کشاورزی مبتنی بر دانش نیروی محرکه توسعه و پیشرفت خواهد بود
کشاورزی مبتنی بر دانش نیروی محرکه توسعه و پیشرفت خواهد بود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه تنش‌های آبی سال زراعی پیش رو به مراتب سخت‌تر از سال گذشته خواهد بود، گفت: نگاه دانش محور به رفع این مشکل برای کشاورزی در اولویت است.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی گیلان، صالح محمدی ظهر چهارشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۱ در گردهمایی ملی بررسی پروژه‌های تحقیقاتی طرح کلان ارتقای کمی و کیفی بهره وری تولید برنج در رشت، اظهار کرد: مقوله کشاورزی و تأمین امنیت غذایی جز دغدغه‌های اصلی امروز کشور و جهان به شمار می‌رود.

وی با اشاره به مواجهه کشور در جنگ تمام عیار اقتصادی، افزود: دشمن با تحمیل تحریم‌های اقتصادی، فرهنگی و عملیات روانی به نبرد با نظام اسلامی آمده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه جنگ اقتصادی پیچیدگی‌های عجیبی دارد، گفت: انسجام، وحدت و همدلی گره گشای بسیاری از مشکلات خواهد بود نسخه‌ای که تجربه اثربخشی آن را در عرصه‌های مختلف دیدیم.

محمدی با بیان اینکه دشمن عرصه‌های کشاورزی و کشاورزان را هدف گرفته است، اضافه کرد: هیچ راهی هموار تر و مؤثرتر برای پایداری صنعت کشاورزی جز علم و دانش نیست.

وی با بیان اینکه کشاورزی باید دانش بنیان شود، افزود: کشاورزی مبتنی بر دانش، نیروی محرکه توسعه و پیشرفت در این بخش است.

برنج از محصولات مهم و استراتژیک گیلان و کشور است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اهمیت مؤسسه تحقیقات برنج در ارتقای کیفی این محصول، بیان کرد: برنج از محصولات مهم و استراتژیک گیلان و کشور است و کیفی سازی و افزایش بهره وری این محصول با توجه به نیاز جامعه باید در اولویت قرار گیرد.

محمدی با بیان اینکه ۹۰ درصد تولید برنج در خودِ کشورها مصرف می‌شود، اضافه کرد: تنها ۱۰ درصد تولید برنج در کشورهای دنیا با توجه به شرایط حاکم اقلیمی می‌تواند در سبد تجارت جهانی قرار گیرد.

وی با اشاره به نیاز ۴ میلیون تنی برنج در کشور، افزود: افزایش بهره وری برای جبران کاستی‌های برنج از مسیر راه علم و دانش و پژوهش می‌گذرد.

لزوم نگاه علمی و دانش محور به رفع مشکل تنش آبی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه قدم‌های مؤثری در بخش تحقیقات و پژوهش محصول برنج در استان صورت گرفته است، گفت: گیلان در بخش پژوهش انواع برنج و معرفی ارقام اصلاح شده و زودبازده با بهره وری بالا حرف برای گفتن دارد.

محمدی با اشاره به تنش‌های آبی شدید در سال زراعی گذشته در گیلان، بیان کرد: با پشتوانه علمی و پژوهشی و مدیریت منابع آبی توانستیم در شرایط بحران آب موفق عمل کنیم.

وی با بیان اینکه تنش‌های آبی سال زراعی پیش رو به مراتب سخت‌تر از سال گذشته خواهد بود، افزود: نگاه علمی و دانش محور به رفع مشکل تنش آبی برای کشاورزی در اولویت قرار دارد.

  • منبع خبر : جهاد کشاورزی گیلان