش پاراکلینیک با همکاری سازمان نظام پزشکی کشور و همچنین برگزاری کنگره دو روزه میان‌دوره‌ای انجمن جراحان عروق ایران به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ازجمله این برنامه‌ها بوده است.
دکتر آشوبی یکی از شعارهای محوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان را توسعه مشارکت برشمرد و گفت: در راستای توسعه مشارکت و تقویت اعتماد و امید در نظام سلامت گیلان، یک ملک توسط خیر بنام دکتر پیروز به ارزش ۴۰۰ میلیارد و اخیراً نیز یک ملک توسط بانوی تفرشی با ارزش حداقل ۱۲ میلیارد تومان وقف دانشگاه علوم پزشکی گیلان شده که همچنان این اقدامات ادامه دارد.
گفتنی است در این نشست دکتر مصطفی گلشکن، معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز گزارش مبسوطی از توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها، اقدامات و همچنین نیازمندی‌های نظام سلامت استان گیلان تبیین و تشریح کرد.
  • منبع خبر : علوم پزشکی گیلان